رئیس پارک علم و فناوری استان مطرح کرد:

سهم ۱۰ درصدی بانوان آذربایجان شرقی در شرکت های دانش بنیان/تغییر در روند برگزاری نمایشگاه رینوتکس

1403/06/11 - 11:10 - کد خبر: 120046 نسخه چاپی

نصر: رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: تنها  ۱۰ درصد بانوان در زمینه‌های فناورانه در پارک‌ علم و فناوری استان مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش نصر، سعید جعفری راد در نشست خبری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه با اشاره به تغییر روند در نحوه برگزاری نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۴،گفت: رینوتکس دیگر در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار نمی شود و در این دوره دانشگاه ها میزبان دانش بنیان های رینوتکسی خواهند بود.
رئیس ستاد سیاست گذاری رینوتکس ۲۰۲۴  اضافه کرد: رینوتکس در زون بندی های مشخصی برگزار می شود برای مثال پارک علم و فناوری میزبان زون قطعه سازی و ماشین سازی خواهد بود، دانشگاه علوم پزشکی میزبان زون سلامت و.... تا هر مرکز علمی به صورت تخصصی این نمایشگاه را برگزار کند و مسئولیت برگزاری این نمایشگاه برعهده روسای دانشگاه‌هاست تا هر هفته یکی از دانشگاه‌ها مسئول برگزاری این نمایشگاه باشد.
وی با اشاره به تکمیل رمپ دسترسی به مجتمع عصر انقلاب پارک علم و فناوری استان، گفت: توسعه فیزیکی اراضی مجتمع عصر انقلاب به میزان ۳۶ هکتار تداوم دارد و از اراضی ملی راه و شهرسازی استان استفاده می شود.
رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به کسب رتبه پنجم این پارک به لحاظ تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور، افزود: کسب رتبه سوم در حوزه تعاملات ملی و بین المللی و افتتاح اولین مرکز نوآوری قطعه سازی و ماشین آلات پیشرفته با رویکرد انرژی از جمله فعالیت‌هی جدید این مجموعه است.
وی با بیان اینکه رویداد فولادی شو با همکاری و حضور فولاد مبارکه اصفهان در تبریز برگزار شد، ادامه داد: ۱۱۸ شرکت از پارک و مراکز شهرستانی در آن شرکت کرده بودند.
جعفری راد میزان صادرات دانش بنیانی ها در سال ۱۴۰۲ را ۲۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: میزان فروش داخلی نیز بالغ بر ۵ همت بود.
وی در ادامه به خبر منتشر شده در خصوص تعطیلی  خانه خلاق تبریز اشاره کرد و گفت: قرارداد پنج ساله‌ای به مدت سه سال قطعی بسته شده بود که موجر سازمان هواپیمایی بود و مستاجر پارک علم و فناوری و با اتمام زمان قرارداد سازمان هواپیمایی درخواست تخلیه این مکان را داد که در پی این اتفاق تعدادی از شرکت ها به مرکز نوآوری هوش مصنوعی منتقل شدند و بخشی هم که در حوزه صنایع خلاق فعال بودند به دانشگاه هنر منتقل شدند.
وی در ادامه به یکی از اقدامات اصلی این پارک، با توجه به اهمیت هوش مصنوعی و شعار سال، نیز اشاره کرد و از راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا با مشارکت بخش خصوصی خبر داد.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه ۲۴ مرکز شهرستانی و پردیس با همکاری پارک استان اداره می‌شوند، اظهار کرد: پارک علم و فناوری استان در ششمین نمایشگاه توانمندی صادراتی جمهوری اسلامی حضور داشت.
وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد بانوان در زمینه‌های فناورانه در پارک‌های استان مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: اهداف پارک علم و فناوری استان ارتقا و بهبود موجودی تکنولوژی صنایع کشور، کاهش زمان مورد نیاز در فرآیند تجاری کردن دستاوردهای پژوهشی، کمک به بسط تخصص‌های بین رشته‌ای و تشویق به ایجاد شرکت‌های کوچک و متوسط متکی بر تکنولوژی‌های پیشرفته است.
جعفری با بیان اینکه در راستاي زنجيره ارزش راهبردی قطعه‌سازی و ماشین‌آلات پیشرفته، رویداد تانا در پارك علم و فناوري آذربايجان‌شرقي برگزار می‌شود، افزود: رويداد توسعه اکوسیستم نوآوری استان (تانا) با هدف شناسایی نیازها و چالش‌های صنایع و سازمان‌ها و توسعه و ارتقای زیست بوم فناوری استان آذربایجان‌شرقی توسط پارك علم و فناوري برگزار خواهد شد.  
وی اضافه کرد: نوآوری یک زنجیره است که آغاز و پایان دارد و در واقع از مطرح شدن ایده تا تجاری‌سازی ادامه دارد و تکرار این چرخه موجب پیشرفت هر استان و کشور خواهد شد. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نخستین استارت آپ صنایع هویت ساز وخلاق اشاره کرد و گفت:  دو مفهوم فناوری سخت و نرم با یکدیگر تفاوت دارد و شرکت هایی که در زمینه صنایع خلاق و هویت ساز با عنوان فناوری نرم شناخته می شوند که در استان ما عناصر افتخار بسیار است و هر یک فرصتی برای بحث هویت سازی است تا این میراث به نسل های بعدی منتقل شود.
وی با بیان اینکه هدف شرکت های خلاق ایجاد  درآمد برای هنرمندان است، گفت:  در حوزه صنایع خلاق درآمد زایی و هم هویت سازی می شود که دو سر سود است در این زمینه نیز قرارداد دوساله با دانشگاه هنر اسلامی و با دانشگاه پیام نور  داریم که این رویداد صنایع خلاق نیز در دانشگاه پیام نور برگزار می شود.
انتهای پیام/
سهم ۱۰ درصدی بانوان آذربایجان شرقی در شرکت های دانش بنیان/تغییر در روند برگزاری نمایشگاه رینوتکس گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار