آیین اختتامیه کنگره سراسری شعر غدیر در مسجد کبود برگزار شد:

عاشقانه های ولایی شعرا در کنگره شعر غدیر 

1403/04/07 - 16:34 - کد خبر: 115495 نسخه چاپی

نصر: آیین اختتامیه کنگره سراسری شعر ترکی و فارسی غدیر با حضور شاعران کشوری و استانی، شامگاه دوشنبه،  چهارم تیر ماه  به‌همت شهرداری فرهنگی تاریخی منطقه هشت کلانشهر تبریز در مسجد کبود برگزار شد.

به گزارش نصر، «حسین منیری فر»، شهردار منطقه هشت ، برگزاری مراسمی جهت اشاعه موضوع غدیر را باعث مباهات خواند و افزود: غریب به ۵۰۰ قطعه شعر در فراخوان این مراسم به دست ما رسید که پتانسیل بالای این موضوع را نشان می دهد و در آینده به شکلی جامع و کامل تر این روال را ادامه خواهیم داد. 
وی ضمن تشکر از هیأت داوری و مجریان مراسم، به بخش ویژه سید شهید، آیت الله آل هاشم که روح مردم آذربایجان  بود، اشاره کرد.
«حجت‌الاسلام محمود معرفت» با اشاره به توجه اولیای دین نسبت‌ به شعر و شاعری گفت: دیوان حضرت علی (ع) نیز معرف خاص و عام است که چاپ مصری آن معتبر است. 
وی افزود: ما در مورد مسئلهٔ غدیر احساس وظیفه می‌کنیم که شعرا تبعیت از روش اهل‌بیت (ع) را برای خود محور قرار داده و در این زمینه با نگاه‌های مختلف در طول تاریخ غزل و قصیده‌هایی به یادگار گذاشته اند.
«علیرضا قزوه» و «قادر دلاورنژاد» از تهران و «علی حنیفه» از زنجان، شعرایی که در این مراسم حضور به هم رسانده بودند، شعر هایی در مدح علی (ع) و غدیر سرودند. 
در ادامه، هیأت داوران این کنگره متشکل از آقایان قادر دلاورنژاد از تهران، ودود دوستی از مراغه و محمدرضا بحری از تبریز با قرائت بیانیه و با انتخاب هشت اثر در بخش‌های فارسی، ترکی و ویژه از میان 460 قطعه شعر ارسال شده به دبیرخانه، آثار برگزیده را معرفی کردند.
«محمدرضا بحری» گفت: حدود 130 اثر را به صورت کدگذاری شده و بدون ذکر نام صاحبان اثر به مرحله داوری معرفی شدند که پس از بررسی‌های دقیق و علمی آثار رسیده از منظر فرم و زبان، خیال و تصویر، احساس و عاطفه، بلاغت و موسیقی، اندیشه و محتوا و تطابق با تاریخ، کلام و سیره امیرالمؤمنین، تعدادسه قطعه اثر را در بخش فارسی و سه قطعه اثر را در بخش ترکی به‌عنوان آثار برگزیده و در بخش ویژه گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای پرواز اردیبهشت به‌ویژه سومین امام جمعه شهید تبریز، سید شریف آذربایجان حضرت آیت‌الله شهید سیدمحمدعلی آل‌هاشم، دو اثر برگزیده را معرفی شدند.
گفتنی است، در بخش فارسی، آرش پورعلیزاده از رشت رتبه نخست؛ وحید طلعت از ارومیه رتبه دوم و امیر رسولی از زنجان رتبه سوم را از آن خود کرد.
در بخش ترکی،‌ بلال کمالی (ائلمان) از تبریز رتبه نخست؛ حسین فرهادی از مراغه رتبه دوم و نازیلا کاظم‌علیلو از ارومیه رتبه سوم را از آن خود کرد.
در بخش ویژه نیز مهدی جهان‌دار از اصفهان و آرش توفیقی از تبریز به‌عنوان نفر برگزیده معرفی شدند.
در بخش پایانی این مراسم، از کتاب "غدیریه" که شامل آثار شرکت‌کنندگان این کنگره بود، با حضور حسین منیری‌فر، شهردار تبریز و حجت‌الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر، عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز رونمایی شد.
انتهای پیام/ 
عاشقانه های ولایی شعرا در کنگره شعر غدیر  فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار