در آستانه سالگرد ثبت جهانی کنداون انجام شد

آغاز عملیات اندودکاری و حذف مداخلات معماری روستای تاریخی کندوان

1403/06/10 - 21:51 - کد خبر: 120031 نسخه چاپی

نصر: معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی از آغاز عملیات اندودکاری این روستا در راستای حذف مداخلات معماری و همگن‌سازی بصری روستای تاریخی کندوان در آستانه اولین سالگرد ثبت‌جهانی این روستا در سازمان جهانی گردشگری خبر داد.

به‌ گزارش نصر، وحید نواداد امروز چهارشنبه ۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در جلسه هماهنگی احیای بافت تاریخی کندوان با اشاره به اهمیت حذف مداخلات معماری این روستا گفت: در آستانه اولین سالگرد ثبت روستای تاریخی کندوان در به‌عنوان اولین روستای جهانی گردشگری ایران، عملیات اندودکاری این روستای تاریخی در راستای احیای بافت تاریخی این روستا، حذف مداخلات معماری و همگن‌سازی بصری آغاز شد.
معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: روستای تاریخی کندوان به دلیل معماری منحصر به فردش که شامل خانه‌های سنگی و کران مخروطی‌شکل است، اهمیت توجه به جلوه معماری سنتی این روستا را دوچندان کرده و در این راستا معاونت میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی، عملیات اندودکاری، حذف مداخلات معماری و احیای جلوه تاریخی کندوان را با جدیت ویژه‌ای دنبال می‌کند.
او با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی پروژه بافت تاریخی کندوان، افزود: حفظ هماهنگی بصری و جلوگیری از مداخلات غیرمجاز معماری می‌تواند به اصالت و یکپارچگی روستا کمک کند. این روستای منحصربه‌فرد، با خانه‌های سنگی و کران‌های مخروطی‌ شکل که در دل صخره‌ها کنده شده‌اند، به عنوان یک نمونه برجسته از معماری سنتی و طبیعی شناخته می‌شود که در این راستا، تکمیل عملیات اندودکاری کندوان نه تنها به حفاظت از سازه‌های این روستا کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در همگن‌سازی بصری و حفظ هویت معماری روستای تاریخی ایفا خواهد کرد.
انتهای پیام/
آغاز عملیات اندودکاری و حذف مداخلات معماری روستای تاریخی کندوان نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار