در حضور خبرنگاران مطرح شد؛

اظهارات مدیران استان درباره قطع گسترده درختان آذربایجان/ جنگل تراشی نداریم

1398/02/12 - 12:19 - کد خبر: 1161 نسخه چاپی

نصر: به دنبال قطع و حمل گسترده درختان در آذربایجان شرقی، جمعی از نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی از مناطق مختلف ارسباران بازدید کردند.

به گزارش نصر، سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به دنبال افزایش انتقادات از قطع درختان استان، روز گذشته جمعی از نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی را برای بازدید از مناطق مختلف ارسباران دعوت کرده بود.

در این بازدید که از سه شهرستان اهر، کلیبر و خداآفرین انجام شد، جمعی از مدیران سازمان جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی آذربایجان شرقی نمایندگان رسانه های استان را همراهی کردند.

۳۰ درصد باغات درجه سه و نیاز به اصلاح و جایگزینی دارند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این نشست درباره قطع درختان باغی توضیح داد و با بیان اینکه در استان ۳۰ درصد باغات درجه سه و نیاز به اصلاح و جایگزینی دارند گفت: تخلف و تعرض به درختان جنگلی در منطقه ارسباران به هیچ عنوان قابل کتمان نیست.

علی رخ‌افروز ادامه داد: حساسیت مردم و مسئولان نسبت به قطع و حمل درختان منطقه ارسباران و حتی استان برای ما ارزشمند است و هیچ‌گاه سعی نداریم موضع‌گیری مخالف خواست و مطالبه مردم داشته باشیم.

وی افزود: جهاد کشاورزی و کارشناسان‌اش هر آن‌چه را که می‌دانند برای رفاه و افزایش درآمد کشاورزان و باغداران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و اگر درآمد کشاورزان افزایش نباید و از راهکارهای علمی برای افزایش تولیدات بهره‌مند نشوند بدین معناست که جهاد کشاورزی به وظایف خود عمل نکرده است.

رخ‌افروز با اشاره به این‌که استان آذربایجان شرقی نزدیک به 116 هزار هکتار باغ دارد، گفت: از این میزان باغات، حدود 100 هزار هکتار باغات بارور هستند که هر سال نیاز به هَرس دارند و از هَرس هر هکتار اراضی باغی حداقل 3 تن چوب درختی به دست می‌آید و بر اساس این آمارها سالانه حدود 300 هزار درخت در باغات قطع و جایگزین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: تا سال‌های گذشته فروش درختان قطع شده برای باغداران صرفه اقتصادی چندانی نداشت اما از سال گذشته که قیمت چوب افزایش یافته کشاورزان برای فروش درختان قطع شده رغبت پیدا کرده‌اند در حالی که دپو درختان قطع شده در کنار باغات غیر تولید آفت چیز دیگری عاید نمی‌کرد.

رخ‌افروز گفت: باغات درجه سه باغاتی هستند که آبیاری، کوددهی و سم‌پاشی برای باغداران صرفه ندارد و باید اصلاحات و جایگزینی صورت گیرد و اگر بخواهیم اصلاحات انجام دهیم حداقل در هر باغ 10 تن چوب درختی تولید می‌شود.

تخریب و تعرض به مراتع و جنگل‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته است

معاون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی هم در این نشست اظهار داشت: آذربایجان شرقی در حدود 180 هزار هکتار جنگل دارد که 160 هزار هکتار آن مربوط به جنگل‌های ارسباران واقع در شهرستان‌های اهر، کلیبر، ورزقان، خداآفرین، هوراند و جلفا است.

رستم صادقی حفاظت از جنگل‌های ارسباران را از وظایف قانونی، زیست محیطی و انسانی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی دانست و افزود: یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با هدف حفظ و حراست از مراتع و جنگل‌ها تشکیل یافته است.

وی ادامه داد: با وجود یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی و آمار داده‌ها نشان می‌دهد تخریب و تعرض به مراتع و جنگل‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته و زمانی می‌توانیم آمار تعرض و تخریب مراتع و جنگل‌ها را به صفر برسانیم که این مهم به فرهنگ در جامعه تبدیل شود.

صادقی با اشاره به توافق فی‌مابین ادارات‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی در رابطه با صیانت از جنگل‌های ارسباران گفت: تا سال گذشته در رابطه با صیانت از جنگل‌های ارسباران هم منابع طبیعی و هم محیط زیست از نظر حقوقی و قضایی می‌توانستند ورود کنند، اما با توفق انجام شده 80 درصد امور حفاظت از جنگل‌های ارسباران به حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها واگذار شده است.

وی از اتمام کاداستر جنگل‌های ارسباران در سال‌جاری خبر داد و گفت: کاداستر جنگل‌های ارسباران را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم و امسال به اتمام می‌رسانیم که این مهم موجب می‌شود تا تمامی نقشه‌ها یو تی ام دار شوند.

10 پرونده تخلف برای حمل چوب های غیر مجاز تشکیل شد

رئیس اداره محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در جمع خبرنگاران بازدیدکننده از جنگل های حفاظت شده ارسباران، گفت: از حساسیت های مردم در رابطه با قطع درختان ارسباران باید خوشحال بود و تقدیر کرد.

داود غنی پور اظهار داشت: خوشبختانه جنگل تراشی در ارسباران وجود ندارد و قطع سازمان یافته درختان در این منطقه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بهره برداری از جنگل های ارسباران از گذشته و به صورت بسیار محدود توسط اهالی محلی وجود داشته، اما این بهره برداری ها آسیب جدی به جنگل ها نرسانده و همکاران منابع طبیعی در گذشته با پخش رایگان نفت سفید و به تازگی پخش رایگان آبگرمکن های خورشیدی در مناطق جنگلی از آسیب به جنگل ها پیشگیری کرده اند.

وی افزود: معاونت محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان در رابطه با قطع درختان بسیار حساس است و در سال گذشته حدود 10 پرونده تخلف برای حمل چوب های غیر مجاز تشکیل شده و هم اکنون روند قضایی خود را طی می کنند.

غنی پور بر لزوم استقبال از حساسیت مردم در رابطه با حفظ محیط زیست و جنگل ها تاکید کرد و گفت: خواست مردم برای حفظ محیط زیست مهمترین رکن است و پس از آن اهتمام دولت در این امر افزایش امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی دستگاه های مسئول در این امر از موارد مهم برای صیانت از طبیعت و محیط زیست است.

قطعاً مخالف قطع درختان جنگلی هستیم

مدیر جهاد کشاورزی اهر هم در این نشست گفت: جهاد کشاورزی با قاطعیت مخالف قطع درختان جنگلی بوده و هیچ‌گاه این اجازه را نمی‌دهد تا درختی از جنگل قطع شود.

محمد اسدی با اشاره به این‌که زراعت چوب از قدیم‌الایام وجود داشته و دارد اظهار داشت: از قدیم‌الایام باغداران در کنار آب‌راه‌ها درخت قلمه کشت می‌کنند که بعدها آن را قطع و به فروش می‌رسانند

وی افزود: سال گذشته در جریان قطع و حمل گسترده اشجار مثمر و غیرمثمر در منطقه ارسباران که با اعتراضات مردمی مدتی تعویق شد، بلافاصله اطلاعیه‌ای در رابطه با ممنوعیت قطع درختان به باغداران و کشاورزان روستایی اعلام کردیم اما کشاورزان با مراجعه به مسئولین خواستار لغو ممنوعیت قطع درختان شدند چراکه باغداران اهری عمدتاً به دنبال اصلاح باغات بودند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با ذکر اینکه شیوه‌نامه قطع و حمل درختان در آذربایجان شرقی علی‌الخصوص منطقه ارسباران با هدف جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان و سامان‌دهی آن تدوین و بر اساس این شیوه‌نامه عمل می‌شود، گفت: ما اصلاح باغات درجه دو و جایگزینی باغات درجه سه داریم به عبارتی باغداران بعضاً مجبور به اصلاح باغات می‌شوند و مجبور هستند درختان مدنظر را قطع و درختان دیگری را جایگزین کنند.

اسدی با تاکید بر این‌که قطع هرگونه اشجار باغی اعم از مثمر و غیرمثمر در شهرستان اهر منوط به اخذ مجوز از جهاد کشاورزی است، ابراز داشت: طی اطلاعیه‌های فنی به روستاها اعلام کرده‌ایم تا اگر کسی قصد قطع درختان باغی داشته باشد باید از جهاد کشاورزی مجوز اخذ کند و سپس پس از موافقت جهاد کشاورزی برای قطع درختان باغی، برای حمل آن نیز بایستی از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مجوز بگیرد.

ضرورت پاکسازی مخزن برای حفاظت از تاسیسات سد خداآفرین

خبرنگاران رسانه های ارتباط جمعی آذربایجان شرقی در آخرین بازدید خود از مناطق مختلف ارسباران، از مخزن سد خداآفرین بازدید کردند که بنا به اظهارات مدیران شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی همه درختان موجود در مخزن سد خداآفرین بنا به دلایل فنی باید ریشه کن شوند.

سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در ۲۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز بین پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد.

این سد بطور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده‌است. هدف از احداث این سد مخزنی، ذخیره‌سازی آب و کنترل سیلاب‌های رودخانه ارس به منظور آبیاری ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست سد و نیز تولید برق‌آبی بوده‌است.

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای استان در این بازدید با اشاره به سرمایه گذاری‌های انجام شده در منطقه خداآفرین، گفت: ایجاد سد خداآفرین یک آرزوی دیرینه بود که امروز محقق شده است؛ این سد به منظور استفاده از حق آبه کشور از رودخانه ارس احداث شده است.

 محمدرضا عزیزپور با بیان این‌که این سد از سال ۸۷ به بهره‌برداری رسیده است، افزود: مخزن این سد برابر با ۲۰۲۳ هکتار است که تملک اراضی انجام شده و صرفا ۶۰ هکتار از تملک اراضی باقی مانده است.

وی با تاکید بر این‌که برای حفاظت از تاسیسات سد نیازمند پاکسازی مخزن هستیم، افزود: تاکنون ۹۰ تا ۹۵ درصد مخزن پاکسازی شده است و مابقی نیز در دستور کار قرار دارد.

عزیزپور یادآور شد: اکنون آب سد پایین‌تر از تراز نرمال(۲۹ متر پایین‌تر از تراز نرمال) قرار دارد، اما اگر آب این سد به تراز نرمال برسد و مخزن نیز پاکسازی نشده باشد، آسیب‌هایی به تاسیسات سد وارد خواهد کرد.

گزارش نصر می افزاید، حجت‌الاسلام آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در نماز جمعه هفته گذشته تبریز به دستگاه‌های ذی‌ربط در رابطه با قلع و قمع درختان منطقه ارسباران، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تذکر جدی داد.

وی با اشاره به قطع و حمل گسترده درختان در استان، گفت: بنده از دستگاه‌های ذی‌ربط می‌خواهم تا روشنگری کنند چرا باز هم شاهد حمل درخت به صورت تریلی هستیم.

انتهای پیام/

اظهارات مدیران استان درباره قطع گسترده درختان آذربایجان/ جنگل تراشی نداریم نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار