شگرد این روزهای قشر پر درآمد برای فرار از مالیات؛

"لطفا نقد پرداخت کنید"

1398/10/25 - 14:37 - کد خبر: 12169 نسخه چاپی

نصر: این روزها که بررسی تراکنش های بانکی از طرف دولت برای اخذ مالیات جدی تر شده است، چرا که هیچ گاه نگاه چندان مثبتی به پرداخت مالیات در ایران وجود نداشته است و تلاش غیر قانونی برای تمکین نکردن از مقررات مالیاتی که "فرار مالیاتی" (یک نوع عمل غیر رسمی که درآمد را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه می دارد) تلقی می شود، افزایش یافته است.

قشر پردرآمد جامعه سعی دارد با ترفندهای مختلف به هر قیمتی هم که شده از زیر بار پرداخت مالیات واقعی خود شانه خالی کند، کم نیست تعداد نیازمندانی که برای کسب درآمد هویت شناسنامه ای خود را به این افراد فروختند تا راهکار فرار مالیاتی آنها باشند.
در این روش، اشخاصی که در یک ماه  تراکنش مالی زیادی دارند، حساب بانکی به نام فردی که درآمد چندانی ندارد، افتتاح می کنند تا برخی از واریزی های خود را از طریق آن حساب دریافت کنند و در ازای اجاره هویت شناسنامه ای فرد به وی پول پرداخت می کنند، البته بسیاری از این افراد که هویت خود را فروختند از جرم بودن این کار غافل هستند.
متاسفانه ترفندهای فرار مالیاتی به همین جا ختم نمی شود و مدتی است که پزشکان، طلافروشان و سایر اقشار پردرآمد دستگاه کارت خوان خود را برای فرار از مالیات خاموش کرده اند و پول را به صورت نقدی از مشتری دریافت می کنند، حتی چند ماه پیش بحث افزایش فرارهای مالیتی داغ شده بود و دولت استفاده از کارت خوان را به یک اجبار تبدیل کرد اما همچنان بسیاری هستند که از به کارگیری این دستگاه در محل کار خود امتناع می کنند.
"لطفا نقد پرداخت کنید" جمله ای است که شاید اواخر از زبان این اقشار مخصوصا در مطب پزشکان زیاد به گوشمان خورده باشد و اگر از این موضوع خبر نداشته باشید و به مطب پزشک در طبقه نمی دانم چندم یک ساختمان بلند بروید و پول نقد ویزیت در جیبتان نباشد، باید دوباره سوار آسانسور شده و در خیابان به دنبال عابر بانک برای دریافت پول نقد بگردید.
متاسفانه این دست از پزشکان، بدون در نظر گرفتن وضعیت جسمانی بیمار دست به چنین اقدامی می زنند و چهره جامعه پزشکی را مخدوش کرده اند، زیرا پزشکانی هم هستند که در تابلوی مطب آنها نوشته شده است "پرداخت ویزیت اجباری نیست" و یا در نقطه ای دور افتاده به مناطق محروم خدمات پزشکی رایگان می دهند.
موضوع فرار مالیاتی توسط هر نوع کسب و کاری در زمره تخلفاتی است که صورت می‌گیرد و اگر برخورد جدی و نظارتی دقیق با آن صورت نگیرد شاهد رواج آن، که در نهایت منتج به فرار مالیاتی خواهد شد را در پی خواهیم داشت.

گلناز پورنامی
انتهای پیام/
 گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار