دبیر کمیسیون یونسکو در ایران در گردهمایی بزرگ تبریز و میراث فرهنگی ناملموس، مطرح کرد:

ایران کشوری مستعد در قرارگیری در صدر آثار ثبتی جهان

1398/10/19 - 15:25 - کد خبر: 11650 نسخه چاپی

نصر: دبیر کمیسیون یونسکو در ایران، گفت: ایران کشوری مستعد در قرارگیری در صدر آثار ثبتی جهان است.

به گزارش نصر، گردهمایی بزرگ تبریز و میراث فرهنگی ناملموس ظهر امروز در سالن شهرداری مرکزی تبریز برگزار شد.
«حجت‌الله ایوبی» دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران که به سبب نامساعد بودن شرایط جوی از سفر به تبریز بازمانده بود به صورت ویدئو کنفرانس با حضار این مراسم ارتباط برقرار کرد.
ایوبی در این تماس با تاکید به اینکه میراث فرهنگی ناملموس برای کشوری مانند ایران با سابقه چندین سال فرهنگ و تمدن بسیار حایز اهمیت است، ادامه داد: یکی از مزیت های نسبی ما میراث فرهنگی ناملموس است، متاسفانه توجه به فرهنگ و هنر از سوی دولت ها و سازمان های جهانی دیرهنگام بود و می بایست پیش از این به این موضوع توجه می شد.
دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران با اشاره به اینکه شعار تشکیل یونسکو از بین بردن مفهوم جنگ در ذهن ها است، ادامه داد: برای از بین بردن جنگ باید جنگ را در ذهن از بین برد، یونسکو تشکیل شده تا با کار علمی و فرهنگی ریشه جنگ را از ذهن ها بیرون ببرد.
وی ادامه داد: در ۱۹۷۲ کنوانسیون میراث فرهنگ جهانی به تصویب رسید که براساس آن کشورها می توانند آثار و ابنیه تاریخی خود را که از ۱۰ ویژگی تعریف شده این قانون برخوردار است جهت ثبت جهانی معرفی کنند.
ایوبی افزود: از ۱۹۷۲ تا به امروز کشور ایران توانسته ۲۲ اثر ملی و دو اثر طبیعی را که ارزش جهانی شدن دارند در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رساند که می بایست با طی روندهای لازم بتوانیم آثار بیشتری را در این فهرست قرار دهیم.
دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران گفت: طی دهه ۷۰ و پس از آن جهان با تحول  عرصه فرهنگی همراه بود و در این راستا توجه به فرهنگ و قبول آن به عنوان یک حقیقت اجتماعی در جوامع معمول گشت تا سرانجام در سال ۲۰۰۳ کنوانسیون مهم در راستای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس تصویب شد که ایران نیز با پیوستن به این کنوانسیون درصدد حفظ و احیا فرهنگ، آداب و رسوم مناطق غنی خود برآمد و  تاکنون موفق به ثبت ۱۵ اثر ناملموس در فهرست جهانی شده است.
وی ادامه داد: با آغاز حرکتی این چنین پاسداشت خرده فرهنگ ها و آداب اقلیم های مختلف ایران میسر شده و به دنبال آن نیز مشاهیر برجسته کشور معرفی می شوند.
ایوبی در خاتمه تاکید کرد: یکی از مهم ترین سیاست هایی که کشور در سال های اخیر اتخاذ کرده، حفظ خرده فرهنگ‌ها، احیا رسوم و معرفی مشاهیر بزرگی است که می بایست به عنوان سفیران فرهنگی ایران در تمام جهان معرفی گردند.
«حسین شربیانی» رئیس کانون وکلا آذربایجان شرقی در این مراسم ضمن اشاره به وقایع اخیر کشور و تهدید آمریکا مبنی بر مورد هدف قرار دادن مراکز فرهنگی، هرگونه تجاوز به میراث فرهنگی و تاریخی کشورها را محکوم خواند و گفت: با توجه به اینکه هر گونه تجاوز و آسیب به میراث تاریخی و فرهنگی کشورها در قوانین بین المللی منع شده و اقدام بر خلاف آن نقض قانون بین المللی است، عاملان متجاوز باید آگاه باشند که تجاوز به حریم تاریخی و فرهنگی ما با مقابله شدید مواجه خواهد شد.
شربیانی در ادامه سخنان خود به لزوم اقدام جدی در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی ناملموس تاکید و برگزاری این گردهمایی را اقدامی جدی و نخست در این راستا با همکاری نهادهای ذیربط خصوصا میراث فرهنگی استان، عنوان کرد.
رامین عسکریان عضو انجمن حامیان میراث فرهنگی استان نیز در این مراسم یادآور شد: متاسفانه در خصوص میراث ناملموس توجه کمتری شده است.
وی ادامه داد: فولکلور ها و آیین های سنتی که آذربایجان داراست ظرفیت هایی هستند که می بایست با تمرکز بر آن ها بتوان در حفظ آن ها تلاش کرد.
عسکریان در خاتمه اظهار داشت: اقدام کانون وکلا استان در این راستا امری پسندیده و مهم است که امید آن داریم با تداوم اقداماتی این چنین شاهد ثبت جهانی این آثار ارزشمند و تاریخی باشیم.
انتهای پیام/
 ایران کشوری مستعد در قرارگیری در صدر آثار ثبتی جهان نویده رئوف فرد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار