خبر/

نشست مشترک کمیسیون فنی ایران و آذربایجان در سد قیزقلعه‌سی خداآفرین

1403/05/26 - 12:21 - کد خبر: 118969 نسخه چاپی

نصر: با هدف اجرای مفاد موافقت‌نامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در خصوص سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیزقلعه سی، سیزدهمین نشست کمیسیون فنی مشترک ایران و آذربایجان تشکیل شد.

به گزارش نصر، این جلسه به ریاست «محمد جوانبخت» معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از سوی جمهوری اسلامی ایران و «النور سلطانف»، معاون وزیر انرژی از سوی جمهوری آذربایجان با حضور سایر نمایندگان دو طرف و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در محل سد قیز قلعه سی تشکیل شد.
در این نشست در خصوص تداوم روند ساخت و تکمیل کارهای باقیمانده سدها توسط جمهوری اسلامی ایران و پرداخت بدهی های سهم آذربایجان از بابت ساخت تاسیسات به جمهوری اسلامی ایران مذاکرات لازم انجام شد.
در این نشست همچنین طرفین بر مدیریت و بهره برداری مشترک از منابع آب و انرژی ارس با توجه به نیم قرن تجربه مطلوب در این خصوص تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، از دستاوردهای مهم اجرای این سد به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های مشترک مرزی در منطقه می‌توان به استفاده بهینه از منابع آب و خاک و حق آبه‌های مرزی تبدیل شیوه‌های سنتی کشاورزی به شیوه‌های پیشرفته، صنعتی و ساماندهی عشایر با افزایش درآمد خانوارها و جلوگیری از مهاجرت و توسعه فعالیت صنایع جانبی و تبدیلی اشاره کرد.
بیش از ۴۵ کیلومتر از راه های دسترسی منطقه که با آبگیری سد زیر آب رفته اند نوسازی و راه درجه یک جایگزین شده است و با احداث این جاده ها و جاده کلیبر به جانانلو، این منطقه مرزی به جاده های منتهی به مرکز استان آذربالیجان شرقی وصل شده است.
به جای پنج روستایی هم که در حین آبگیری سد زیر آب رفتند شهرک مدرن جانانلو، احداث و روستاییان اسکان داده شده اند .
با افتتاح این سد، علاوه بر تامین یک میلیارد مترمکعب آب، امکان آب اندازی کانال اصلی خداآفرین به طول ۱۴۴ کیلومتر نیز فراهم می شود.
سد خدا آفرین بخش اول طرح جامع خداآفرین است که در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید، اما برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت آب ذخیره‌سازی شده در این سد، نیاز به اجرای سد قیز قلعه‌سی به عنوان بخش دوم این طرح جامع وجود داشت.
سد قیزقلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس، سومین سد مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خداآفرین به دست مهندسان ایران ساخته شده و اکنون پس از نزدیک به ۲۰ سال بهره برداری می شود تا در کنار جلوگیری از هدر رفت آب، تامین نیاز کشاورزی منطقه و تولید برق، پلی برای مستحکم تر کردن روابط برادری بین ۲ کشور باشد.
سد«قیزقلعه سی» به عنوان بزرگترین پروژه آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان با حضور آیت الله شهید « سیدابراهیم رییسی» و « الهام علی اف » روسای جمهور ۲ کشور اردیبهشت ماه امسال در خداآفرین بهره برداری شد.
انتهای پیام/
نشست مشترک کمیسیون فنی ایران و آذربایجان در سد قیزقلعه‌سی خداآفرین خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار