به همت شهرداری و شورای شهر سردرود/

حمایت دو طرفه دولت و مردم برای ارتقای هنر عکاسی در تبریز

1403/04/03 - 14:08 - کد خبر: 115176 نسخه چاپی

نصر: نمایشگاه گروهی عکاسی «به وقت سردرود» در سومین دوره هفته فرهنگی سردرود، پایان خرداد ماه را با تماشای زیبایی های طبیعت این منطقه گره زد. 

به گزارش نصر، «مقصود سامع سردرودی» کیوریتور نمایشگاه برپایی این اقدام هنری را به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر سردرود خواند و گفت: برای اینکه این زیبایی ها بیشتر مورد بازدید مخاطبین قرار بگیرند، این نمایشگاه را در فرهنگسرای خانه نیکدل تبریز بر پا کردیم و طبق فراخوانی که دادیم، اساتید حرفه ای عکاسی برای شرکت در نمایشگاهی که مختص طبیعت سردرود و اطراف خلجان بود، داوطلب شدند. 
وی افزود: ۲۶ اثر از ۱۸ عکاس در اینجا به نمایش گذاشته شده است و تا پایان خرداد میزبان بازدید کنندگان است.
 

این هنرمند با سابقه بیش از ۴۰ سال عکاسی، تاکنون ۵۰نمایشگاه عکاسی در سطح کشور برگزار کرده است. همچنین ۱۸ مجموعه از کارت پستال های اذربایجان از آثار ایشان به چاپ رسیده اند. عکاسی «کوچه باغ» تخصص وی است که بیش از ۲۰۰ اثر ایشان به صورت فرشینه در بازار تبریز بافته شده اند. سامع سردرودی تا کنون ۳ کتاب در زمینه عکاسی نگاشته که آخرین آنها، «تبریز؛ زیبای جاودانه» است که به صورت دوزبانه با ۲۰۰ قطعه عکس رنگی به معرفی آثار و ابنیه های تاریخی، مناظر طبیعی و ... این دیار پرداخته است.
وی در خصوص فضای مدیریتی ، اوضاع ناکام کننده مدیریتی فرهنگی هنری شهرمان را اینگونه توصیف کرد: شاید باید از اینجا شروع کرد که امروز برگزاری یک نمایشگاه عکاسی بیش از ده میلیون هزینه داشته و گروه عکاسان چنین مبالغی را با توجه به گرانی ابزار مهم حرفه شان، برای برگزاری نمایشگاهی نمی دهند که در آن نه فروش آثار انفاق می افتد نه مدیری برای بازدید و حمایت می آید! اگر حمایت شورای سردرود نبود، این نمایشگاه برگزار نمی شد. 
وی اذعان داشت: ما نیاز به بسترسازی مناسب داریم. ۹۹ درصد گالری های این شهر پولی اند. گالری های اداره فرهنگ هم از این ها مستثنی نیست!  معتقدم خیلی ها عکس می اندازند ولی همه عکاس نیستند؛ عکاس دارای اندیشه است و یک مدیر باید این تعریف را درک کند تا بتواند جهت تشویق هنرمندانن، فضا تخصیص دهد، اثر خریداری کند و حمایت کند.
در این نمایشگاه، «سروش خیری» یکی از مفاخر هنر عکاسی در آذربایجان حضور داشت. وی مشکل اصلی بخش هنر عکاسی را تشریح کرد: اثر یک عکاس تا به نمایشگاه نرفته، جنبه سرگرمی برای رضایت درونی خودش دارد. باید نمایشگاه ها و امکاناتی برای مطرح شدن هنرمندان وجود داشته باشد که عکاس از سرگرمی به جدیت حرفه اش برسد. فعالان عکاسی با هزینه های هنگفت ابزار مواجه اند. حال اینکه توان مالی شان قدری نیست که بخواهند برای گالری ها هزینه کنند و این شرایط را سخت می کند و چنان چه شاهد بودیم، مدت ها بود نمایشگاه عکاسی نداشتیم و این بار با حمایت شهرداری و شورا این اتفاق رقم خورده است. 
وی افزود: مشخص است که این اقدامات اسپانسر و حامی می خواهند. هنرمندان ما از یک رده بالاتر نمی روند چرا که پله های حرفه ای این هنر ابزار مخصوص می خواهد که آن هم نیازمند پشتیبانی مالی است. اگر شرایطی باشد که آثارشان توسط بخش دولتی خریداری شوند، آن پول هزینه حرفه ای شدن عکاس و ارتقای کیفیت ابزارشان خواهد شد. 

جریان های فرهنگی ویترین کالایی نیستند
«هادی فائزی» یکی از عکاسان شرکت کننده در این نمایشگاه از تصدی گری دولت در بخش هنری گفت: تا زمانی که دولت جریان های فرهنگی را به خادمین فرهنگی این شهر واگذار نکرده، شرایط تغییر نخواهد کرد.
وی افزود: در تمام دوران ها این را گفته ایم و خواستار واگذاری مسائل فرهنگی هنری به نخبه های فرهنگی بودیم تا اقدامات را با تجربه خودشان، برنامه محور و استراتژیک پیش ببرد.
«جواد بهمنش راد» از فعالان این حوزه هنری، در مصاحبه با خبرنگار نصر به پرورش قشر جوان هنرمندان عکاسی اشاره کرد: شاید برنامه ریزی کلانی نیاز نباشد. در حال حاضر، دانشجویان و هنرجویان ما  امکان دستیابی به محیط و ابزار پرورش هنرشان ندارند. باید شرایطی فراهم کنیم که تجربه داران این عرصه بتوانند تجاربشان را در جهت پرورش نیرو های جوان به هنرجویان منتقل کنند و استعداد های جوان جانشین شوند.
وی ادامه داد: این تلاش و حمایت دو طرفه ای می طلبد؛ بودجه، حمایت و برنامه از بالادستان و پرورش و ارتقای سطح و پشتیبانی از پایین، هنر را در جامعه می توانند مطرح کنند.
وی افزود: فرهنگ مردم ما چنان نیست که بخواهند اثر هنری در خانه های خود داشته باشند. تا کی عکاس عکس بگیرد و به دیگران هدیه دهد؟ ما بودجه ورزش و ... داریم ولی در اینجا تکلیف ورزش فکری روح چه می شود؟ معتقدم اصحاب هنر را برای اتاق فکری که واقعی باشد باید به کار گرفت تا برنامه ریزی درستی برای نرمش فکری مردم با هنر طراحی کنند.
 انتهای پیام/
حمایت دو طرفه دولت و مردم برای ارتقای هنر عکاسی در تبریز فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار