مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی؛

طراحی یادمان شهدا در باغ موزه دفاع مقدس/تامین بیش از ۸۰ درصد اعتبارات بر عهده استان است

1403/07/08 - 10:15 - کد خبر: 121681 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی گفت: پیش‌بینی شده است که باغ موزه دفاع مقدس در حدود ۶۲ هکتار شامل یادمان از تمام شهرها باشد تا بتوانیم به مرور زمان، سوژه‌های محتوایی را بر اساس موضوعات نوپدید مستقر کنیم.

به گزارش نصر، جنگ ایران و عراق که پس از جنگ ویتنام طولانی‌ترین جنگ سده بیستم میلادی محسوب می‌شود، سال ۱۳۵۹ با حمله هوایی عراق به ایران آغاز شد، حمله‌ای که با پشتیبانی بعضی کشورها از عراق همراه بود و به صورت‌های مختلف از جمله حمایت تسلیحاتی انجام می‌شد.
جنگ تحمیلی پس از حدود هشت سال دفاع رشادتمندانه و انجام عملیات‌های سخت در نهایت سال ۱۳۶۷ پایان یافت، با این حمله مردم ایران از پیر و نوجوان بر خود واجب دانستند تا از خاک میهن دفاع کنند.
در زمان آغاز جنگ از سوی عراق، ایران به دفاع از مرزها و شهروندان خود به برخواست که این اقدام مطابق حقوق بین‌الملل، دفاع مشروع نامیده می‌شود؛ این دفاع از این نظر مقدس است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مردمی و بسیج تنها از مرزهای سرزمین خود دفاع نکردند، بلکه از اسلام و انقلاب اسلامی نیز دفاع کردند.
اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان متولی امر حفظ آثار و نشر ارزش‌ها، زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح است که ماموریت خود را حفظ دستاوردهای جنگ ایران و عراق می‌داند و به موجب فرمان مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۳۶۹/۰۷/۲۱ تاسیس شد.
از دیگر ماموریت‌های این سازمان، می‌توان به پیگیری ایجاد موزه، برپایی جشنواره‌ها و یادواره‌ها، تشکیل کمیته‌های تخصصی و فنی با مشارکت نهادها در زمینه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و فراهم کردن زمینه به منظور معرفی آثار از طریق رسانه اشاره کرد.
اعمال مدیریت در راستای تحقق مأموریت، اهداف و وظایف کلی تعیین شده در اساسنامه از طریق دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و نظارت بر حسن اجرای آن، اجرای فرامین و تدابیر مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا، دستورات ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و مصوبات هیئت امناء از بعضی وظایف رئیس این سازمان است.
از دفاع مقدس همواره به عنوان طلایی‌ترین دوران یاد می‌شود که دفاع از سرزمین و هم‌وطنان تا پای جان مقدس بوده است، خبرنگار ایمنا در گفت‌وگویی با امیر دریادار رضا عباسی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی اهم اقدامات انجام شده در حوزه حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این استان را جویا شده است.

چه اقداماتی در مورد اردوی راهیان نور تا به الان انجام شده است؟
امیر دریادار عباسی: با توجه به اینکه راهیان نور، بخش مردم نهاد جامعه را شامل می‌شود، با سرپرستی شخص استاندار و سازمان‌ها تلاش می‌شود تا مأموریت اعزام انجام شود و ایمنی جاده‌ها، پشتیبانی، حضور راویان، انتقال مفاهیم و فرهنگ ایثار و شهادت در محل وقوع جنگ صورت گیرد.
سالیان سال است که این نهضت ادامه دارد و مدتی به دلیل کرونا متوقف شده بود که از سال گذشته مجدد آغاز شده است.

چه برنامه‌هایی برای آشنایی جوانان به ویژه نوجوانان با ارزش‌های دفاع مقدس انجام شده است؟
امیر دریادار عباسی: گروهی به نام مشاوران جوان داریم که متشکل از افراد جوان است که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه فرهنگی هستند و با برگزاری جلسات، پیشنهاداتی ارائه می‌دهند، بخش دیگر پیشنهادات این است که دانش‌آموزان همراه با معلم‌ها، اردوهای آموزشی برگزار کنند تا مفاهیم دفاع مقدس انتقال داده شود.
در بحث استفاده از فضای مجازی از جمله VR و متاورس، دو اپلیکیشن آماده رونمایی برای نوجوانان علاقه‌مند به بهره بردن از فضای مجازی داریم که یکی مربوط به شهید تجلایی و دیگری، شهید فکوری است.
در موزه دفاع مقدس نیز انواع فناوری از جمله کلیپ و انیمیشن به منظور بازدید از موزه و زیارتگاه‌های شهدای گمنام، پیاده‌سازی می‌شود.

اجرای طرح‌های حفظ و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی مرتبط با دوران دفاع مقدس با چه مشکلاتی مواجه است؟
امیر دریادار عباسی: با توجه به اینکه استان ما هم‌مرز با کشور عراق نیست، بیشتر بر موضوعاتی تمرکز کرده‌ایم که محل بمباران حاصل از اصابت موشک‌ها یا محل اعزام نیرو به جبهه بوده است، به دلیل اینکه اداره ما توانمندی در زمینه نیرو و اعتبار کافی ندارد و مرمت جایگاهی در ساختار سازمانی ما جایی نداشته سعی شده است که اقدامات برون‌سپاری شود، به عنوان مثال محلی که در دوران جنگ، محل اعزام نیرو بود، هم ثبت ملی شده است و هم توسط سپاه پاسداران نگهداری می‌شود.

برای توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس چه اقداماتی انجام شده است؟
امیر دریادار عباسی: مهم‌ترین ابزار قدرت در زاویه هنری، صداوسیما است که جزو شورای هماهنگی اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس محسوب می‌شود و مکلف است سالانه ۲۰ درصد از کل تولیدات از جمله فیلم و سریال را از زاویه هنر مورد توجه قرار دارد.
ماموریت دیگر بر دوش رسانه است که مناسبت‌ها را پوشش می‌دهد و جزو شورای هماهنگی است، از آن‌ها درخواست کردیم تا در طول سال با تولید موشن سه دقیقه‌ای، صحنه‌ای از دوران جنگ و دفاع مقدس ترسیم شود.

در فرایند تامین اعتبار لازم برای عملیاتی کردن اقدامات، مشکلی به وجود آمده است؟
امیر دریادار عباسی: به دلیل اینکه موضوعات مرتبط با استان است، بالای ۸۰ درصد اعتبارات را استان باید تأمین کند؛ به ویژه در موضوعاتی از جمله موزه، چه از لحاظ عمرانی و چه از لحاظ محتوایی یا تولیداتی در مورد کتاب و دانشنامه شخص استاندار باید پای کار بیاید، نقش نیروهای مسلح، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و اداره فرهنگ و ارشاد نیز موثر است تا به اداره کمک کنند.
در این سه سال توفیق سربازی در این اداره را داشتم و لازم است افرادی که جزو هیئت امنا، قرارگاه اجرایی و قرارگاه عملیاتی هستند در جبران شرایط کمک کنند، به عنوان مثال شهردار و شورای شهر کمک زیادی کردند و باید در ادامه نیز کمک کنند؛ معرفی اداره در شورای شهر سبب باز شدن ردیف اعتبار برای باغ موزه و خود موزه شد.
افراد باید کمک کنند تا طی یک سال یا یک سال و نیم آینده، باغ موزه بالای ۸۰ درصد تکمیل شود.

باغ موزه دفاع مقدس عملیاتی شده است؟
امیر دریادار عباسی: با توجه به دو ماموریت حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، اقدامات مختلفی در معاونت‌ها انجام شده است؛ مهم‌ترین معاونت باغ موزه دفاع مقدس، دارای دو مأموریت در مورد موزه دفاع مقدس و شهدای گمنام و راهیان نور است.
در موزه دفاع مقدس به دلیل اینکه بخواهیم محتوای دفاع مقدس را به موزه بیاوریم، اقدام به تدوین یک کتاب و موزه را به یک درخت تشبیه کرده‌ایم که ۱۵ درصد حاوی محتوای مربوط به قبل از انقلاب و ۸۵ درصد دارای محتوای مرتبط با اتفاقات بعد از انقلاب می‌شود و تلاش شده است تمام سطوح از جمله رزمندگان، پیشکسوتان، جانبازان، آزادگان، زنان و روحانیت را شامل شود و سعی کردیم که متفاوت از سایر موزه‌های کشور باشد که بر اساس محتوایی، مخاطب‌محور است‌.
پیش‌بینی شده است که باغ موزه دفاع مقدس در حدود ۶۲ هکتار شامل یادمان از تمام شهرها باشد تا بتوانیم به مرور زمان، سوژه‌های محتوایی را بر اساس موضوعات نوپدید مستقر کنیم، در حال حاضر در موزه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد محتوا مستقر است و هنرمندان استانی و ملی کمک شایانی کردند تا بتوانیم موزه را آماده بهره‌برداری کنیم.
در بحث شهدای گمنام، استان ما ۲۱۹ شهید گمنام و ۸۲ یادمان دارد، شهرستان‌های استان ما به لحاظ آمایش سرزمین دارای زیارتگاه‌های شهدای گمنام است و معاونت دیگر تولیدات کتاب، چه خواندنی یا صوتی، سالاانه ۶۰ جلد کتاب و ۲۰ جلد کتاب صوتی تولید می‌کند. سال گذشته به دلیل اینکه مصادف با کنگره ۱۰ هزار شهید بود، توانستیم ۱۱۰ کتاب و ۳۵ کتاب صوتی تولید کنیم.

با استاندار شهید جلساتی در این خصوص برگزار شده بود، تا چه حد پیش رفته است؟
امیر دریادار عباسی: باغ موزه دفاع مقدس به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و مسئول هیئت امنا، استاندار و مدیرکل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان دبیر موزه فعالیت می‌کنند.
در دولت شهید رئیسی نیز هم بنیاد و هم اداره ما به توفیقاتی دست یافتند و برای اولین‌بار در طول تاریخ در مراسم تشییع و خاکسپاری شهدای گمنام اعتبار به این یادمان‌ها تزریق شد و در سفر اول خود به موزه پول تزریق کردیم و توانستیم حدود ۶۵ درصد اعتبار دریافت کنیم.
همچنین در جلسه‌ای که در خدمت استاندار شهید بودیم، دستور این را داده بودند که تمام نهادها به ویژه در مورد محتوای موزه پای کار بیایند، در دو بازدیدی که از موزه داشتند، دستورات لازم را دادند و بعد از آن شهید شدند؛ امیدواریم در دولت چهاردهم توفیقاتی به دست بیاوریم.

چه اقداماتی در حوزه حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس انجام شده است؟
امیر دریادار عباسی: تلاش شده است که در بحث خاطرات رزمندگان و پیشکسوتان و هم در بحث وقایع و اتفاقات دفاع مقدس برای تمام سنین اقداماتی انجام شود و برای اولین‌بار در سطح کشور توانستیم یک کتاب انیمیشنی در قالب کتاب غواصان آماده کردیم که در هفته دفاع مقدس از آن رونمایی می‌شود.
در معاونت دیگر، فیلم و مستند سرود، موسیقی و تئاترهای خیابانی در خصوص شرح حال آزادگان، ایثارگران، جانبازان و شهدا و بخش‌های مختلف از جمله ارتش، سپاه، بسیج، جهادگران، کمیته‌هایی که در جنگ حضور داشتند و ژاندارمری تولیداتی داریم.
معاونت دیگر، در خصوص حضور زنان در دوران دفاع مقدس یا همسران رزمندگان است که از طرف این معاونت، مورد تجلیل قرار می‌گیرند. معاونت دیگر در حوزه مشارکت روحانیت فعالیت دارد. مسئولیت معاونت دیگر آموزش، تحقیق، پژوهش در حوزه دفاع مقدس است که الحمدالله حدوداً ۱۰۰ استاد در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها، معارف دفاع مقدس را که گذراندن این درس دو واحدی امسال در کلیه سطوح دانشجویی، اجباری و در معدل نیز لحاظ خواهد شد، تدریس می‌کنند.
معاونت دیگر در خصوص جذب نخبگان و افرادی که تمایل به معافیت از خدمت با استفاده از پروژه‌هایی که مورد وثوق ستاد کل و نیروهای مسلح را دارند، فعالیت می‌کند. حوزه فعالیت معاونت دیگر در مورد دانشنامه است که استان در دفاع مقدس را در قالب یک سند ملی منتشر می‌کند و تلاش می‌کند که مشارکت تمامی سطوح جامعه استانی در دفاع مقدس را تبدیل به یک سند کند که این اسناد، از تمامی استان‌ها جمع‌آوری شده و تبدیل به یک دایره‌المعارف کشور در دفاع مقدس می‌شود. فعالیت معاونت دیگر، در خصوص انجام مصاحبه‌ها با رزمندگان در قالب تاریخ شفاهی در قالب سند، مستند می‌شود.
مأموریت معاونت دیگر سازمان در خصوص پیشکسوتان و راهیان نور است که شامل تجلیل و دیدار با تمام رزمندگان، ایثارگران و آزادگان است و مورد بعدی، راهیان نور است که پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته است، به نحوی که سال ۱۴۰۲ با توجه به پایان کرونا بالغ بر هفت میلیون نفر از مناطق عملیاتی جنوب و شمال غرب بازدید کرده‌اند.
در طول سال که بعضی ویژه برنامه‌ها را داریم از جمله سوم خرداد، هفته دفاع مقدس، شهدای شاخص، بیست و ششم آبان‌، هفته ارتش، هفته بسیج، ایام مربوط به تأسیس سپاه پاسداران و هفته نیروی انتظامی، ما برنامه‌های فرهنگی متناسب را با کمک نهادها و تشکل‌های مردم نهاد اجرا می‌کنیم.
حدود ۸۵ تشکل مردم نهاد نیز داریم که در اجرای برنامه‌ها کمک می‌کنند و در بحث تشییع و تدفین شهدای گمنام نیز اداره ما، مسئولیت دارد.
انتهای پیام/
طراحی یادمان شهدا در باغ موزه دفاع مقدس/تامین بیش از ۸۰ درصد اعتبارات بر عهده استان است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار