یادداشت/

ریه‌های تنفس باغ شهربه شمارش افتاد/۹۹سال توسعه فضای سبزشهری تبریز

1398/10/21 - 14:24 - کد خبر: 11750 نسخه چاپی

نصر: این روزها چیزی به جز ساختمان‌های سر به فلک کشیده در باغشهر دیده نمی‌شود و ریه‌های تنفسی تبریز جای خود را به مراکز خدماتی و تجاری بخشیده‌اند.

 روزگاری که زیاد هم دور نیست و کلانشهر تبریز، لقب باغ شهر را به یدک می‌کشید؛ اما با گذشت روزها، چیزی به جز زندگی صنعتی، صدای دلخراش ساخت و سازهای سر به فلک کشیده و در نتیجه آلودگی هوا به ارمغان نیامد و به همین ترتیب نفس کلانشهر تبریز به شمارش افتاد.
افزایش جمعیت و وسعت تبریز از یک سو و تشدید آلودگی هوا از سوی دیگر، فضای سبز را نیاز مبرم کلانشهر تبریز می‌سازد که در این میان از مهم‌ترین تأثیراتی که فضای سبز بر پیکر شهر می‌گذارد، گذراندن اوقات فراغت و استفاده از هوایی پاک و مطبوع است.
فضای سبز در کلانشهرها، ریه‌های تنفسی شهری هستند که علاوه بر فراهم آوردن جنبه‌های زیبایی در سطح شهر، در تعدیل و تلطیف هوا به خصوص در کلانشهرها که از حجم ترافیکی سنگینی برخوردار هستند نقش بسزایی دارد.


وجود ۲۶۰ پارک محله‌ای در تبریز

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تأکید بر وجود ۲۶۰ پارک محله‌ای در کلانشهر تبریز می‌گوید: حال و روز فضای سبز کلانشهر تبریز خوب نیست و امیدوارم در سال آتی با اقداماتی که صورت خواهد پذیرفت، بهتر گردد؛ برنامه‌ای که برای سال آتی در نظر گرفته شده است این است که هر ده روز یک پارک محله‌ای در کلانشهر تبریز ایجاد شود که با توجه به برنامه شهرداری و هم چنین پیگیری شهردار کلانشهر تبریز، امید است تا سال آتی بتوان تعداد پارک‌های گفته شده در سطح شهر را به ۳۰۰ پارک افزایش داد.


نامگذاری سال ۹۹ با عنوان سال فضای سبز و زیباسازی

مسعود برزگر جلالی ادامه می‌دهد: در راستای رفع این نقص در کلانشهر تبریز، طی جلسات برگزار شده با مسئولین استانی و اعضای شورای شهر در نهایت تصمیم بر این شد که سال آینده با عنوان سال فضای سبز و زیباسازی مطرح گردد که این اقدام، نشان دهنده همت بوده و اینکه همه باید دست در دست هم دهند تا به سوی این هدف حرکت کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که محدودیت‌های فضای سبز در کلانشهر تبریز چه بوده به خبرنگار مهر می‌گوید: مشکلاتی در این حوزه وجود دارد اما محدودیتی که تبدیل به محرومیت گردد نیست و این عوامل، تعیین کننده نهایی نمی‌باشد؛ برای رفع این مشکل، به همت و عزم مسئولین استانی و شهری نیاز است تا کیفیت و کمیت فضای سبز به مراتب افزایش یابد.


کمربند سبز در راستای کاهش آلودگی هوا

وی توضیح می‌دهد: نمایندگان مجلس، مسئولین استانی، محیط زیست و منابع طبیعی باید به این موضوع توجه ویژه نشان دهند تا بتوان از اعتبارات استانی، شهری و هم چنین از اعتبارات ملی در راستای پروژه‌های بزرگ تبریز از جمله کمربند سبز در راستای کاهش آلودگی استفاده کرد و این، نیازمند جلب توجه همه نسبت به این موضوع است تا بتوان مشکل فضای سبز را حل کرد.
وی با اشاره بر تشکیل ستاد فضای سبز طی چند روز آینده در کلانشهر تبریز بیان می‌کند: پارک در تمام مناطق کلانشهر تبریز وجود دارد اما لزوم توجه بیشتر شهرداری‌های هر منطقه در مناطقی که پارک، کمتر است را می‌طلبد و هم چنین شهرداری مناطق باید از حیث کیفیت، امکانات و تجهیزات، توجه بیشتری را داشته باشند.


فرصت ایجاد تفرجگاه‌های بزرگ در کلانشهر تبریز

وی معتقد است که کلانشهر تبریز، فرصت بسیاری برای ایجاد تفرجگاه‌های بزرگ دارد و توضیح می‌دهد: در کلانشهر تبریز، تعداد پارک‌هایی با وسعت بزرگ‌تر یا همان تفرجگاه‌ها کم است و جای خالی آنها دیده می‌شود؛ امید است با همت مسئولان، بتوان بزرگ‌ترین تفرجگاه‌ها را در حوزه فضای سبز و تفریحی ایجاد نمود.


استفاده از ظرفیت مشارکت‌های عمومی و NGO

برزگر جلالی ادامه می‌دهد : باید از ظرفیت مشارکت‌های عمومی و NGO استفاده گردد؛ در سال فضای سبز از سازمان‌های مردم نهاد و همیاران سبز که تاکنون استقبال خوبی نیز از آن شده است استفاده خواهد شد تا مردم به عنوان مشارکت و ناظر بر عملکرد شهرداری و پیمانکاران شهرداری در قالب همیاران فضای سبز حضور داشته باشند تا علاوه بر کمک، شاهد پیشرفت خوبی نیز باشیم.
وی در پایان اضافه می‌کند: فضای سبز موضوعی است که همه باید در نگهداری، احداث دست به دست هم دهند و به فکر ایجاد وحدت و همگرایی بین بخش‌های دولتی، شهرداری مناطق و مدیریت استان باشیم که امید است طی سال آتی، این نمود خود را نشان دهد.


تثبیت فضای سبز و افزایش تراکم فضای موجود

نایب رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز با تأکید بر اینکه سال ۹۹ با تصویب طرحی توسط اعضای شورا، به عنوان سال توسعه فضای سبز نام گرفته است به خبرنگار مهر می‌گوید: تملک باغات موجود، توسعه و تثبیت فضای سبز موجود و افزایش تراکم فضای سبز در این طرح دنبال خواهد شد.
سونیا اندیش ادامه می‌دهد: در دوره پنجم شورای اسلامی کلانشهر تبریز، سعی بر این بوده است که از پروژه‌های ویترینی کاسته و در قبال آن، اقدامات زیربنایی و زیر ساختی نظیر آسفالت، توسعه فضای سبز، بهسازی معابر و احداث پارک‌های محله‌ای افزایش یابد.
او توضیح می‌دهد: محدودیتی در فضای سبز کلانشهر تبریز وجود ندارد بلکه محدودیت‌ها ایجاد شده‌اند بدین گونه که طی سالیان گذشته، اکثر باغ‌ها و فضای سبز کلانشهر تبریز با تغییر کاربری به واحدهای تجاری، مسکونی و خدماتی تبدیل شده‌اند این در حالی است که در گذشته‌های نه چندان دور، تبریز به باغ شهر معروف بوده و دارای باغ‌های بسیار زیبا بود.


برنامه توسعه فضای سبز و بهینه سازی سکونت در تبریز

وی بیان می‌کند: با آغاز به کار شورای پنجم و با توجه به وضعیت کلانشهر تبریز و آلودگی هوا، تأکیدات لازم مبنی بر عدم تغییر کاربری فضای سبز به هر گونه کاربری دیگر، انجام گرفته است که با همکاری شورای اسلامی کلانشهر تبریز، تا کنون چندین تغییر کاربری با توجه به رویکرد شورا، حتی از کاربری مسکونی به فضای سبز و ایجاد پارک محله‌ای صورت گرفته و در راستای اهداف برنامه توسعه فضای سبز و بهینه سازی سکونت در تبریز، بوده است.
اندیش در ادامه توضیح می‌دهد: تمام تلاش خود را در راستای توسعه فضای سبز در کلانشهر تبریز به کار گرفته‌ایم اما همان‌گونه که گفته شد طی سالیان گذشته، تغییر کاربری فضای سبز به مراکز تجاری انجام گرفته اما اکنون نباید این اقدام انجام بگیرد.


ارائه مشوقات خاص در حوزه توسعه و تثبیت فضای سبز

وی با اشاره بر استفاده از ظرفیت مشارکت‌های عمومی برای ارائه طرح‌های مشوقاتی به خبرنگار مهر می‌گوید: مقرر شده شهرداری لوایحی در جهت ارائه مشوقات خاص در حوزه توسعه و تثبیت فضای سبز توسط شهروندان به شورا ارائه نماید.
اندیش در پایان اضافه می‌کند: جدای از اینکه به جهت تراکم بالا و مشکلاتی نظیر ساخت مسکن در زمین‌های ملی در برخی مناطق حاشیه‌ای تبریز، از مشکلاتی هستند که ایجاد پارک محله‌ای در آنها را گاهی با مشکل تملک روبرو می‌کند.
کلانشهر تبریز یا همان باغ شهر قدیم، تفاوتی به وسعت زمین تا آسمان دارد و فضای سرسبز کلانشهر تبریز را به ساختمان‌های سر به فلک کشیده بتنی تبدیل ساخته است و بیشتر از آنکه در سطح شهر، فضای سبز شهری دیده شود، مراکز خدماتی و تجاری بیشتر خودنمایی می‌کند.
اکنون طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته سال ۹۹ به عنوان سال توسعه فضای سبز در نظر گرفته شده است که می‌تواند روزنه امیدی برای توسعه فضاهای سبز شهری، افزایش تعداد پارک‌های محله‌ای و از همه مهم‌تر احداث بزرگ‌ترین تفرجگاه‌های تفریحی باشد.

آناهیتا رحیمی

انتهای پیام/
ریه‌های تنفس باغ شهربه شمارش افتاد/۹۹سال توسعه فضای سبزشهری تبریز خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار