اظهارات مدیرکل حفاظت محیط زیست درباره آلایندگی معدن طلای اندریان؛

قاسمی: مورد خاصی از آلایندگی در معدن طلای اندریان وجود ندارد!/ غیر متخصص ها اظهارنظر نکنند

1398/10/24 - 23:37 - کد خبر: 12104 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: هم در آب های جاری و هم در آب های چشمه های اطراف معدن طلای اندریان بررسی شده و پس از بررسی مورد خاص آلودگی دیده نشده است.

به گزارش خبرنگار نصر، "حمید قاسمی" در نشست کارگروه ویژه بررسی مشکلات زیست محیطی فعالیت معدن طلای اندریان که در استانداری آذربایجان شرقی تشکیل شده بود، اظهار کرد: در چند ماه گذشته مسائلی از سوی برخی افراد در رسانه‌ها و محافل مطرح شده است که اغلب با یافته‌های علمی و الزامات قانونی هم‌خوانی نداشته و این افراد حتی استعلام‌های مراجع علمی و رسمی را نیز قبول ندارند.
وی افزود: طلا در معدن اندریان به روش  هیپ‌لیچینگ استخراج می‌شود و بر اساس ارزیابی آزمایشگاه اداره کل محیط زیست مقدار سیانید موجود در آب شرب پیرامون این معدن، کمتر از حد استاندارد بوده که همین نتایج را آزمایشگاه‌های دیگر نیز تایید کرده‌اند.
این مقام مسئول گفت: با این وجود، استاندار آذربایجان شرقی با توجه به حساسیت رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی، دستور لازم برای بررسی دقیق و علمی از سوی متخصصان را صادر کرد و این موضوع توسط دو تن از اساتید زمین‌شناسی دانشگاه تبریز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.
قاسمی افزود: کلیه مغایرت های زیست محیطی در رابطه با این واحد معدنی بررسی شده و مشکلاتی که وجود داشت به آنها گوشزد شد و نمونه برداری به صورت مرتب توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان و آزمایشگاه های معتمد انجام می شود. نتایج به دادگستری استان هم اعلام می شود.
وی تاکید کرد: پارامترهایی که گفته می شود از جمله سیانید که در رسانه ها مطرح شده است، هم در آب های جاری و هم در آب های چشمه های اطراف بررسی شده و پس از بررسی مورد خاص آلودگی دیده نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: نظر آزمایشگاه محیط زیست استان درباره وجود این عنصر در آب های منطقه حدود سه صدم پی. پی. ام بوده است که کمتر از حد مجاز تعریف شده در استاندارد آب شرب است!
قاسمی اظهار کرد: این کار توسط آزمایشگاه های معتمد هم انجام شده که نتایج آن ها با نتایج آزمایشگاه ما نزدیک است.
وی در رابطه با تلفات حیات وحش در محدوده معدن طلای اندریان نیز گفت: تمهیداتی برای جلوگیری از ورود پرندگان و حیات وحش مانند فنس کشی انجام شده است و نصب کاور بر روی نوار نقاله و نصب ژئو ممبران جهت جلوگیری از نشت محلول هیپ از موارد پیش گیری انجام شده است.
قاسمی اظهار کرد: حفر چاه های بیزومتری و حفر کانال جهت کنترل زهاب ها و حذف روش پاشش محلول سیانید و تغییر آن به روش قطره ای انجام شده است.
وی در ادامه با انتقاد از فشار رسانه ها در خصوص آلایندگی زیست محیطی معدن طلای اندریان، گفت: در این مورد خبرهایی در رسانه ها منتشر شده و اظهارنظرهایی در رسانه ها توسط برخی نمایندگان و افراد فاقد وجاهت قانونی انجام شده که مردم را نگران می کند و بدون منبع و غیر تخصصی اظهار نظر می شود و آن ها فرق بین سیانید سدیم و سیانور را نمی دانند.
قاسمی ادامه داد: یکی از ان.جی.او هم هم مکاتبه ای با قوه قضائیه انجام داده بود، غافل از اینکه ما با دستگاه قضایی استان هماهنگ هستیم! من خواهش می کنم کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند، اظهارنظر نکنند و اگر مشکلی است از ما بپرسند تا توضیح بدهیم.
انتهای پیام/
 
قاسمی: مورد خاصی از آلایندگی در معدن طلای اندریان وجود ندارد!/ غیر متخصص ها اظهارنظر نکنند سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار