در جلسه رونمایی از کتاب «یکی شبیه تو و سه نمایشنامه دیگر» مطرح شد: 

حرکت به سوی جامعه گفتگو محور از دامن هنر آغاز می شود

1403/03/29 - 17:38 - کد خبر: 114989 نسخه چاپی

نصر: نویسنده تبریزی گفت: ما در زمانه ای زندگی می کنیم که زخم هایمان متفاوت است و حرف هایمان را باید به گوش آیندگان برسانیم.

به گزارش نصر، «اکبر شریعت» یکی از سخنرانان جشن رونمایی و امضای کتاب «یکی شبیه تو و سه نمایشنامه دیگر» اثر «میرمیلاد مهدی زاده» نویسنده و کارگردان در حوزه تئاتر، در ستایش نوشتن و انتقال تجربیات به نسل های آینده گفت: در این زمانه، نوشتن دفتر خاطرات هم از نظر معنوی هم تراز نوشتن رمان و شعر و سایر دسته بندی های دنیای گسترده ادبیات است. ما باید زبان زمانه خود باشیم و ودیعه ای برای آیندگانمان بگذاریم
وی افزود: وی در بیان تاثیر پذیری هنرمند از جامعه افزود: نمی شود از تعهد اجتماعی جدا شد و ناگزیر جامعه تاثیر بر هنرمند می گذارد و هنرمند در اثرش آن را به گونه ای منعکس می کند. ما باید علی رغم همه محدودیت ها در چاپ و نشر بنویسیم و شاید نقطه آغازی برای دیگر جوانان این حرفه باشیم. هنرمند باید ردی از خود در جانعه بگذارد که به دل اینده نفوذ کند.
در ادامه جلسه، «علی پوریان» هنرمند تئاتر تبریز، غایت هر نمایشنامه را به روی صحنه رفتن آن خواند و اذعان داشت: همه نمایشنامه های کتاب حاضر، قبل از نشر به اجرا رفته اند و این، از غایت فراتر می رود و فرصت اجرا در شهر های دیگر را فراهم می کند. 
وی ضمن اشاره به ماندگاری اثر نمایشی با چاپ آن، نمایاندن بضاعت نمایشنامه ها و تئاتر شهر تبریز را نتیجه نشر اثر نمایشی خواند و افزود: چنانچه همه واقفیم، ما در حیطه های مختلف تئاتر متخصص داریم ولی نمایشنامه نویس خوب کم داریم. میرمیلاد مهدی زاده دغدغه مند است و در عرصه کارگردانی، عموما نوشته های خود را کار می کند. این روزها هم به واسطه تدریس این هنر، با پرورش استعداد های تازه نفس و خلاق، نوید ارتقای پایه تئاتر شهرمان را می دهد.
این هنرمند در خصوص ویژگی های نمایشنامه های این کتاب، از راز آلودکی و شاعرانگی فضاسازی داستان ها گفت و افزود: در این نمایشنامه ها دست کارگردان برای خلاقیت باز است. همچنین ویژگی تماتیک این نمایشنامه ها تاکید بر عشق و دوست داشتن وطن و انسان هاست. کاراکتر پردازی به نسبت فضایی که قرار می گیرند، خوب رخ داده و فرم و محتوا خیلی با هم هماهنگ اند و لذت بسیاری برای مخاطب به بار می آورند.
در ادامه این نشست،«فرزاد تقی لر» مدیرگروه نمایش دانشگاه نبی اکرم، با مروری بر جایگاه ادبیات دراماتیک، اندیشه فلسفه ورز را که بر بستر منطق رخ دهد مطرح کرد: در ۱۵۰ سال گذشته که ادبیات درام وارد ایران شده و به شکل علمی به دست ساعدی ها و ... پیش رفته، تا به امروز آثار مطلوبی به چاپ رسیده اند. ما امروز در سیر تاریخی تفکر خود فهمیدیم که باید خردورزی کنیم و گفتگو نتیجه خرد است.
وی افزود: در قرن بیست و یکم، ما جامعه تک صدایی هستیم و هنوز به گفتگوی حاصل از دموکراسی نرسیدیم. حال به واسطه خانواده فرهیخته تئاتر، چند صدایی بودن و حرکت به جامعه باز و گفتگو محور دموکراتیک را از دامن هنر اغاز می کنیم.
در پایان، «میر میلاد مهدی زاده» نویسنده نمایشنامه ها، ضمن تشکر از همه حامیان و هنرمندان حاضر به تاریخ نگاشتن اولین نمایشنامه کتاب اشاره کرد: اولین نمایشنامه به ۹۳ بر میگردد و ده سال زمان برده این نمایشنامه ها دور هم جمع شوند. اساتید من در این ده سال ثابت بودند و جدیت نمایشنامه نویسی و تاثیر هنر تئاتر در این ده سال برای من جا افتاده و همواره در این راه تلاش خواهم کرد.
گفتنی است این نشست در کافه کتاب شمع سوزان واقع در محل آبرسان، جنب تشریفات، کوچه مهرگان سوم به عنوان یکی از مکان های فرهنگی تبریز که با حمایت از اقدامات هنری در ارتقای سرانه فرهنگی این شهر موثر است، در روز عید قربان برگزار شد.
انتهای پیام/
حرکت به سوی جامعه گفتگو محور  از دامن هنر آغاز می شود فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار