رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی؛

صادرات سیب آذربایجان غربی به ۴۰ هزار تن رسید

1398/10/22 - 11:45 - کد خبر: 11816 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۴٠ هزار تن سیب طی ۹ ماه سال جاری از گمرک‌های استان به کشورهای همسایه و آسیای میانه صادر شده‌است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، رسول جلیلی امروز در گفت و گو با خبرنگار افزود: طبق پیش بینی ها این رقم تا پایان امسال به بیش از ١٧۵ هزار تن افزایش می‌یابد.
وی اظهار داشت: روزانه ۶۰۰ تن محصول سیب درختی از طریق مرزهای مختلف به کشورهای همسایه از قبیل عراق، ترکمنستان، پاکستان و آسیای میانه صادر می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سیب درختی در تمامی شهرها و مناطق استان کاشت و تولید می‌شود، افزود: بیشترین سطح تولید سیب به ترتیب در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه، میاندوآب، سلماس و مهاباد است.
جلیلی افزود: آذربایجان‌غربی قطب اصلی تولید سیب در کشور است که توجه ویژه به زیرساخت‌ها از جمله سورت و بسته‌بندی، به‌روزرسانی صنایع تبدیلی و تکمیلی و واحدهای سردخانه‌ای در جهت کمک به افزایش صادرات این محصول ضروری است.
وی اضافه کرد: رفع موانع تعرفه‌ای در برخی از بازارهای هدف، مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، نبود یارانه‌ها و مشوق‌های صادراتی به موقع و در حد کفایت و تجهیز ناوگان حمل و نقل به کامیون‌های یخچال دار از اهم چالش‌های پیش رو در جهت توسعه صادرات محصول سیب درختی استان است.
وی آشنا نبودن تولیدکنندگان با سلیقه بازارهای هدف، استفاده از روش‌های غیر استاندارد برای جمع‌آوری سیب صنعتی، هزینه بالای تولید، تغییرات اقلیمی، سرمازدگی و استقبال نکردن تولیدکنندگان از ارقام جدید پایه‌های رویشی و کمبود اعتبار مالی برای اصلاح و نوسازی باغ‌ها را نیز از مهمترین چالش‌های بخش تولید سیب درختی بیان کرد.
بنا به این گزارش، آذربایجان‌غربی دارای بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که به صورت دیم و آبی کشت می‌شوند؛ ۲۳۰ هزار بهره بردار در این استان فعالیت کشاورزی دارند و سالانه ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید و روانه بازار می‌شود.
باغداران استان امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب درختی با هدف عرضه در بازارهای داخلی و خارجی تولید کردند.
انتهای پیام/
صادرات سیب آذربایجان غربی به ۴۰ هزار تن رسید خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار