مخالفت مجلسی‌ها با هفت ساله شدن شورای ششم

1403/04/31 - 07:50 - کد خبر: 116915 نسخه چاپی

نصر: در حالی که نمایندگان مجلس در اول خرداد ۱۴۰۳ ، سه ساله شدن شورای شهر بعدی را تصویب کردند تعدادی از شورای شهری‌ها به دنبال هفت ساله شدن دوره فعلی شوراها هستند.

به گزارش نصر، نظرات موافق و مخالف نمایندگان مجلس به شرح زیر است:

نخعی راد؛ نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی :
این طرح دو اشکال شکلی و ماهیتی دارد اولا در مجلس شورای اسلامی قابلیت طرح ندارد چرا که مجلس اخیرا تصویب کرده که شورای شهر بعدی ۳ ساله باشد و انتخابات دوره بعدی آن با انتخابات ریاست جمهوری همزمان برگزار شود, تا ۶ ماه بعد از مصوبه قبلی طرحی بر خلاف آن در مجلس قابل طرح نیست، از نظر ماهیت هم این طرح خوب نیست و هفت ساله شدن شوراها اصلا منطقی نیست در مصوبه مجلس یک سال از دوره شورا کم میشود ولی در این طرح ۳ سال به دوره آنها اضافه می‌شود و در ضمن بعضی شوراها عملکرد قابل دفاعی نداشتند که چنین تقاضایی داشته باشند.

کوچکی نژاد نماینده رشت:
شورای عالی استان‌ها در جایگاهی نیست که قانون وضع کند، و فقط می‌تواند لایحه‌ای را تصویب و به دولت بدهد و دولت اگر صلاح دانست به مجلس ارائه می‌دهد, مجلس در این مورد مصوبه دارد و قبل از انتخابات ریاست جمهوری تصویب کرد که در موعد مقرر انتخابات شوراها برگزار شود و برای انتخابات دوره بعد با انتخابات ریاست جمهوری هماهنگ و ۳ ساله باشد طبق قانون اساسی مجلس شورای اسلامی میتواند در مورد زمان شوراها تصمیم بگیرد و شورای عالی استان‌ها نمیتواند در این زمینه ورود کند‌.

پور کبگانی، نماینده بوشهر:
اگر یک نماینده خوب باشد مردم مجددا او را در دوره بعد انتخاب می‌کنند دوره شوراها ۴ ساله است، در شرایط خاص امکان کم و زیاد کردن مدت شورا وجود دارد اما برای مدت محدود. اینکه ما بیاییم دوره یک شورا را تقریبا دو برابر کنیم اگر ناکارآمد باشد مردم و ناظرین با سختی مواجه می شوند و امروز اکثر شوراهای ما می‌توان گفت ناکارآمد بودند و خواسته مردم برآورده نشده است.  

اخلاقی؛ نماینده مشهد :
مجلس دوازدهم طرحی را مصوب و قانون انتخابات شورا را اصلاح کرد , در صورت مصوب شدن یک طرح در مجلس تا ۶ ماه نسبت به آن نمیتوان قانونی را اضافه و کم کرد لذا فرآیند قانونی انتخابات شوراها امکان اصلاح ندارد‌. ثانیا بنده شخصا با هفت ساله شدن شوراهای شهر موافق نیستم و اگر فرضا این طرح به شورا بیاید با آن مخالفت می‌کنم و این شوراها ظرفیت کار کردن بیش از ۴ سال را ندارند.

عظیمی راد، نماینده مشهد:
هیچ دلیلی برای هفت ساله شدن شوراهای شهر فعلی وجود ندارد. بسیاری از شوراهای شهر و روستا در دوره فعلی عملکرد مناسبی نداشتند و شاهد حجم بالای فسادها و عملکردهای ضعیف در این دوره در بسیاری از نقاط کشور بودیم. اینطور نیست که نمایندگان مجلس هم بخواهند مهر تاییدی بر مصوبه‌‌ی شورای عالی استان‌ها بزنند. به نظر من این اقدام شورای عالی استان‌ها بی درایتی بوده چرا که آنها نباید خودشان نسبت به هفت ساله شدن دوره‌ی خود تصمیم بگیرند و من مطمئنم مردم و مجلس شورای اسلامی از این موضوع رضایت ندارند و تا جایی که من می‌دانم نمایندگان مجلس به این طرح رای مثبت نخواهند داد.

محسنی ثانی نماینده سبزوار :
این فقط صحبتی از جانب شوراها است و با آنچه مد نظر دولت بود متفاوت است و باید در مورد این طرح بحث و بررسی بیشتر صورت بگیرد
انتهای پیام/
مخالفت مجلسی‌ها با هفت ساله شدن شورای ششم نصر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   ع   ماه پیش  

باسلام.شوراهای این دوره خصوصا بعضی شوراهای روستایی چه گلی بسر مردم زده اند که بخواهند 7 ساله شوند اگر همچین امری صورت پذیرد وای به حال مردم بیچاره.ما که در روستایمان نه شورا می‌بینیم نه دهیار حتی در روزهای انتخابات میخواست با چراغ دستی بدنبالش بگردیم.
پژوهشیار