خبر/

رکورد افزایش دمای اقیانوس‌ها در ۲۰۱۹

1398/10/24 - 16:21 - کد خبر: 12082 نسخه چاپی

نصر: نتایج یک بررسی نشان داد افزایش دمای اقیانوس‌ها در سال ۲۰۱۹ به رکورد جدیدی دست پیدا کرده است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، سطح گرما در اقیانوس‌های جهان در سال ۲۰۱۹ به رکورد جدیدی دست پیدا کرده که نشان دهنده گرم شدن انکار ناپذیر و فزاینده کره زمین است.
اقیانوس‌های جهان آشکارترین مقیاس در فوریت آب و هوایی هستند زیرا بیش از ۹۰ درصد گرمای محبوس در گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی و دیگر فعالیت‌های بشر را جذب می‌کنند.
یافته‌های جدید نشان می‌دهد پنج سال گذشته از پنج سال گرم ثبت شده در اقیانوس‌ها بوده است. گرم شدن اقیانوس‌ها به وقوع طوفان‌های شدیدتر و بروز اختلال در چرخه آبی منجر می‌شود که به معنی سیلاب‌های بیشتر، خشکسالی و آتش‌سوزی جنگلی در کنار افزایش سطح آب دریاست. همچنین افزایش دمای اقیانوس‌ها می‌تواند به حیات دریایی آسیب وارد کند چرا که موارد موج گرمایی دریایی تشدید می‌شود.
پرفسور «جان آبراهام» یکی از کارشناسان این مطالعه از دانشگاه «سنت توماس» در ایالت مینه‌سوتا آمریکا گفت: اقیانوس‌ها بازگو کننده سرعت گرم شدن زمین هستند و با کمک اقیانوس‌ها می‌توان تشدید و تداوم افزایش دما در کره زمین را مشاهده کرد.
به گزارش روزنامه گاردین، به گفته این محقق یافته‌ها نشان می‌دهد که با انباشت گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر، میزان گرما نیز با شتاب بالایی رو به افزایش است. این میزان در فاصله سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۹ چهار و نیم برابر سریع‌تر از سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۸۶ بوده است. اکثر مناطق اقیانوسی نشان دهنده افزایش انرژی حرارتی است. این انرژی عامل تحریک کننده در وقوع طوفان‌ها و حوادث جوی شدیدتر خواهد بود. زمانیکه جهان و اقیانوس‌ها گرم‌تر شوند شیوه بارش باران و تبخیر نیز تغییر می‌کند. به این ترتیب مناطق خشک، خشک‌تر و مناطق مرطوب، مرطوب‌تر می‌شوند.
انتهای پیام/
رکورد افزایش دمای اقیانوس‌ها در ۲۰۱۹ خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار