گیاهی که بیشتر از یک همبرگر آهن دارد

1403/04/24 - 16:41 - کد خبر: 116584 نسخه چاپی

نصر:  اسفناج خاصیت غذایی بالایی دارد و سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان، حاوی انواع ویتامین‌های A,C, E,B و املاح مختلف است.

به گزارش نصر، اسفناج گیاهی علفی و بوته‌ای است که برگ‌های مثلثی‌شکل با دمبرگی شیاردار، اطراف ساقه قرار گرفته‌اند. این گیاه دارای خاصیت غذایی بالایی بوده و غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدان، حاوی انواع ویتامین‌های A,C, E,B و املاح منگنز، منیزیوم، مس، آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، فسفر، سلنیم، اسیدهای چرب و امگا ۳ است؛ همچنین ترکیباتی به نام روبیس کولین در اسفناج گزارش شده است که منبع فولیک اسید یا ویتامین B۹ است.
به گزارش صد آنلاین، اسفناج منبعی سرشار از آهن است و در ۱۸۰ گرم اسفناج پخته ۴۳.۶ میلی‌گرم آهن وجود دارد، درحالیکه یک همبرگر آماده حداکثر حاوی ۴۲.۴ میلی‌گرم آهن است. ارزش غذایی آهن به جذب آن است؛‌ در صورتی که منابع آهن همراه ویتامین C و یا فیبر و الیاف گیاهی مصرف شوند، جذب آن افزایش پیدا می‌کند.


 
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، نگهداری طولانی‌مدت اسفناج به صورت تازه یا پخته‌شده باعث تبدیل نیترات‌های موجود در آن به نیتریت می‌شود که برای بدن مضر است. در عین حال اسفناج حاوی مقدار زیادی اگزالات است که با آهن، تولید اگزالات آهن می‌کند و باعث جلوگیری از جذب آهن در بدن می‌شود.
اگزالات زیاد همچنین می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. اگزالات با کلسیم موجود در اسفناج، تولید اگزالات کلسیم کرده و باعث کاهش جذب کلسیم می‌شود و علی‌رغم بالا بودن درصد کلسیم این گیاه، بدن می‌تواند حدود ۵ درصد آن را جذب کند.

حالا که با خواص اسفناج آشنا شدید وقت آن رسیده که به سراغ دستورپخت چند غذا با اسفناج برویم.

 سالاد اسفناج
اسفناج یک گیاه سبز است که آن را می‌توانید به‌صورت خام در حالت‌های متنوع نوش‌جان کنید. در لیست بلند بالای غذا با اسفناج می‌توانیم به غذا‌های جانبی مانند سالاد‌ها نیز اشاره کنیم که اسفناج نقشی اساسی در آن‌ها دارد. این سالاد‌ها حتی می‌توانند با درنظرگرفتن مواد اولیه مقوی و کافی، به‌عنوان یک غذا نیز مورداستفاده قرار گیرند. در سالاد اسفناج شما می‌توانید از سیب، پنیر فتا، گردو، گلابی، پرتقال، ماهی قزل‌آلا، آووکادو و سایر سبزیجات و حتی گوشت‌های قرمز و سفید نیز استفاده کنید. اگر قرار باشد مواد قابل مخلوط شدن و قابل‌استفاده با اسفناج را به شما معرفی کنیم، باید تا فردا صبح به این لیست مواد اولیه اضافه شود.
 
 برگر جذاب اسفناج
بچه‌ها برای غذا خوردن به‌خصوص خوردن سبزیجات، تمایل زیادی از خود نشان نمی‌دهند. برگر اسفناج هم برای کودکان تازگی دارد و هم غذایی غنی و عالی برای بزرگسالان محسوب می‌شود. در این غذا می‌توانید اسفناج را با گوشت سفید، گوشت چرخ‌کرده و تن ماهی به شکل برگر سرخ‌کرده و یک ناهار متنوع یا یک شام سبک تهیه کنید. حتی خود اسفناج با تخم‌مرغ نیز می‌تواند منبعی غنی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها باشد. شما می‌توانید این غذا را با خیال راحت نوش جان کنید، بدون اینکه نگران حضور گوشت و متعلقات آن باشید.
 
 لازانیا اسفناج
اگر قرار باشد در این لیست غذایی، یک غذا با اسفناج محبوب را طبخ کنیم که تمام افراد در هر سنی عاشق آن هستند؛ بدون شک لازانیا است. این غذا یک دستور پخت ایتالیایی دارد که می‌توانید آن را با سس گوشت، بشامل، کوفته، تخم‌مرغ آب پز و ریکوتا سرو کنید. لازانیای اسفناج یک غذای صددرصد گیاهی است که حتی شما می‌توانید آن را با انواع سس‌های گوشتی یا غیر گوشتی طبخ کنید. یک لازانیای کاملا سبز که بدون شک با یک‌بار امتحان، مشتری دائمی آن خواهید شد.
 
 املت پنیر، اسفناج و سیب‌زمینی
این املت درست زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و ممکن است کمی کسل باشید، شما را سر شوق خواهد آورد. ترکیبی از اسفناج و تخم‌مرغ و پنیر که می‌توانید در آن از بیکن هم استفاده کنید. ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا پخته شود و به‌قدری خوشمزه خواهد شد که تحت هیچ شرایطی آن را با دیگران شریک نمی‌شوید. سیب‌زمینی‌ها می‌توانند آب پز باشند و این غذا با اسفناج تا شب شما را نگه می‌دارد.
 
 کاسرول قارچ، اسفناج و پنیر
تصور کنید که یک دورهمی دوستانه و شیک با هم‌کلاسی‌های قدیمی و همکاران خود دارید و تمام افراد حاضر در این دورهمی مدعی داشتن یک رژیم سفت‌وسخت هستند. کاسرول قارچ، اسفناج و پنیر یک غذا با اسفناج محسوب می‌شود که می‌توانید آن را به‌عنوان یک اسنک جذاب و سبک در این دورهمی مورداستفاده قرار دهید. همچنین این غذا می‌تواند برای صبحانه نیز به شما انرژی لازم برای شروع یک روز خوب را نیز بدهد. در این دستور پخت می‌توانید از پنیر پارمسان، قارچ، اسفناج و سیر استفاده کنید. بد نیست بدانید که کاسرول، نوعی پیتزا محسوب می‌‎‌شود که گوجه‌فرنگی در آن به کار نرفته است.
 
 سوپ خامه و اسفناج
فصل‌های پاییز و زمستان همان فصولی هستند که سوپ در آن‌ها بسیار پرطرف‌دار است. سوپ یک غذای آبکی و سبک است که گرمای کافی را به انسان بخشیده و دستورالعملی ساده دارد. شاید سوپ خامه و اسفناج در نگاه اول و به‌عنوان یک غذا با اسفناج، چندان جذاب نباشد. اما بد نیست بدانید که این سوپ به‌شدت لذیذ است و در سرمای زمستان خیلی می‌چسبد. در این سوپ می‌توانید از اسفناج، قارچ و خامه استفاده کنید که البته سرشار از سدیم و منیزیم بوده و به‌عنوان ناهار یا شام، یک وعده غذایی مقوی محسوب می‌شود.
گفتنی است لیست غذاهای حاوی اسفناج بسیار متنوع و زیاد است.
انتهای پیام/
گیاهی که بیشتر از یک همبرگر آهن دارد خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار