اختصاصی نصر |

استمداد دو کوهنورد گرفتار در ترکیه | مسئولان ایرانی کوتاهی می‌کنند

1403/05/07 - 20:50 - کد خبر: 117481 نسخه چاپی

نصر: به دنبال فوت یک کوهنورد ماکویی در قله آرارات ترکیه، دو کوهنورد تبریزی بیش از ۴۰ روز در ترکیه ممنوع الخروج هستند و از مقامات ایرانی درخواست کمک کردند.

به گزارش نصر، دو کوهنورد ایرانی که پس از بازگشت از قله آرارات ترکیه جسد یکی از دوستان خود را پس از سقوط به دره پیدا کرده و به کشور نیروهای امنیتی ترکیه اطلاع داده بودند، بیش از ۴۰ روز است که در کشور ترکیه گرفتار هستند و ضمن گلایه از کنسولگری ایران در ارزروم ترکیه از مقامات ایرانی جهت خروج از کشور درخواست کمک کردند.
یکی از دو کوهنورد تبریزی در گفتگو با نصر در خصوص این حادثه گفت: ۲۵ خرداد ماه امسال پس از بازگشت از قله، یکی از کوهنوردان که همراه ما بود به دلیل عجله جهت بازگشت به ایران در کوهستان سر خورده و به دره سقوط کرد که پس از یک ساعت جستجو جسدش را پیدا کردیم اما به جسدش دست نزدیک و از کمپ درخواست کمک کردیم.
وی افزود: فردای آن روز نیروهای امدادی و امنیتی با هلیکوپتر به محل حادثه آمدند و جسد را از پس از سه ساعت تلاش از دره بیرون آوردیم. مجددا پس از یک روز اجازه ندادند در انتقال جسد کمک کنیم و ما را به دامنه کوهستان منتقل و آنجا بازداشت کردند. از آنروز تاکنون متأسفانه در کشور ترکیه ممنوع الخروج هستیم و شرایط سختی داریم.
این کوهنورد با گلایه از کنسولگری ایران بیان داشت: متاسفانه کنسولگری ارزروم چندین روز است که درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری جمهوری بوده و به هیچ وجه به ما کمک نکرده است و به ما اعلام کردند که خودمان کاری انجام دهیم. بیش از ۴۰ روز است که در ترکیه گرفتار هستیم و معلوم نیست تا چند مدت باید در این کشور بمانیم و اعلام کردند تا زمانی که نتیجه پزشکی قانونی مشخص نشود اجازه خروج نخواهند داد.
این دو شهروند ایرانی با درخواست کمک از مقامات ایرانی گفت: چندین روز است در این کشور گرفتار هستیم و از تمام دوستان و آشنایان پول قرض گرفتیم. از وزارت امور خارجه ایران درخواست داریم به وضعیت ما رسیدگی کنند تا از این وضعیت دشوار خارج شویم. ما می توانستیم دوست خود را در این کوهستان رها کنیم اما وجدانمان اجازه نداد جسد یک ایرانی را در کشور غریب رها کنیم و این پاداش عمل ماست که نه ایران و نه ترکیه به ما کمکی نمی کنند.
در ادامه میرعلی اقا سیدی، رییس هیات کوهنوردی و ورزش های صعودی استان در گفتگو با نصر با اشاره به این موضوع گفت: به دنبال سقوط کوهنورد ماکویی از قله آرارات ترکیه، به دلیل شرایط سخت منطقه و عدم توانایی در انتقال جسد از کوهستان نیروهای امنیتی کشور ترکیه مانع از ورود کوهنوردان به این قضیه می‌شود که پس از چند روز کوهنوردان تبریزی که در کنار این  کوهنورد بودند، توسط پلیس ترکیه تحت نظر نگه داشته می شوند و با وجود اینکه جنازه تحویل ایران داده شده است اما هنوز اجازه خروج به این دو کوهنورد داده نشده است و بیش از ۴۰ روز است که در ترکیه گرفتار هستند.
آقاسیدی با بیان اینکه تا زمان مشخص شدن نتیجه پزشکی قانونی اجازه خروج از کشور به کوهنوردان داده نمی شود، افزود: باتوجه به روند قانونی ترکیه ممکن است نتیجه این پرونده طولانی باشد که نیاز است مقامات ایرانی به کمک این کوهنوردان بیایند تا جریان پرونده آنها تسریع یابد.
وی تصریح کرد: متأسفانه این کوهنوردان بدون هماهنگی با فدراسیون یا هیات استان به ترکیه سفر کردند و مجوز فدراسیون را دریافت نکردند و از آن مهمتر بر اساس قانون کشور ترکیه بایستی مجوز صعود به این قله را از ترکیه دریافت می کردند که این اقدام صورت نگرفته است.
رییس هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان خاطرنشان کرد: متأسفانه این اتفاق رخ داده است و وظیفه ما و مقامات ایرانی این است که به وضعیت دو شهروند ایرانی در این کشور رسیدگی کنیم و امیدواریم وزارت امور خارجه نیز به این مسأله ورود کند.
آقا سیدی در پایان با توصیه به کوهنوردان تاکید کرد: کوهنوردان حتما با تورهای مجاز سفر کنند و مجوز های لازمی که مورد تایید فدراسیون است، را داشته باشند. همچنین بدون مجوز به این قله صعود نکنند که خود این موضوع تبعات قانونی خواهد داشت.
انتهای پیام/
استمداد دو کوهنورد گرفتار در ترکیه | مسئولان ایرانی کوتاهی می‌کنند حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار