خبر/

ایران در جمع برترین‌های تولید دانش نانو

1398/10/23 - 17:27 - کد خبر: 11983 نسخه چاپی

نصر: از حدود ۱۷۸ هزار مقاله نانو که در سال ۲۰۱۹ در مجلات Journal Citation Reports نمایه شده، حدود ۱۰ هزار مقاله سهم محققان ایرانی است، در این گزارش چین، آمریکا و هند در جایگاه‌های اول تا سوم قرار دارند و جایگاه چهارم از آن ایران است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا ، ایران پیش از کشف نفت سابقه‌ای طولانی و درخشان در حوزه دانش داشت اما این کشف آغاز نمایشی تلخ بود نمایشی که پرده آخر آن جنگ نفت است، جنگی که فاتح آن نبودیم و بازار ایران را به روی کالای خارجی و واردات گشود.
اما راهکار و استراتژی در این مبارزه چیست؟ راه‌حل در توسعه فعالیت‌های علمی و فناوری با تکیه به نیروی جوان و خلاق دیده شد. جوانانی که در زیست‌بوم نوآوری و فناوری در تلاش‌اند و در همین چند سال با اقدامات فناورانه و دانش‌بنیان خود گل کاشته‌اند. تکیه به این زیست‌بوم آینده روشنی را پیش روی کشور قرار می‌دهد.
اما در این میان فعالان حوزه فناوری نانو در چند سال اخیر خوش درخشیده است. انتشار مقالات علمی و تولید علم در این حوزه در این سال‌ها به خوبی انجام شده است. این در حالی است که در سال ۲۰۰۱ میلادی ایران حدود ۱۰ مقاله در این حوزه منتشر کرده بود. با این تعداد مقالات رتبه ۵۷ در دنیا را داشتیم. اما تلاش فعالان و فناوران حوزه نانو به بار نشست. زیست بوم این حوزه به سرعت رشد کرد. تنها در مدت زمانی کم جایگاه چهارم دنیا را کسب کردیم.
بنا بر گزارش استت نانو از حدود ۱۷۸ هزار مقاله نانو که در سال ۲۰۱۹ در مجلات Journal Citation Reports نمایه شده، در حدود ۱۰ هزار مقاله سهم محققان ایرانی است. در این گزارش چین، آمریکا و هند در جایگاه‌های اول تا سوم قرار دارند و جایگاه چهارم از آن ایران است. این گزارش، ۲۰ کشور برتر در تولید علوم نانو در سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد. علاوه بر تعداد مقالات نانو سهم مقالات نانو از کل مقالات آن کشور هم به عنوان معیاری از میزان توجه و اولویت به انتشار علوم نانو در جدول ذکر شده که ایران، عربستان و هند به ترتیب بیشترین مقدار را در این شاخص دارند.
البته فعالیت‌های حوزه فناوری نانو در کشور تنها محدود به تولید علم نیست اکنون ۲۲۰ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه مشغول فعالیت هستند و ۶۱۰ محصول مبتنی بر فناوری نانو در کشور تولید می‌شود.

انتهای پیام/
ایران در جمع برترین‌های تولید دانش نانو خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار