یادداشت/

فضای مجازی، تریبون جدید تبلیغات انتخاباتی

1403/04/07 - 16:43 - کد خبر: 115499 نسخه چاپی

نصر: وقوع سانحه‌ای تلخ و پیش‌بینی نشده در اردیبهشت ۱۴۰۳ که منجر به شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم و هیئت همراه وی شد، شرایط کشور را به کلی تغییر داد و انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که طبق تقویم رسمی کشور باید در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌ شد، در مسیر برگزاری انتخاباتی زودهنگام قرار گرفت.

به گزارش نصر، حال در یک قدمی روز سرنوشت ساز کشور ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ و آغاز انتخابات ریاست جمهوری شعارها، تبلیغات و محتوای های خبری و اطلاع رسانی در فضای مجازی غوغا کرده است و بازخورد کاربران به محتوای منتشر شده از سوی نامزدها در فضای مجازی به مهمترین شاخص‌ تحلیل و تفسیر نتایج انتخابات تبدیل شده است.
اوج موج تبلیغاتی و کمپین های انتخاباتی در هفته سوم دیده شد و مشخص است که ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در عرصه رقابت های انتخاباتی، با نزدیک تر شدن به زمان انتخابات، تلاش دارند تا دیدگاه های خود را به صورت گسترده تر و سرعت بیشتر با مردم در میان بگذارند، چراکه به این باور رسیدند که سرعت نشر محتوا در شبکه های اجتماعی بالاست و سلیقه مردم نسبت به محتواهای انتخاباتی تغییر کرده است.
نامزدهای انتخاباتی دوره چهاردهم ریاست جمهوری توجه ویژه‌ای به سکوهای انتشار محتوا داخلی و خارجی دارند و داده های یک پایشگر شبکه اجتماعی در بازه زمانی ۱ تا ۲۱ خرداد ماه نشان می دهد، ۱۷۰۰ سایت مهم داخلی و خارجی، ۲.۷ میلیون کانال تلگرامی،  ۹۵۰ هزار کانال ایتا، ۱.۳ میلیون کانال روبیکا، ۵.۹ میلیون حساب کاربری توییتر و در نهایت  ۴.۳ میلیون صفحه عمومی اینستگرام رقابت عجیبی بین تولید محتواهای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در حال جولان است.
نگاهی جزئی به سطح شهر نیز گویای اهمیت تبلیغات مجازی نیز هست به طوری که اکثر ستادهای فیزیکی انتخاباتی خالی از افراد است و تعداد بنرهای سطح شهر کاهش قابل توجهی نسبت به ادوار گذشته داشته است و کاندیدا ترجیح دادند  توجه مردم را در دنیای مجازی جلب کنند و حال هر چه به زمان انتخابات نزدیك می شویم، تب تبلیغات انتخابات در گروه های تلگرامی و فضای مجازی بیشتر می شود.
رویكرد نامزدها به حضور در فضای مجازی و استفاده از این تریبون نوین و موثر از شاخصه های تکرار نشدنی تبلیغات انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که در سایه آن تبلیغات خیابانی نامزدها كاملا كمرنگ شده و به فضای مجازی و گوشی های تلفن همراه كوچ كرده است.
اما آنچه در میان هیاهوی فضای مجازی و تبلیغات كاندیداها دیده می شود، شاخص‌های مهم تحلیل و تفسیر مقبولیت کاندیدا بین مردم است و آمار هفته اول رقابت ها با آمار هفته سوم اختلافی باور نکردنی دارد.
این گزارش حاکی است، مسعود پزشکیان در ۳۰ خرداد ماه بر اساس نظرسنجی ها رای ۱۳ درصدی با میزان ۷ میلیون و ۸۰۰ نفر داشت که در تاریخ ۶ تیرماه به ۳۳درصد با ۱۹ میلیون و ۸۰۰ نفر رسید و این یعنی افزایش ۱۲میلیونی رای و بیدار شدن رای های خاموش که جهشی باور نکردنی است.
طبق آمار و پیش بینی ها اگر میزان مشارکت مردم پای صندوق های رای ۶۰ درصد باشد که به میزان ۳۶ میلیون نفر می رسد در حال حاضر مسعود پزشکیان با ۲۰ میلیون رای یک تازه انتخابات این دوره از ریاست جمهوری است، چرا که طبق آمار قالیباف دارای  ۷ میلیون رای، جلیلی دارای  ۹ میلیون رای و زاکانی زیر دو درصد رای دارد.
از طرفی یک گروه داده‌کاوی به منظور تحلیل و بررسی وضعیت نامزدها و میزان مشارکت در انتخابات میزان محتوای مرتبط با نامزدها را در ۷ بستر مختلف تحلیل و مورد مقایسه قرار داده است.
بررسی بیش از ۱۷۰۰ سایت ‌خبری داخلی و خارجی مرتبط با انتخابات که درباره نامزدهای ریاست جمهوری تولید محتوا کردند نشان می‌دهد که محمدباقر قالیباف در این فضا بحث و جدل بیشتری را داشته است، البته ناگفته نماند سمت وی در جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی نیز در این‌که در وبسایت‌های رسمی‌تر بیشتر درباره‌ وی تولید محتوا شود، تاثیر زیادی داشته است.، اما نکته حایز اهمیت این است که هر چه زمان پیش رفته میزان تولید محتوای این نامزدها در وبسایت‌های خبری از لحاظ تعداد نسبت نزدیک‌تری به هم پیدا کرده که به نوعی عدالت رسانه‌ای وبسایت‌ها در پرداخت به همه نامزدها به طور تقریبا یکسان را گواهی می‌دهد.
بررسی حدود ۱۳۰ روزنامه داخلی نشان از این دارد، محمدباقر قالیباف در دو مقطع اولیه این بازه یعنی یکم تا هفتم و هفتم تا چهاردهم تقریبا دو برابر نامزدهای دوم و سوم تولید محتوا داشته است که عامل برتری او در این جایگاه همین برتری در دو هفته نخست بوده است، چرا که در هفته سوم تولید محتوای روزنامه‌ها مرتبط با پزشکیان، جلیلی و قالیباف تقریبا یکسان و تقریبا دو برابر دیگر نامزدها بوده است.
از میان ۲ میلیون و ۷۰۰ کانال تلگرامی رصد شده نیز در این بازه زمانی، محمدباقر قالیباف بیشترین سهم محتوا را به خود اختصاص داد، اما نکته جالب اینکه پزشکیان در هفته سوم رقابت‌های انتخاباتی از قالیباف و جلیلی در تلگرام پیشی گرفته است و در صورتی‌ که زودتر نامزدی‌اش در انتخابات مشخص می‌شد به طور قطع جایگاه بالاتری در این طبقه‌بندی کسب می‌کرد.
پیشرفت قابل توجه پزشکیان در هفته سوم رقابت‌ها در توییتر نیز قابل اهمیت و تحلیل است به طوری‌که برخی ها وی را پدیده انتخابات ۱۴۰۳ معرفی کرده‌اند.
این بررسی ها در خصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز انجام شده است و داده ها گویای این است که در هفته اول و دوم تبلیغات نیز جلیلی و قالیباف تولید محتوای قابل توجه‌تری نسبت به بقیه نامزدها داشته‌اند و اما مقایسه هفته سوم تولید محتوا در میان نامزدها از پیشروی قابل توجه پزشکیان در اینستاگرام حکایت دارد و تولید محتوای اینستاگرامی وی در عرض یک هفته چهار برابر افزایش یافته بود.
بررسی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کانال ایتایی رصد شده نشان می دهد که سعید جلیلی بیشترین حجم محتوا را به خود اختصاص داده است که با توجه به فضای این بستر، اتفاقی قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد.
محتوای مربوط به سعید جلیلی در هفته سوم رقابت‌های انتخاباتی در ایتا، ۳۰ درصد بیش از قالیباف و ۱۰۰درصد بیشتر از پزشکیان بوده است که از محبوبیت وی در این پلتفرم رونمایی می‌کند.
میان ۹۵۰ هزار کانال روبیکا نیز جلیلی همچون بیشتر شبکه‌های اجتماعی پیشتاز است در این بستر، برخلاف پلتفرم‌های دیگر رتبه دوم نه به قالیباف بلکه به پزشکیان مربوط بوده و زاکانی رتبه سوم تولید محتوای روبیکایی‌ها را داشته است. 
این گزارش حاکی است، روند تبلیغاتی مسعود پزشکیان در هفته سوم انتخاباتی تحول بسیاری کرد و وایرال شدن ویدئوهای وی از مصاحبه های گذشته گرفته تا دیدارهای مردمی پر شور سبب رشد چنین درصدی آمار و احتمالات رای وی شد.
 این نامزد انتخباتی تقریبا در همه بسترهای فضای مجازی تولید محتوا کرد و تولید محتوای افزایشی وی در هفته دوم و به‌خصوص سوم باعث شده که او را به عنوان پدیده انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری قلمداد کنند. 
این گزارش می افزاید، گسترش دامنه فضای مجازی، حضور و بیان دیدگاه ها در این فضا موجب شد تا بخش زیادی از مردم از این مسیر با افکار نامزدهای انتخاباتی آشنا شوند و حتی بسیار از رای های خاموش بیدار شوند و مردم فرصتی برای بیان خواسته های خود پیدا کنند، فضای مجازی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نقش واسط بین مردم و نامزدهای انتخاباتی داشت و درمانی برای درد دغدغه نیاز شنیده شدن مردم شد.
در انتها باید گفت شور و هیجان قایل توجه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در همان فضای مجازی که بیشتر کانال ها و شبکه های اجتماعی با فیلترینگ بحث داغ هر روزه اجتماع است، جریان دارد و همین ابزار جهانی با شفافیتی که ایجاد کرد فاصله بین نامزدهای انتخاباتی و مردم را کمتر کرد.
انتهای پیام/
فضای مجازی، تریبون جدید تبلیغات انتخاباتی گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار