رییس دادگستری:

حریم رودخانه های اهر تصرف غیرقانونی شده است

1398/02/12 - 14:48 - کد خبر: 1184 نسخه چاپی

نصر: رییس دادگستری شهرستان اهر گفت: متاسفانه طی سال های اخیر حریم و بستر رودخانه های این شهرستان تصرف غیرقانونی و به اراضی کشاورزی و خانه باغ ها تبدیل شده است.

محمدعلی نظری روز چهارشنبه در جلسه پیشگیری از وقوع جرم اهر با اشاره به اینکه دستگاه قضایی برای آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌ منظور جلوگیری از حوادث غیرمترقبه مصمم است، افزود: در صورت بارش سیل‌ آسا و وقوع سیلاب در محدوده رودخانه اهرچایی خسارت به باغاتی که به صورت غیرقانونی در حریم بستر رودخانه ایجاد شده‌اند، وارد خواهد شد.
وی اضافه کرد: محدوده بیشتر رودخانه‌های شهرستان اهر به تصرف غیرقانونی برخی افراد و اشخاص درآمده است و لازم است تا به متصرفان از هم ‌اکنون هشدار دهیم و سپس به آزادسازی حریم بستر رودخانه‌ها اقدام کنیم.
نظری با هشدار نسبت به اینکه خطر احتمالی وقوع سیلاب، نقاط تصرف شده رودخانه اهرچایی را تهدید می‌ کند، گفت: لایروبی رودخانه کیچیک‌ چای با آنکه توسط شهرداری اهر انجام می ‌شود اما هنوز کافی نیست و باید برنامه‌ ای تدوین شود تا هنگام وقوع سیلاب از خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهر نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه در آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها و رفع تصرف از اراضی ملی با کسی تعارف نداریم، اظهار داشت: دستگاه قضایی بیش از دستگاه‌های ذیربط نسبت به آزادسازی حریم بستر رودخانه‌ها مصمم است.
رحیم عبدالهی اضافه کرد: بنده به عنوان مدعی‌العموم در احیا و دفاع از حقوق عامه مردم، نه با کسی تعارف دارم و نه از حقوق مردم کوتاه می‌ آیم.

وی در رابطه با انسداد مسیرهای تردد غیرمجاز از جمله زیرگذرهای سه راهی روستای خونیق و دیزبین، گفت: حفر چاله و خاکریزی برای انسداد مسیرهای تردد غیرمجاز از جمله پل‌های مزبور اقدامی کارساز نیست و باید ریشه‌یابی کرد که چرا مردم از زیر این پل‌ها تردد می ‌کنند.

عبدالهی بر لزوم شناسایی نقاط سیل‌ خیز در این شهرستان تاکید کرد و ادامه داد: دستگاه‌های مسوول ملزم به شناسایی و اعلام نقاط سیل ‌خیز شهرستان اهر به دادستانی هستند و برای این کار یک ماه فرصت دارند و این درخواست به منزله ابلاغ رسمی دستگاه قضایی به ادارات مرتبط است.

بر اساس این گزارش، رییس اداره امور آب شهرستان اهر نیز در این نشست با بیان اینکه اهر جزو شهرستان‌هایی است که در استان از تعدد رودخانه برخوردار بوده و به تبع آن سرشاخه‌های بسیاری دارد، گفت: به همین دلیل تصرفات نیز بیشتر است.
اسماعیل عطازاده با اشاره به اینکه در طول چهار سال گذشته حدود 250 پرونده شکایت در رابطه با تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها منجر به نتیجه و صدور حکم شده است، افزود: در سطح شهرستان 60 رودخانه مشخص داریم که طول مجموع آنها حدود 1500 کیلومتر برآورد شده است و برخورد با متصرفان حریم بستر رودخانه‌ها به لحاظ وسعت و گستردگی رودخانه‌ها کار آسانی نیست.
وی با اشاره به اینکه از تصرفات جدید حریم و بستر رودخانه‌ها جلوگیری شده است، گفت: اما برخورد با تصرفات قدیمی مستلزم هماهنگی بین ‌بخشی امور آب و دستگاه قضایی است.
عطازاده با انتقاد از برخی دستگاه‌های اجرایی که در رفع تصرف حریم رودخانه‌ها همکاری لازم را ندارند، ابراز امیدواری کرد پس از وقایع اخیر در کشور و وقوع سیلاب های سنگین، از این پس همکاری دستگاه‌ها در این زمینه با امور آب تسریع شود.
وی از آزادسازی حریم بستر رودخانه اهرچایی در بالادست و پایین‌دست سد ستارخان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مجوز آزادسازی 18 کیلومتر از حریم بستر رودخانه اهرچایی در بالادست و پایین ‌دست سد ستارخان را گرفته‌ایم و 10 کیلومتر نیز در حریم این رودخانه روپرگذاری می‌شود.

شهرستان اهر با جمعیت 135 هزار نفر در فاصله 110 کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع است.

انتهای پیام/

حریم رودخانه های اهر تصرف غیرقانونی شده است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار