یادداشت/

مشورت، راهبرد اصلی دکتر پزشکیان

1403/04/27 - 10:45 - کد خبر: 116660 نسخه چاپی

نصر: نفس شروع راهبرد مشورتی از سوی رئیس جمهور را باید به فال نیک گرفت.

در روزهاي اخير ساز و كار انتخاب وزرا و اعضاي كابينه دكتر پزشكيان در فضاي عمومي جامعه منتشر گرديد که واکنشهای مختلفی در این خصوص از سوی اهالی سیاست و فعالین اجتماعی را شاهد بودیم که عمدتا معطوف به منتخبین کارگروه ها بود تا اصل موضوع. 
به نظر می رسد لابلای تحلیل های صورت گرفته نسبت به لیست اعضای کارگروه ها، اصل ابتکار صورت گرفته برای تمهید مقدمات انتخاب کابینه مغفول مانده است. در راستای تبیین ابعاد مختلف این نوآوری سیاسی و اجتماعی، به نظر نگارنده چندین نکته قابل تامل است:
1- ساز و کار اتخاذی از سوی منتخب چهاردهم ریاست جمهوری براي اولين بار است كه بدین شیوه رخ می دهد، به نحوی که رييس جمهور منتخب قبل از معرفي رسمي اعضاي كابينه، در تلاش است شيوه انتخاب اعضاي كابينه را از "شخص محوري" به "شاخص نگرى" ارتقاء داده و در قالب يك سازوكار شفاف، عموم مردم را از روند و شيوه هاى انتخاب وزرا  مطلع نموده و جامعه نخبگانی را در فرایند انتخاب خویش که حق و تکلیف رئیس جمهور است، دخیل کند.
با مدنظر قرار دادن ترکیب کارگروه ها و نحوه چینش آنها، به نظر می رسد رييس جمهور منتخب در تلاش است تا علاوه از اطلاع رساني، از مشاركت واقعي اقشار مختلف در تصميم سازى و حتى تصميم گيري با معرفي و دخالت در روند بررسي كانديداها بهره بگیرد،  از این رو صرف تشكيل كارگروه با اعضا و حدود اختيارات و سنجه هاى مشخص، فی نفسه اتفاق مباركي است، چراكه علاوه بر امکان بهره گیری از خرد جمعی برای کاهش ضریب خطا، این امر در امتداد شعارهاي انتخاباتي دكترپزشكيان است که شفافيت، شایسته سالاری ، تخصص گرايي، مشاركت عمومي و دوري از ضد و بند هاي جناحي و قومي در مسائل كلان مديريتي رادر فرض انتخاب نوید داده است.
2- با توجه به اينكه فرايند معرفي و انتخاب وزرا در معرض ديد عموم قرار گرفته است، قاعدتا به طور طبيعي، مطالبه گري، انذار و نقد دولت حتي قبل از تشكيل شروع شده است كه اين موضوع نيز امر ممدوحی بوده و قدمي رو به جلو در تقويت جمهوريت نظام محسوب مي گردد که یکی از شاخصه های مهجور مانده در سپهر سیاسی کشور است.
3- در تشكيل دولتهاي گذشته، معمولا فاصله بين انتخاب رييس جمهور و معرفي رسمي وزرا به مجلس شوراي اسلامي را گمانه زني ها و شايعات پر مي كرد و فرد منتخب، به جهت عدم شفافيت سازوكارها، هميشه اين امكان را داشت كه با تكذيب و رد ساده موضوع، خود را از آسيب نقادي ها دور كند، ولي دكترپزشكيان علي رغم اطلاع از اين امكان، منافع و مصالح بزرگتري را مد نظر قرار داده و با انتشار عمومي مشخصات اعضاي كارگروه ها و شاخص هاي مورد نظر، شيوه كار خود را در معرض نقد قرار داده است .
اين موضوع نيز نشانگر شجاعت و صداقت رييس جمهور است ، چرا که در اشرافیت ایشان به آداب سياست تردیدی وجود ندارد، ولي ترجیح می دهد با مردم خود سياست بازى نکند.
نكات مثبت مذكور مانع از طرح ايراد تركيبي كارگروه ها و شايد برخي ساز و كارها نيست، اما نگارنده معتقد است اقدامات معنونه گامی رو به جلو و اقدامي درخور تحسين است و شایسته نيست در فضاي سراسر نقد كه عموما معطوف به تركيب كارگروه هاست، محاسن و مزاياي بسيار بزرگ اقدام مورد بحث در حاشيه قرار گيرد، به نحوي كه فضاي سنگين نقد و گاها مچ گيري ها به جاي دست گيري، اقدام كننده را از توجيه پذيري اقدامات مشابه كه در راستاي شفافيت انجام مي‌پذيرد، منصرف كند .
تمسک به قاعده انصاف ایجاب می کند که بپذيريم که هر اقدام خوبی كه براي نخستين بار انجام مي پذيرد، ممکن است واجد نقاط ضعفی نیز باشد و رویکرد حرفه ای آن است که نبايستي با تمركز بر نقاط ضعف، از ماهيت مثبت و حركت رو به جلوى اقدام که آغازگر حرکتی بزرگ است، غافل شويم.
به قلم دکتر سعید محمدپور
انتهای پیام/
مشورت، راهبرد اصلی دکتر پزشکیان نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار