گزارش محققان کانادایی؛

تمرینات "آموزش مغز" به کاهش علائم آلزایمر کمک می‌کند

1403/07/01 - 21:24 - کد خبر: 121257 نسخه چاپی

نصر: یک مطالعه جدید ادعا می کند که آموزش مغز با هدف بهبود حافظه می تواند علائم بیماری آلزایمر را برای سال ها از بین ببرد.

به گزارش نصر، محققان دریافتند که برخی سالمندان پس از انجام تمرینات مغزی در مقایسه با افرادی که این آموزش را ندیده بودند، کاهش آهسته‌تری در توانایی‌های حافظه و تفکر خود تجربه کردند.
نتایج نشان می‌دهد که این مزیت تا پنج سال پس از اینکه سالمندان آموزش مغز را دریافت کردند، ادامه داشت.
«سیلوی بلویل»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مونترال کانادا، گفت: «این نتایج مهم هستند زیرا این نوع مداخله غیردارویی است و می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی افراد مبتلا به آلزایمر داشته باشد.»
برای این مطالعه، ۱۴۵ سالمند با اختلال شناختی خفیف از کلینیک‌های حافظه در مونترال و شهر کبک بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ انتخاب شدند.
یک سوم از سالمندان به طور تصادفی به آموزش راهبردهای حافظه اختصاص داده شدند. آنها روی مواردی مانند به خاطر سپردن نام افراد، به خاطر سپردن فهرستی از موارد یا وظایف و تمرکز توجه خود برای به خاطر سپردن بهتر کار می‌کردند.
یک سوم دیگر تحت آموزش‌هایی قرار گرفتند تا به سلامت روانی کلی خود کمک کنند، مانند تکنیک‌هایی در مدیریت خشم و حل مسئله. یک سوم نهایی اصلاً آموزش ندیدند.
بلویل گفت: «نتایج اولیه نشان داد که مداخله زودهنگام می‌تواند عملکرد شناختی را در افراد در معرض خطر بیماری آلزایمر بهبود بخشد. ما همچنین تغییرات مغزی را مشاهده کرده بودیم که نشان می‌داد این افراد از دست دادن حافظه خود را از نظر ذهنی جبران کردند.»
نتایج نشان داد افرادی که تمرین حافظه داشتند روند کاهش حافظه کمتری داشتند و همچنین در آزمون غربالگری توانایی شناختی امتیاز بهتری کسب کردند.
این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند که این یافته‌ها بر پتانسیل آموزش شناختی به‌عنوان یک رویکرد پیشگیرانه برای افراد مسن آسیب‌پذیر، کاهش زوال شناختی و به‌طور بالقوه تأخیر در شروع زوال عقل تأکید می‌کند.
محققان افزودند: «علاوه بر این، قابل توجه است که این اثرات پایدار از طریق یک مداخله نسبتاً کوتاه و مقرون به صرفه به دست آمده است که می‌تواند به راحتی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای افراد در معرض خطر اجرا شود.»
انتهای پیام/
تمرینات خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار