مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی؛

بیشترین بانوان تحت پوشش بهزیستی مطلقه هستند/هیچ کودک کار افغانی در استان نداریم

1403/05/01 - 10:23 - کد خبر: 117009 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد افراد مستمری بگیر بهزیستی آذربایجان شرقی 99 هزار و 398 نفر است که این تعداد هفت درصد مجموع مستمری بگیران سازمان بهزیستی در کشور را تشکیل می دهد.

به گزارش نصر، “فرگل صحاف”، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن چهل و چهارمین سال تشکیل سازمان بهزیستی، اظهار کرد: در چهل و چهارمین سالگرد بهزیستی قرار گرفته‌ایم که تمام تلاش این سازمان در این سال‌ها تلاش حمایتی و تخصصی، فرهنگی با نگاه مشارکتی و توانمندی و توان‌ساختی بوده است.
وی ادامه داد: شعار امسال بهزیستی «نهضت حسینی و خدمت به مردم» است.
مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه آشتی کارآفرینان و دولت باید یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم باشد، عنوان کرد: انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور را نوید اتفاق‌های خوب می‌دانیم چرا که آقای پزشکیان نماینده چندین ساله استان بود و قطعا با مشکلات این استان آشنا هستند و همچنین آشنایی کامل از نیازمندان و افراد تحت پوشش استان دارند.
صحاف تعداد افراد تحت پوشش اين  اداره کل  را 142 هزار و 778 خانوار اعلام کرد و گفت: از اين تعداد 99 هزار و 398 نفر  مستمري بگير هستند و تعداد کل معلولان   88 هزار و 726 نفر است.
وی افزود: 651 مرکز غير دولتي تابعه در استان وجود دارد که نزديک 3000 نفر تحصيل کرده در اين مراکز ارائه خدمت می‌کنند.
وی ادامه داد: 26 هزار و 759 نفر از زنان سرپرست خانوار در استان تحت پوشش بهزيستي هستند که در سال‌جاري به 490  نفر کمک هزينه آماده سازي شغلي و به 945 نفر از بانوان سرپرست خانوار کمک هزينه لوازم ضروري پرداخت شده است.
صحاف تصریح کرد: در پرداخت مستمری به خانواده‌های دارای فرزند چند قلو به تعداد 2079 خانوار انجام گرفته است به طوریکه تعداد خانواده‌های  دوقلو 1857 نفر و تعداد خانواده‌های سه قلو 221 نفر و تعداد خانواده‌های چهار قلو 1 و پنج قلو نیز یک خانواده است. 
مدیرکل بهزیستی استان تاکید کرد: تعداد فراوانی بانوان تحت پوشش به تفکیک علت پذیرش در سال 1402 بیش تر به دلیل مطلقه بودن و سپس در ردیف‌های دیگر دلایل فوت همسر، همسر از کار افتاده و همسر معتاد قرار دارد.
وی از سير صعودي قبول فرزندخواندگي در آذربايجان شرقي خبر داد و گفت: در 10 سال گذشته روند اين موضوع فزاينده بوده است به طوري که در سال 1393 تنها 35 کودک واگذار شده بود که اين تعداد در سال گذشته به 78 نفر افزايش پيدا کرده است. 
صحاف گفت: 302 فرزند در 24 خانه نگهداری کودک و نوجوان در سال گذشته نگهداری می‌شدند که این رقم امسال به 294 فرزند رسیده است. 
مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه سال گذشته 69 کودک به بهزیستی سپرده شد و 23 مودک از شیرخوارگاه خارج شده است، گفت: 1598 کودک امدادبگیر بهزیستی استان هستند و 35 فرزند نیز هدایت شده به زندگی مستقل هستند.
صحاف گفت: طبق پایش کامل و بانک اطلاعاتی که از کودکان خیابانی و کار را داریم،  هیچ کودک کار و خیابانی افغانی در آذربایجان شرقی وجود ندارد.
مدیرکل بهزیستی استان، تعداد مراکز اورژانس اجتماعی آذربایجان شرقی را 18 مرکز با تعداد 142 نیروی انسانی عنوان کرد و‌گفت: یکی از مهمترین بخش های خدمات رسان بهزیستی، اورژانس اجتماعی است که در سال گذشته بیش از هشت هزار تماس با این مرکز برقرار شد که برای پنج هزار و 143 مورد خدمات سیار ارایه شد و برای هفت هزار و 180 مورد نیز مداخله در بحران به ثبت رسیده است.
وی به انواع مراکز حمایتی و آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: حمایت و توانمندسازی دختران در معرض آسیب، حمایت و توانمندسازی زنان و دختران آسیب دیده و حمایت از افراد دچار ملال جنسیتی نیز اقدامات موثر صورت می‌گیرد.
مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: در اقدام به خودکشی در حدود 90 درصد اقدامات مداخلات بهزیستی با موفقیت روبرو بود و جلوی خودکشی را گرفته است. 
صحاف با اشاره بر اینکه 4هزار و 309 افراد خدمت گیرنده از 96 مرکز روزانه توانبخشی استان خدمت دریافت می‌کنند، گفت: تامین وسایل کمک توانبخشی، خرید خدمات توانپزشکی و دندان پزشکی، تامین کمک هزینه ار تز و پروتز، کاشت حلزون و تعمیر تجهیزات انجام گرفته است که میزان رشد کمک‌دهی نسبت به سال گذشته با رشد بسیار خوبی روبرو بود.
وی با هشدار بر اینکه جامعه به سمت پیری در حرکت است، تاکید کرد: در سال 1430یک سوم جمعیت استان سالمند خواهد شد. جمعیت بالای 60 سال استان 5 هزار و 34 هزار نفر است که چهار درصد آنها تحت پوشش بهزیستی استان هستند. 
صحاف ادامه داد: تعداد افراد بالای 60 سال نگهداری شده در 10 مرکز 476 نفر است و به عبارتی 0.09 درصد سالمندان تحت پوشش در مرکز نگهداری می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در پایان افزود: 67 مرکز تخصصي درمان و بازتواني معتادين در استان وجود دارد که طي يکسال گذشته به 26 هزار و 260 نفر خدمت ارائه شده است.
انتهای پیام/
بیشترین بانوان تحت پوشش بهزیستی مطلقه هستند/هیچ کودک کار افغانی در استان نداریم سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار