اظهارات قابل تامل قهرمان ایرانی - ترکیه ای پارالمپیک:

اطلاع معاون وزیر و رئیس فدراسیون از تصمیم به کسب تابعیت دوم/ به خواسته های ایران اینترنشنال بها ندادم 

1403/06/12 - 16:19 - کد خبر: 120118 نسخه چاپی

نصر: سجاد هاشمی گفت: از ریاست فدراسیون تا معاون وزیر از این موضوع اطلاع داشتند اما عدم توانایی پرداخت هزینه کلاسبندی بین‌المللی و مخالفت عده ای در فدراسیون از حضور من در ایران دلیل تصمیم به اخذ تابعیت دوم بود.

به گزارش نصر، مهاجرت ورزشکاران ایرانی به سایر کشورها و موفقیت آنها با کشور دوم از جمله اتفاقاتی است که در سال های اخیر بیشتر از قبل به چشم می آید و عدم توجه کافی مسئولین ایرانی به زندگی ورزشکاران و پیشنهادات اغوا کننده کشور های دیگر زمینه را به مهاجرت ورزشکاران فراهم می‌کند و همین موضوع باعث مهاجرت چشم گیر ورزشکاران مدال آور به کشور های مختلف شده است.
سجاد هاشمی آهنگری دونده اسبق تیم ملی ایران و دونده فعلی تیم ملی ترکیه که توانست عنوان قهرمانی پارالمپیک پاریس را بدست آورد، در حال حاضر بدلیل کسب قهرمانی پارالمپیک پاریس با نام سرکان یلدیریم و با عنوان دونده کشور ترکیه، در راس اخبار ایران قرار دارد و عده ای از رسانه ها در جهت سو استفاده از این موضوع هستند و عده ای دیگر از حضور این ورزشکار ایرانی در ترکیه انتقاد می‌کنند. 
سجاد هاشمی در گفتگو با نصر اعلام کرده بود که از سال 1385 ورزش حرفه‌‌ای دوومیدانی رو شروع کرده و از سال 1382 مجبور به استفاده از عینک طبی شده و متاسفانه طی چند سال شدت بیناییش رفته رفته کمتر شد.
در سال 1387 همزمان با حضور در لیگ بزرگسالان، توسط آشتیانی سرپرست وقت‌ تیم به یکی از چشم‌پزشک‌های نامدار تهران معرفی شد که بعد از بررسی اعلام کردند از عینک طبی ورزشی و یا لنز طبی استفاده کند.
وی با بیان اینکه به خاطر اینکه علاقه‌ای به عینک طبی ورزشی نداشته در این مدت از لنز طبی استفاده کرده است، گفت: متاسفانه استفاده بیش از حد از لنز آسیب جدی به هردو چشمم علی‌الخصوص چشم چپم وارد کرد تا اینکه شماره چشم‌هایم به حدی رسید که لنز کمک خاصی نکرد و شماره چشم راست ۱۳ و شماره چشم چپ ۱۷ تشخیص داده شد.
بعد از مدت ها از طریق بهمن رضایی سرمربی تیم ملی دوومیدانی جانبازان و توان‌یابان متوجه شدم احتمال حضور در پارالمپیک را دارم و به همین دلیل به بهزیستی مراجعه کردم و از طریق کمیسیون تشخیص داده شد که چشمان من در وضعیت مطلوبی نیست.
در آن سال به خاطر شرایط کرونا نتوانستم برای پارالمپیک توکیو کلاسبندی شوم اما بعد از اتمام پارالمپیک متوجه شدم که هزینه کلاسبندی بین‌المللی بر عهده خودم خواهد بود و در صورت گرفتن کلاس جهانی هزینه سفر عودت داده خواهد شد اما واقعیت امر این بود که من آن سال خیلی هزینه کرده بودم و قدرت هزینه‌کردن بیشتر را نداشتم. در اوایل سال ۲۰۲۲ به صورت اتفاقی با رئیس فدراسیون ترکیه آشنا شدم و ایشان پیشنهاد تابعیت داد. البته برای اطمینان بیشتر از وضعیت کم‌بینایی، انجام معاینات دقیق و آزمایشات به آنکارا و استانبول بردند و بعد از تائید موضوع از طریق پزشکان، رسماً درخواست تابعیت کردند
۱۸ ماه این موضوع سربسته ماند و متاسفانه امید‌های من به جهت ماندن در ایران کمرنگ‌تر می شد.
سجاد هاشمی با انتقاد از عدم توجه مسئولین ایرانی به وی اعلام کرد: همه و همه از ریاست فدراسیون تا معاون وزیر از این موضوع اطلاع داشتند، اما دو موضوع باعث شد که من تصمیم به اخذ تابعیت دوم بگیرم؛ اول اینکه هزینه کلاسبندی بین‌المللی را نداشتم و دوم اینکه افرادی در فدراسیون بودند که با حضور من مخالف بودند و موضوع هم کاملاً روشن بود،چرا که منافع خودشان رو در خطر می دیدند.
در این  ۱۸ ماه کشورهای قطر، قزاقستان، آذربایجان و انگلیس هم خواستار حضور من بودند و از طریق یکی از مدیربرنامه‌های ورزشی کشور ترکیه، به جد پیگیر موضوع بودند تا اینکه تصمیم به حضور در کشور ترکیه گرفتم.
دلیل این انتخاب‌ هم کاملاً مشخص بود فهم و درک راحت زبان، ارتباط دوستانه دو کشور و نزدیکی مسائل فرهنگی باعث شد تا من تابعیت دوم خودم رو از کشور ترکیه اخذ کنم.
این در حالی بود که کشور قطر و قزاقستان پیشنهاد‌های مالی وسوسه‌انگیزی برای حضورم می دادند که این مبالغ حتی برای بهترین فوتبالیست‌های کشور نیز غیر قابل درک بود.
هاشمی از حضورش در ترکیه می گوید: پس از انجام آزمایشات و تکمیل پرونده پزشکی زیر نظر کمیته جهانی پارالمپیک، در کلاسبندی کشور ایتالیا حضور پیدا کردم و جواز حضور در مسابقات را در کلاس تی ۱۲ گرفتم و در مسابقات جهانی ژاپن ۲ نشان طلا گرفتم و دو رکورد جهانی را جا‌به‌جا کردم.
وی با اظهار امیدواری از بهبود شرایط ورزشی در ایران اظهار کرد: بسیار امیدوارم که با تغییر سیاست‌های دولت جدید، بستر بیشتری برای حضور ورزشکاران کشورمان علی‌الخصوص جامعه معلولین در مسابقات بزرگ فراهم شود.
ما در کشورمان استعداد های نابی داریم ولی به دلیل اینکه هزینه اولیه کلاسبندی به عهده ورزشکار است و بازگشت پول مشروط به گرفتن کلاس‌ جهانیست، به همین خاطر ورزشکاران زیادی با توجه به نداشتن بودجه کافی،از این امر محروم می مانند.
اما در همین کشور ترکیه با تمام توان ورزشکاران را برای مسابقات بزرگ آماده کرده و از هیچ کمک مالی دریغ نمی کنند.
این ورزشکار دو تابعیتی با گلایه از سو استفاده برخی رسانه‌ها تصریح کرد: در این مدت رسانه های خارجی از جمله ایران اینترنشنال و رادیو فردا و BBC بارها تماس گرفتند و خواستار مصاحبه علیه ایران بودند و هدفی جز سو استفاده از من نداشتند که هیچگاه نخواستم با چنین رسانه هایی گفتگو کنم بنابراین شروع به تخریب من کردند و  چون آبی برایشان گرم نشد مغرضانه نوشتند و دنبال منافع شخصی‌شان هستند.
من به عنوان یک ورزشکار تابعیت خود را تغییر ندادم و فقط تابعیت دوم دریافت کردم و همواره دو کشور ایران و ترکیه برایم قابل احترام خواهد بود و نمی گذارم برخی رسانه‌ها از من برای رسیدن به اهداف شان سو استفاده کنند.
انتهای پیام/
اطلاع معاون وزیر و رئیس فدراسیون از تصمیم به کسب تابعیت دوم/ به خواسته های ایران اینترنشنال بها ندادم  حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار