گزارش/

روایت یک قبرستان در تبریز + فیلم

1403/06/24 - 08:11 - کد خبر: 120714 نسخه چاپی

نصر: روایت مشروطه تمام شد؛ ولی روایت تبریز ماند؛ داغ دل‌ها تازه بود. داستان مقاومت تبریز، فقط خوردن یونجه و علف بیابان نبود؛ خیلی‌ها در محاصره تبریز از گرسنگی مردند و خیلی‌ها در حالی که گرسنه بودند، جنگیدند و جان در راه مقاومت دادند؛ و این تبریزِ سرافراز قبرستانی داشت که معروف بود به «آش توکَن قبرستانی»  و بعد‌ها در محل آن که داخل شهر افتاده بود، مدرسه‌ای شیخ محمد خیابانی بنا شد. 

به گزارش نصر؛ حالا نام آش توکن از کجا آمده بود؟ «مادری که فرزندش در اثر گرسنگی کشته شده بود، آشی می‌پزد و آن را به گورستانی که نوجوان مجاهدش در آن‌جا آرمیده بود، می‌برد و ظرف آش را بر سر گور عزیزش می‌گذارد و گریان خطاب به گور او می‌گوید: نوجوان دلبندم برخیز! من به قول خود وفا نمودم و اولین غذایی را که پس از شکست محاصره آماده کرده‌ام، بر سر مزار تو آورده‌ام.
سپس آش را روی گور او می‌ریزد. از آن پس این گورستان معروف به گورستان آش توکن می‌گردد... در گورستان آش توکن تنها یک مادر داغدیده نبود که آش روی قبر فرزندش ریخته، بلکه مادران داغدیده زیادی بودند که بعد از شکسته شدن محاصره تبریز و تهیه اولین غذا، آن را به روی قبر فرزند ناکامشان که در اثر گرسنگی جان داده بود، ریختند و درد‌های خود را تازه کردند».
گزارش از محرم محمد زاده [ محرم عمی ]
 

انتهای پیام/
روایت یک قبرستان در تبریز + فیلم نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار