تعرفه ترجیحی چهارهزار قلم‌کالا در گمرک نوردوز/گمرک نوردوز، دروازه اتحادیه به اوراسیا

1403/05/16 - 07:53 - کد خبر: 118183 نسخه چاپی

نصر: مدیر گمرک منطقه آزاد ارس-نوردوز گفت: طبق توافقات اخیری که با اتحادیه اوراسیا شده است، چهارهزار قلم کالا در اکثر حوزه‌ها از تعرفه ترجیحی برخوردار خواهند شد. 

به گزارش نصر، گمرک به خاطر قرار گرفتن در نقطه کانونی و چهار راه تعاملات بخش‌های تجاری کشور و خدمات دهی به بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی، تجار و مسافران نقش ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد.
همچنین تبریز به عنوان یکی از با سابقه ترین مرزبان اقتصادی کشور، نقش مهمی در اجرای سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اقتصادیی و بازرگانی کشور دارد.
در این راستا “رضا تقی‌زاده میلانی”، مدیر گمرک منطقه آزاد ارس-نوردوز با حضور در تحریریه نصر به مناسبت روز خبرنگار و تجلیل از فعالیت‌های خبری نصر به سوالات خبرنگاران این رسانه نیز پاسخ داد.
لازم به ذکر است که گمرک نوردوز در ۶۵ کیلومتری شهر جلفا و در حاشیه رودخانه ارس تنها مرز مشترک ایران با کشور ارمنستان و دروازه ورود ایران به بازار اورسیا محسوب می‌شود.
تقی‌زاده با بیان اینکه گمرک نوردوز، تنها مرز زمینی ایران و ارمنستان است، اظهار کرد: یکی از دلایل دیگری که گمرک نوردوز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، شناخته شدن این گمرک به عنوان دروازه اتحادیه اوراسیا است. این گمرک تنها مرزی است که ایران از طریق آن می‌تواند با کشورهای عضو اتحادیه 200 میلیون نفری اوراسیا مبادله تجاری داشته باشد.
وی افزود: این گمرک به دلیل واقع شدن بین ۲ هاب لجستیکی دبی و بندر باتومی گرجستان از اهمیت ویژه‌ای در زمینه ترانزیت کالا برای کشورمان برخوردار است.
مدیر گمرک منطقه آزاد ارس-نوردوز گفت: طبق توافقات اخیری که با اتحادیه اوراسیا شده است، چهارهزار قلم کالا در اکثر حوزه‌ها از تعرفه ترجیحی برخوردار خواهند شد. 
وی ادامه داد: این بدان معناست به اقلامی که تعرفه ترجیحی داده می‌شوند، اگر به کشورهای دیگری هم بروند، نیازی به پرداخت عوارض گمرکی نیستند.
تقی‌زاده تصریح کرد: همچنین سال گذشته طبق توافقاتی که بین ایران و ارمنستان شده بود، تبادلات تجاری بالغ بر ۳ میلیارد دلار بود. 
وی تصریح کرد: ارمنستان یک وام بین‌المللی از اتحادیه اروپا مبنی بر تجهیز توسعه گمرکات استان «سیونیک» فراهم کرده که هم مرز گمرک‌ نوردوز می‌باشد. بی‌تردید توسعه مرزهای ارمنستان نیز در راستای تعاملات گمرکی بسیار موثر خواهد بود.
مدیر گمرک منطقه آزاد ارس-نوردوز تاکید کرد: از سال گذشته تا به امروز، رشد اقتصادی در منطقه به دلیل تبادلات و ارتباط بین دو کشور چند برابر شده است.
وی با بیان اینکه اغلب کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان، مصالح ساختمانی و مواد پتروشیمی است، اذعان کرد: در ارمنستان فعالیت‌هایی نظیر راه و شهرسازی و ساختمان زیاد بوده و در همین راستا این کشور به مواد اولیه کالاهای ایرانی نیاز دارد.
تقی زاده افزود: طی چهارماه گذشته، آمار صادرات کالا ۵۲۰ هزار تن به ارزش ۷۳ میلیون دلار بوده که ۱۱۳ درصد از نظر وزنی و ۷۳ درصد از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.
وی ابراز کرد: آمار صادرات سایر گمرکات از مرز نوردوز نیز ۱۸۰ هزار تن به ارزش ۹۱ میلیون دلار است که نسبت به چهارماهه اول ۲۸ درصد افزایش برخوردار است.
مدیر گمرک منطقه آزاد ارس-نوردوز عنوان کرد: ۹۱ هزار تن کالای ترانزیت داخلی و‌ خارج کشور (ماشین های سواری و سنگین، پوشاک، پتذوشیمی) به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار بوده است.
تقی‌زاده اظهار کرد: تردد مسافران شبانه روزی در چهارماه گذشته ۱۸۰ هزار نفر بوده که این آمار  نسبت به چهار ماه گذشته ۶ درصد افزایش داشته است. 
وی تاکید کرد: از بین ۲۸ گمرک مرزی که تبادل کالا با کامیون داریم، گمرک نوردوز جزو هشت گمرک اول به لحاظر تردد تعداد کامیون است. ساختار فیزیکی گمرک نوردوز به نحوی است که روزانه بالای ۵۰۰ کامیون توانایی تردد دارند. این درحالی است که این گمرک نیز نیازمند ارتقای فضای ساختاری استاندارد است.
در حال حاضر گمرک نوردوز ۳ سکول فعال دارد که یکی از آن‌ها برای ورود و دیگری برای خروج فعال هستند که مسیرهای ورودی و خروجی کاملا جدا از یکدیگر هستند.
مدیر گمرک منطقه آزاد ارس-نوردوز در پاسخ به سوال خبرنگار نصر مبنی بر دلایل نارضایتی رانندگان، تصریح کرد و‌گفت: رانندگان مسیرهای ترانزیتی یکی از زحمت‌کشان جامعه هستند که بی شک اگر حمل و نقل نباشد، اقتصاد کشور دچار چالش می‌شود.
وی افزود: رانندگان به دلیل خستگی‌های مسیر، انتظار دارند کارشان در سریع ترین حالت و‌کم ترین زمان ممکن انجام شود. این درحالی است که برخی افراد نیمه پر لیوان را نمی‌بینند و سریع واکنش نشان می‌دهند.
انتهای پیام/
تعرفه ترجیحی چهارهزار قلم‌کالا در گمرک نوردوز/گمرک نوردوز، دروازه اتحادیه به اوراسیا سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   علی   3 ماه پیش  

چرا با این جایگاه استان در عرصه تجارت آقای نامدار باید ناظر گمرکات باشد. فردی که هیچ تحولی را در این مدت نداشته و فقط گفتار و حرف و حرف
پژوهشیار