استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

صدور دستور تعطیلی معدن طلای اندریان در صورت آلایندگی زیست محیطی/ فعالیت های اداره کل حفاظت محیط زیست و معادن باید شفاف باشد

1398/10/25 - 09:23 - کد خبر: 12110 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: اگر واقعا آلایندگی در معدن اندریان به حدی است که باعث نگرانی شود، بدون هیچ ابایی دستور تعطیلی معدن را صادر می کنم، اما مسئولان محیط زیست و دانشگاه تبریز می گویند فعلا مشکل خاصی وجود ندارد و بر این اساس معدن طلای اندریان فعلا می تواند به فعالیت خود ادامه بدهد.

به گزارش خبرنگار نصر، "محمدرضا پورمحمدی" در نشست کارگروه ویژه بررسی مشکلات زیست محیطی فعالیت معدن طلای اندریان در رابطه با نگرانی های موجود در رابطه با فعالیت معدن طلای اندریان اظهار داشت: این مسائل اگر با روش علمی کار شود، مشکلی و اختلافی پیش نمی آید. ما از منابع خدادادی باید استفاده درستی کنیم و معتقدم یکی از قابلیت های توسعه استان بخش معدن است.
وی افزود: این دغدغه از ناحیه مردم و رسانه ها برای ما ارزشمند است و اما اظهارنظرهای احساسی و غیر کارشناسی اهمیت قضیه را مخدوش می کند. رسانه ها مثل آینه هستند، منتها آینه واقعاً باید مسائل و مشکلات را درست نشان دهد.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: اظهارنظرها درباره آلایندگی زیست محیطی معدن طلای اندریان باید مستند باشد تا ما بتوانیم اقدامی کنیم.
پورمحمدی گفت: نوعا صنایع معدنی و شیمیایی در استان مانند کاوه سودا، پالایشگاه، پتروشیمی تاثیرات زیست محیطی منفی دارند و حتی حرف زدن ما هم تاثیر منفی زیست محیطی دارد، اما باید تدبیر شود تا این تاثیرات به حداقل برسد.
وی با بیان اینکه نگرانی های زیست محیطی در رابطه با پروژه ذوب مس سونگون هم وجود داشت، افزود: آن زمان که بحث پروژه ذوب مس سونگون را پیش می بردیم، همین مسائل مطرح شد. صنعت مس جایگزین ندارد و این طرح ها باید با آگاهی و روش های علمی پیش برود. صنعت مس یک پتانسیل بسیار بزرگی برای استان است و باید به صورت علمی از آن ها استفاده کرد.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: این پروژه باید اجرا می شد و ما نمی توانستیم ببینیم که مس آذربایجان را چپاول کنند و در جای دیگری از آن بهره برداری کنند.
پورمحمدی در ادامه به بحث آلایندگی زیست محیطی معدن طلای اندریان اشاره کرد و گفت: بر اساس اظهار مسئولان محیط زیست سیانیدی که برای سلامت انسان و محیط زیست خطرناک باشد در معدن طلای اندریان وجود ندارد و تیمی از دانشگاه تبریز هم در این زمینه مطالعه کرده است.
وی در عین حال اذعان کرد: اگر واقعا آلایندگی در معدن اندریان به حدی است که باعث نگرانی شود، بدون هیچ ابایی دستور تعطیلی معدن را صادر می کنم، اما مسئولان محیط زیست و دانشگاه تبریز می گویند فعلا مشکل خاصی وجود ندارد و بر این اساس معدن طلای اندریان فعلا می تواند به فعالیت خود ادامه بدهد.
وی در ادامه تصریح کرد: هر چند در دنیا روش های جدیدتر و با آلایندگی زیست محیطی کمتری وجود دارد که باید از این روش ها در معدن طلای اندریان استفاده کرد.
استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با اظهارات مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در مورد عدم اظهارنظر افراد غیر متخصص در مورد آلودگی زیست محیطی معدن اندریان نیز گفت: فعالیت های اداره کل حفاظت محیط زیست و معادن باید با شفافیت همراه باشد و همه هم حق اظهارنظر و نگرانی درباره عواقب زیست محیطی فعالیت این معدن و دیگر معادن را دارند و اداره کل حفاظت محیط زیست و معدن کاران باید با شفافیت موضوع به رفع نگرانی مردم کمک کنند و نمی توان از نگرانی و اظهارنظر افراد و سازمان های مردم نهاد جلوگیری کرد.
انتهای پیام/
 
 
صدور دستور تعطیلی معدن طلای اندریان در صورت آلایندگی زیست محیطی/ فعالیت های اداره کل حفاظت محیط زیست و معادن باید شفاف باشد سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار