مدیر عامل شرکت افق آریا مطرح کرد:

کلاهی به گشادی جامبو بگ بر سر فعالین صنعت سیمان

1403/04/27 - 21:56 - کد خبر: 116728 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل شرکت افق آریا گفت: سرمایه نزدیک به سه سال از عرضه سیمان در بورس کالا میگذرد که متاسفانه در این مدت با مشکلات زیادی از جمله قطعی گاز در زمستان و برق در تابستان که اوج مصرف این محصول میباشد، طرف عرضه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

به گزارش نصر، رضا ابراهیم زاده گفت: دلیل عرضه سیمان در بورس کالا حذف قیمت گذاری دستوری از این محصول و تعیین قیمت با عرضه و تقاضا بود که در جای خود، کار به جایی بود و باعث شد این صنعت به سود آوری و پویایی لازم برسد.
اما واضح است که تغییر در هر یک از کفه های عرضه و تقاضا باعث کاهش یا افزایش قیمت کالای مورد نظر شود اما این دفعه پس از عرضه سیمان در بورس کالا روی لبه دیگر بوم ایستاده ایم چرا که با افزایش تقاضا به سرعت قیمت افزایش و به دنبال آن قیمت پایه هم افزایش پیدا میکند ولی در زمان کاهش تقاضا خبری از کاهش آنچنانی قیمت پایه نیست چرا که کارخانجات اینبار با کاهش عرضه سیمان سعی در حفظ قیمت دارند.


طبیعتا برای ایجاد شرایط عرضه در بورس قوانین و آیین نامه های خاصی وضع شد و کارخانه ها موظف به تامین تناژ خاصی با توجه به توان تولید خود شدند اما در چند ماه گذشته، نبود نظارت کافی سبب شده کارخانه ها با سودجویی، طرف عرضه را با دستکاری همراه سازند بدین شکل که برای اجرای تعهد در مقابل دستگاه ناظر مقدار تناژ تعهد شده را عرضه میکنند اما نوع سیمان و بسته بندی هایی را بیش تر عرضه میکنند که مورد قبول بازار هدف نیست و در نتیجه نوع سیمان ها و بسته بندی های محبوب با کاهش عرضه و افزایش قیمت رو به رو میشوند.

بر همگان روشن است با توجه به شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور و کاهش ساخت و ساز طبیعتا تقاضای سیمان نیز نسبت به مدت مشابه سال های گذشته با کاهش رو به رو شده ولی علت اینکه قیمت سیمان مصرفی مردم روز به روز با افزایش قیمت همراه میشود را باید در کارشکنی کارخانجات در عرضه نوع و بسته بندی مقبول بازار جست.
النهایه کارخانجات تمام تلاش خود را به کار میگرند که نقدینگی مورد نیاز خود را با افزایش قیمت سیمان عرضه شده با حداقل ترین تناژ و استهلاک ممکن به دست بیاورند.
انتهای پیام/
کلاهی به گشادی جامبو بگ بر سر فعالین صنعت سیمان نصر

ثبت نظر

نمایش 7 نظر

پاسخ   جواد حاجی زاده   ماه پیش  

کاملا حق

پاسخ   یاسر عبادی   ماه پیش  

فرمایش ایشان کاملا حق بوده و متاسفانه بهانه آوری کارخانه ها باعث مضیقه ما ملت شده کسی هم جواب گو نیست

پاسخ   علی ملکی   ماه پیش  

فرمایش کاملاً حق و بجاست👌👌👌

پاسخ   مریم مقدسی   ماه پیش  

بسیار فرمایش صحیحی دارند و واقعا کلافه شدیم از دست اینا

پاسخ   مهرداد   ماه پیش  

موافقم، کاملا صحیح میفرمایین

پاسخ   عرفان پیغمبردوست   ماه پیش  

موافقم

پاسخ   علی قاصدی   ماه پیش  

کاملا صحیح و بجا میفرمایند
پژوهشیار