هیأت مدیره انجمن فولاد آذربایجان مطرح کرد؛

خسارت سنگین قطع برق در صنعت فولاد آذربایجان/ استمداد صنعتگران از دستگاه قضایی 

1403/05/02 - 13:06 - کد خبر: 117125 نسخه چاپی

نصر: نایب رئیس انجمن فولاد آذربایجان با انتقاد شدید از مدیریت ناترازی انرژی، گفت: شرکت های توزیع نیروی برق با قطع برق صنایع فولادی بدون توجه به تبعات آن موجب بروز خسارات سنگینی در صنعت فولاد آذربایجان شده‌اند.

به گزارش نصر، نشست خبری هیأت مدیره انجمن فولاد آذربایجان با حضور جمعی از نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی برگزار شد.
نائب رئیس انجمن فولاد آذربایجان در این نشست گفت: صنعت فولاد در بخش صنعت و اشتغالزایی نقشی اساسی دارد که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده و فعالیت می‌کند. اما یک سری مسائل و مشکلات مانند ناترازی انرژی و سوءمدیریت در این زمینه باعث شده تا کارآفرینان سرمایه‌گذاران در این بخش را دلسرد شوند.
حسین نایب درختان افزود: صنایع فولادی با شرکت توانیر قرارداد دارند و توانیر بدون در نظرگرفتن تبعات قطع برق صنعت، موجب آسیب به تولید و بروز خسارات سنگین به کارخانه‌ها و کارکنان آن می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی کارخانه ای با توانیر قرارداد تامین ۸۰ مگاوات برق دارد و یکهزار نفر هم پرسنل دارد، قطع برق آن و توقف تولید صدمات جبران‌ناپذیری به شرکت‌های صنعتی وارد می‌کند و از طرفی هم معیشت کارگران را هم به خطر می اندازد.
نایب درختان گفت: این درحالی است که بخش خصوصی شفاف ترین بخش اقتصاد کشور است، اما باید تاوان کم کاری مدیران بخش انرژی را بپردازد.


وی ادامه داد: صحبت ما این است که چرا بخش خصوصی باید تاوان ترک فعل مسئولان را با از بین رفتن سرمایه نیروی انسانی و مالی خود بدهد؟ مأیوس کردن سرمایه‌گذاران بسیار راحت است و یک مسئول و یک کارمند در یک اداره دولتی می‌تواند به راحتی کارآفرینی که صدها میلیون دلار در صنعت آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده است را دلسرد و ناامید کند.
نایب رییس انجمن فولاد آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود به قبض های جدید برق صنایع فولاد اشاره کرد و گفت: شرکت توانیر بعد از ۱۶ ماه برای ما قبض میلیاردی خارج از روند عادی صادر کرده است که پرداخت آن توسط صنایع فولادی از لحاظ حقوقی ممکن نیست و حتی صورت شرعی آن هم اشکال دارد و ما به دیوان عالی عدالت اداری در این خصوص شکایت کرده‌ایم.

مجبور به تعطیلی کارخانجات فولاد هستیم
دیگر عضو هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری، سال جاری را « سال جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری فرموده اند، گفت: در راستای تحقق فرمایشات معظم له، صنعت گران حوزه تخصصی صنعت مادر فولاد، آستین ها را بالا زده و برنامه ریزی کردند. متاسفانه تعدادی از مسئولان، قصد همراهی با تولید نداشته اند و ندارند. اینکه، ناترازی انرژی داریم، قبول؛ اینکه، برای گذر از این فصل گرما و مدیریت ناترازی انرژی، باید حوزه تولید فولاد نیز همراهی کند، قبول؛ اما ما باور داریم که به تنهایی قادر به حل این مشکل نیستیم. در همین راستا از مسئولین ارشد استان و بخصوص توزیع برق انتظار داریم که کاملا بصورت شفاف، پاسخ دهند که میزان تولید برق در استان آذربایجان شرقی و نیز میزان ناترازی چقدر است؟ دیگر اینکه ناترازی مذکور چگونه بین واحدهای تولیدی و صنعتی، توزیع شده است؟ و اینکه میزان خاموشی صنایع آذربایجان شرقی را با استان‌های صنعتی دیگر همانند استان اصفهان، مقایسه اطلاع رسانی کنند!
یعقوب دلال قدیم ادامه داد: ما تولیدکنندگان و صنعتگران حوزه فولاد، هیچ دلیل منطقی برای پرداخت تاوان ترک فعل و تأخیر ۱۰ ماهه اجرای تبصره ذیل ماده ۳ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق که باید از ابتدای سال ۱۴۰۲ توسط شرکت های توزیع برق تبریز و استان اجرا می شد را نمی بینیم. این اقدام غیر مسئولانه دستگاه های مذکور، خسارت و زیان هنگفتی به واحدهای تولیدی وارد کرده است.
وی ادامه داد: حدود یک و نیم ماه است که در محافل و جلسات مختلف، مشکلات مذکور را مطرح کرده ایم، اما هیچ پاسخ منطقی دریافت نکرده ایم و اگر این روند تدوام پیدا کند، علی‌رغم میل باطنی مجبور به تعطیلی واحد‌های تولیدی فولاد در آذربایجان هستیم.
دلال قدیم اظهار کرد: متاسفانه هر جا از انرژی کم می‌آوردند، اولین جایی که رجوع می‌کنند صنایع فولادی است؛ چه در برق، چه در گاز و چه حتی ارز! نباید این اتفاق بیافتد.
وی گفت: صنایع فولادی آذربایجان بزرگترین تراکنش مالی را در استان دارند و حدود ۳۰ هزار نفر در این بخش اشتغال دارند، اما مسئولان استان برای دست‌گیری از ما، زیر پایمان را خالی می‌کنند و ما داریم خسارت و تاوان سنگین ترک فعل مسئولان امر را پرداخت می‌کنیم.
عضو هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان تأکید کرد: ما انتظار داریم که دادستان محترم مرکز استان به عنوان مدعی‌العموم وارد این موضوع شده و مانع از ظلم به بخش تولید بشود. وقتی ناترازی انرژی هست، نباید اول از همه بخش تولید تعطیل بشود.
 

دلال قدیم هشدار داد: تبعات تعطیلی تولید دز تابستان و زمستان به دلیل ناترازی انرژی در آینده اقتصاد کشور بزودی نمایان خواهد شد و سرمایه‌گذاران را از کرده خود پشیمان خواهد کرد.
وی تاکید کرد: تاوان ناترازی انرژی را نباید تنها صنایع بزرگ و صنایع فولادی بپردازند، بلکه باید این مشکل مدیریت عالمانه بشود تا هیچ ظلمی به هیچ بخشی وارد نشود.
دلال قدیم خطاب به مسئولان بخش انرژی اظهار کرد: اگر زیرساخت ندارید، چرا سرمایه‌گذاران را معطل کرده و دچار خسارات سنگین می‌کنید؟ امروز سرمایه‌گذاران خارجی از کرده خود پشیمان شده‌اند می‌خواهند تجهیزات گرانقیمتی را که به استان آورده بودند به گرجستان ببرند و در آنجا سرمایه‌گذاری کنند. برخی مسئولان استان با ترک فعل خود موجب شدند صدها میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد آذربایجان معطل بماند.
این فعال صنعتی گفت: رییس‌جمهور منتخب هم خوشبختانه با مشکلاتی ما را گرفتار کرده آشنا هستند و امیدوارم تدابیر حکیمانه ای داشته باشند.

هشدار نسبت به تبعات تعطیلی کارخانجات فولاد 
دیگر عضو انجمن فولاد آذربایجان هم در ادامه گفت: اگر امسال هم قطعی برق و گاز صنایع ادامه داشته باشد، ادامه فعالیت کارخانجات فولاد به صرفه نخواهد بود و زیان‌های کلانی به اقتصاد کشور و آذربایجان وارد خواهد شد.
غلامرضا سروی افزود: تعطیل شدن کارخانجات فولاد علاوه بر دلسردی سرمایه‌گذاران و تبعات خسارت بار در بخش اقتصاد کلان، تبعات اجتماعی مهمی به دلیل تعدیل نیرو خواهد داشت و فشار زیادی به سازمان تامین اجتماعی وارد خواهد کرد.
وی اظهار کرد: صنایع فولادی کشور هفت  درصد برق کشور را مصرف می‌کنند، اما همه فشار ناترازی برق به صنعت فولاد وارد می‌شود.
این عضو هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان گفت: مشکلات ارزی صنعت فولاد و موانع متعدد در صادرات هم از طرف دیگر این صنعت را به شدت تحت فشار قرار داده است و امیدواریم دولت جدید به صورت فوری مشکلات تامین انرژی و صادرات صنایع فولادی را برطرف کند.
انتهای پیام/
خسارت سنگین قطع برق در صنعت فولاد آذربایجان/ استمداد صنعتگران از دستگاه قضایی  محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار