به همت اعضای هیئت علمی بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری؛

شناسایی كانون‌های حساس زمین‌لغزش و ارائه راهكارهای مدیریت خطر زمین‌لغزش در استان

1403/05/08 - 09:47 - کد خبر: 117509 نسخه چاپی

نصر: نشست تخصصی ارائه نتایج طرح تحقیقاتی آپفن استان آذربایجان شرقی با موضوع "شناسایی کانون‌های حساس زمین‌لغزش و ارائه راهکارهای مدیریت خطر زمین‌لغزش در استان آذربايجان شرقی" انجام شد.

به گزارش نصر، نشست تخصصی ارائه نتایج طرح تحقیقاتی آپفن استان آذربایجان شرقی با موضوع "شناسایی کانون‌های حساس زمین‌لغزش و ارائه راهکارهای مدیریت خطر زمین‌لغزش در استان آذربايجان ­شرقي" با حضور علیرضا دهناد رئیس مرکز و نمایندگان دستگاههای اجرایی و اعضاء کارگروه، در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی برگزار شد. احد حبیب زاده رئیس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز ضمن پرداختن به اهميت، ضرورت اقتصادي و اجتماعي پژوهش  به ویژه در منابع طبیعی یافته ها و نقشه های پهنه بندی طرح را تشریح کرد.
وی اظهار داشت: زمین‌لغزش‌ها يکي از عمده‌ترين مخاطرات محيطي هستند که باعث ايجاد خسارات هنگفت مالي و جاني و صدمه به ابنيه‌ها و پروژه‌های مهندسي در سراسر دنيا به‌ويژه در مناطق کوهستاني می‌شوند. در استان آذربایجان شرقی نيز به سبب وجود مناطق کوهستانی با شیب تند و همچنین فاکتورهای تشدیدکننده نظیر بارندگی و زمین‌لرزه، زمین‌لغزش هاي متعددي رخ مي دهد. این استان به علت وجود کوهستان‌ها با شیب تند یکی از مناطق مستعد وقوع زمین‌لغزش است. از این‌رو شناسایی شیب‎‌های ناپایدار از اهمیت بسزایی برخوردار است.
احد حبیب زاده ادامه داد: استفاده از روش‌های سنتی در پایش زمین‌لغزش‌ها مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است. از طرف دیگر از آنجايی که نقشه‌های پراکنش زمين‌لغزش دقيق در تمامي مطالعات مربوط به زمين‌لغزش از شناسايی، پایش، پهنه‌بندي حساسيت ، خطر ، ريسک  و خصوصاً ارزيابي و تحليل خطر و ريسک زمين‌لغزش، جزء لاينفک و بعنوان لايه مبنايي و مهم هستند. به این منظور نیاز به تکنیک‌هایی داریم که به وسیله آن بتوان موقعیت، اندازه لغزش و میزان جابجایی را به طور دقیق برآورد کرد.
احد حبیب زاده رئیس بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز افزود: در این پژوهش با استفاده از تصاویر راداری سنتینل سازمان فضایی اروپا نسبت به داده پردازی و تداخل سنجی تصاویر اقدام شده است.
 

انتهای پیام/
شناسایی كانون‌های حساس زمین‌لغزش و ارائه راهكارهای مدیریت خطر زمین‌لغزش در استان نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار