یادداشت/

کاهش حمل و نقل هوایی بر فراز ایران

1398/10/24 - 07:47 - کد خبر: 11942 نسخه چاپی

نصر: کاهش حمل و نقل هوایی بر فراز ايران به عنوان یکی از کشورهای مهم ترانزیت هوایی در منطقه، موضوع جدی است که پيامدهاي آن به صورت مستقیم در بسیاری از مسائل اقتصادی و سیاسی اثر خواهد گذاشت.

کسب درآمد ارزی از محل پروازهای عبوری در بخش حمل و نقل هوایی، یکی از بهترین روش های درآمدزایی‌ها و ارز آوری برای کشورهایی است که در مسیرهای ترانزیتی قرار دارند، کشور ایران نیز به واسطه وضعیت بسیار مناسب جغرافیایی که بر سر چهار مسیر ترانزیتی قرار دارد و امنیت بالا نسبت به دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه برای شرکت‌های هواپیمایی دنیا جذابیت بالایی دارد و درآمد حاصل از ترانزیت، ظرفیتی بسیار بزرگ و یکی از مصادیق توسعه اقتصاد است.
طبق فرمول محاسبه درآمد ارزی حاصل از حمل و نقل هوایی بر فراز کشور و بر اساس مقررات بین‌المللی، هر پرواز عبوری به میزان ماندگاری در آسمان آن منطقه و وزن هواپیما مکلف است مبلغی را به شرکت فرودگاه‌ها بپردازد، همچنین اطلاعات همه طرح‌های پروازی توسط سیستم عوارض عبوری پردازش شده و با کمک داده‌های دریافتی از مرکز کنترل و با نسبتی از وزن هواپیما و مسافت طی شده بر روی فضای کشور محاسبه می‌شود.
کشور ایران نیز نظیر دیگر کشورها، برای عبور پروازهای خارجی از آسمان خود در ازای وزن هواپیما و مسافت عبوری در محدوده آسمان کشور، از خطوط هوایی کشور مربوطه هزینه دریافت می‌کند و در نتیجه حمل و نقل هوایی منبع مهمی برای توسعه اقتصاد کشور و ارزآوری به حساب می آید.
البته مجوز پرواز هواپیما بر فراز کشورها به همین سادگی صادر نمی شود، طبق استانداردهای ایکائو کشور ترانزیتی از مدت‌ها قبل در لیست‌ها و برنامه‌های پروازی، پرواز‌های عبوری قرار می‌گیرد، سپس کشور ترانزیتی اجازه پرواز از فضای خود را صادر می‌کند و در ضمن،  پرواز از کشور مبدأ به همه مراکزِ کنترلِ پروازِ کشورهایی که از آنجا عبور انجام می‌شود، اعلام می‌شود، پس دریافت مجوز برای یک کشور ترانزیتی شدن راحت نیست اما کشور ایران موفق به قرار گیری در لیست ترانزیت حمل و نقل هوایی بسیاری از کشورها قرار گرفته بود.
حال با وقوع سانحه هوايي پرواز ایران – اکراین که در چند روز گذشته به وقوع پیوست، موضوع کاهش امنيت خطوط پروازي كشور مطرح شد و این امر نتايج منفي بي‌شماري از جمله كاهش تردد هوايي بر فراز ایران براي توقف يا سوخت‌گيري، كاهش مسافرت هاي هوايي خارجی به كشور و ... در همین چند روز به همراه داشت که تاثیر مستقیمی بر اقتصاد و ارزآوری برای ایران و خدشه دار شدن امنیت هوایی را به همراه دارد.
پيامدهاي کاهش حمل و نقل هوایی بر فراز ايران به عنوان یکی از گذرگاه‌های اصلی حمل و نقل هوایی برای پروازهای شرق به غرب و شمال به جنوب در سطح کره زمین، کم نخواهد بود و هرچه سریع تر، باید تدابیری در راستای حل این چالش اندیشیده شود.
انتهای پیام/
کاهش حمل و نقل هوایی بر فراز ایران گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار