مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی

مراقبت های بهداشتی باید بر درمان ارجحیت پیدا کند

1403/05/28 - 10:33 - کد خبر: 119085 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مراقبت های بهداشتی باید بر شیوه های درمانی ارجحیت پیدا کند، افزود: ما باید سیستم بهداشتی را در جامعه تقویت کنیم تا مردم بتوانند با کمترین هزینه از سلامت خود مراقبت کنند.

به گزارش نصر، زهرا کوهی در همایش حمایت از حیات جنین با تاکید بر ابعاد سلامت دینی و اخلاقی، با اشاره به اینکه سقط جنین یک جرم و خلاف آموزه های دینی است، افزود: سقط جنین آثار منفی روحی و روانی بر مادران دارد.
وی حمایت از حیات جنین را یکی از رویکردهای مهم دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان و اظهار کرد: جوانی جمعیت به لحاظ اینکه دغدغه ای مهم برای سیستم بهداشتی و درمانی، سایر دستگاه های اجرایی و مردم در حوزه های انسانی است، از اهمیت بسیار محوری برخودار شده است.
کوهی ادامه داد: از بُعد حاکمیتی دستگاه های اجرایی ملزم و پایبند به اجرای برنامه ها برای پیشبرد اهداف در جامعه هستند و با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان ۱۴۰۰ حمایت از حیات جنین اهمیت بیشتری پیدا کرد و تکلیف اصلی در این راستا بر عهده بخش بهداشت و درمان گذاشته شد.
وی با اشاره به ماده ۵۵ و ۵۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، یادآور شد: سیستم بهداشت و درمان در این ماده قانونی مکلف است طوری عمل کند که سقط جنین را برای خانواده و یا مادر مانع شود.
کوهی جایگاه ویژه ماماها در اجرای قانون جوانی جمعیت را مورد تاکید قرار داد و گفت: ادبیات ارتباطی با یک زن، جوان، مادر باردار و خانواده ای که تمایل به فرزندآوری دارد یکی از مسائل جدی در حوزه روانشناسی مراجعان است و با همراهی ماماها و ایجاد حس امنیت، آرامش و اعتماد این روند می‌تواند مشوق خوبی در بحث افزایش زایمان طبیعی، رشد جمعیت و پیشگیری از سقط جنین باشد.
براساس این گزارش، مدیر جوانی جمعیت سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه عبور از مرز ۶۰ سالگی همان سالمندی است، گفت: آذربایجان شرقی سومین استان سالمند کشور و شهرستان شبستر جزء پیرترین شهرستان های استان است که حفظ حیات جنین مسئله ای بسیار مهم کشوری و استانی در این راستا قلمداد می شود.
ناصر رهبر مسیر حمایت از حیات جنین و پیشگیری از چالش های سقط های عمدی و غیرقانونی را مورد اشاره قرار داد و افزود: فرهنگ سازی و آموزش یکی از راه هایی است که می توان به وسیله تبیین و آگاهی بخشی به مردم گام های موثری در جوانی جمعیت برداشت.
وی اعتیاد همسر، ترس از دست دادن امنیت شغلی، خشونت از طرف همسر، بارداری های غیر قانونی، احتمال نقص جنین و مشکلات مالی را طبق تحقیقات انجام شده از عوامل مهم در سقط جنین اعلام کرد.
انتهای پیام/
مراقبت های بهداشتی باید بر درمان ارجحیت پیدا کند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار