گالری آرتمیس در هفته پایانی خرداد ماه: 

نمایشگاه پیدایش؛ هنر خلاقه حسی در دل آثار

1403/03/31 - 15:04 - کد خبر: 114980 نسخه چاپی

نصر: چنانچه همه ما علاقه مندان به هنر های تجسمی شاهدیم، «گالری آرتمیس لاله پارک تبریز» این روزها نمایشگاه هایی را در دل خود برپا می کند که ذهن باز و اصالت ذوق هنری هنرمندان را به دور از کلیشه های اداری پسند! به نمایش می گذارند. از این رو از نمایشگاه «پیدایش» که این روزها در این گالری برپاست، بازدید کردیم.

به گزارش نصر، ورود به نمایشگاه و مواجهه با تابلوی بزرگ روی دیوار ورودی، ما را با این توقع پیش راند که با نمایشگاه آثار کلاسیک و رئال با تکنیک رنگ روغن مواجهیم. از ویژگی های گالری آرتمیس است که با نصب تابلوی زیبا سردر گالری، از میهمانان و علاقه مندان به بازدید دعوت می گیرد. آثار نقاشی رنگ روغن همواره جذابیت نمایشگاهی برای عموم مردم دارند و جذابیت کلاسیک این آثار با نگاه و ذوق مردم بازی می کنند.
با ورود به گالری، با آثار خاص طراحی از فیگور های مختلف مواجه شدیم که در کنار تابلوهای رنگ روغن، جذابیت هم تراز این هنر اصیل را با خود داشتند.
«فریده طاهر» هنرمندی است که این آثار زیبا را خلق کرده است و در گفتگو‌ با خبرنگار نصر، دنیای حسی نقاشی هایش را تشریح کرد. 
 

این بانوی هنرمند تحصیل کرده در رشته پژوهشگری جامعه شناسی، نزدیک هشت سال است که به فضای هنری تبریز با آموزش های آکادمیک شاهرخ اختیاری وارد شده است. او خود را مدیون انگیزه ای که استاد با تشویق سبک خاصش در نقاشی به او داده است، می داند و می گوید: حس، یکی از مولفه های جدی در راه اکتشاف سبک منحصر به فرد برای هر نقاش است و استاد همیشه من را تشویق می کردند که با درک این حس، سبک خودم را کشف کنم و پر و بال ببخشم.


می گوید اضطرابی که در دوره ای از زندگی داشت، او را به سمت نقاشی کشاند. فریده طاهر معتقد است که از آغاز مسیر هنری، احساسات خاصی درون خود حس می کرده و تشویق استاد تمام آن احساسات را به مسیر خلق این آثار هدایت کرده است. وی در ادامه به نقش اساسی استادان اشاره می کند: استاد، مطالعه مبانی را به صورت زیر بنایی اموزش می‌دهد. حال اگر اشتیاق یادگیری در هنرجو وجود داشته باشد، این مسیر را با پای خود طی می کند و اگر نه، کپی آثار استاد را خلق می کند.
وی می گوید حالت اکسپرسیو آثار من، آنها را به سمت طراحی حسی سوق داده اند. اکنون که نزدیک ۴ سال است در تکنیک رنگ روغن خلق اثر می کنم، با الهام از مدل های حاضر، سعی کرده ام با نگاه آنها ارتباط بگیرم و سعی کردم روال طراحی هایم را با رنگ ترکیب کنم و بر همین اساس نزدیک ۴ سال است که به خلق اثر با رنگ روغن می پردازم. او معتقد است طراحی دنیای بی انتهایی است که در آن اصل خط و نقطه با شخصیت ها و رنگ ها ترکیب و حواس در آن تقویت می شوند حال اینکه در رنگ روغن، علم رنگ با حواس ترکیب می شود و به عنوان متریال به انتقال حس کمک می کند. این ها همه وابسته علم به اصول پایه طراحی است. وی با اشاره به تابلوهای مورد علاقه اش از نقاشی درویش و پیر زنی فرتوت و در کنارش، مادری که با رقص رنگ ها، مادرانگی اش حس می شود، گفت: مفهوم آثار لزوما نباید در یک اثر نقاشی غیر رئال تبلور یابد و مفهوم عجیب و غریبی را به مخاطب انتقال دهد!
فریده طاهر خود را مجاب نمی کند که چون هنر مفهومی مد است، خود را از هنر و تکنیک مورد علاقه اش جدا کند و به آن سمت کشیده شود. می گوید ایده های مفهومی تراوشات ناخودآگاه اند که هنرمند باید با طراحی و نقاشی به مخاطب منتقل کند. 
او می گوید: من نویسنده نیستم؛ نقاش ام و باید بتوانم حس درونی خود را با نقاشی هایم انتقال دهم. معتقدم حتی در کارهایی که یک موضوع کاملا رئالیستی را می رسانند، اگر عمیقا بر پایه حس هنرمند روی بوم نشسته باشند کاملا می توانند نشانه های هنرمند را به مخاطب نشان دهند. در من به این شکل شاید ماهی یک بار حس نقاشی دست بدهد و مثل سرودن شعر می ماند...
در ادامه از وی درباره فضای هنری تبریز پرسیدم چنانچه از همه هنرمندانمان این را می پرسم و همه در پاسخ، به تعدد هنرمندان تبریز اشاره می کنند و بعد، عدم حمایت مدیران فرهنگی هنری این شهر را مطرح می کنند. فریده طاهر هم در پاسخ ضمن اشاره به این موارد افزود: امروزه برخی هنرمندان بازاری کار می کنند و بحث مالی در خلق آثارشان مطرح است و برخی فکر می کنند مفهومی کار می کنند در حالی که جمع آوری طرح های کپی گرد هم، کار مفهومی نیست! تعداد هنرمندان دلی که وقت می گذارند و از زندگی خود در مسیر هنری می زنند کم است. 
او از زندگی خود گفت که چقدر تحت تاثیر نقاشی به درون گرایی کشیده شده است. محدود کردن گذران زندگی و وقت و انرژی اش با مردم یکی از این ها بود که می گفت باید به عنوان هنرمند انتخاب کنی که با چه کسانی وقت بگذرانی، از وقت خود در دنیای صنعتی بزنی و در خلوت به خود شناسی بپردازی تا بتوانی کار حسی خلق کنی.
وی افزود: به من می گویند جوری نقاشی بکش که مردم بپسندند. ولی در آن صورت این من در نقاشی هایم دیگر حضور نخواهد داشت...اگر حمایتی بود شاید خلوص هنری در این راه بالا می رفت.
گفتنی است در نمایشگاه پیدایش که ۱۸ اثر طراحی و ۱۹ اثر رنگ روغن از این هنرمند به نمایش گذاشته شده بود،  تماما حس ارتباط او با طبیعت و مهارت کشیدن آناتومی دیده می شد و من این سبک را قبلا به گونه ای در نقاشی های استاد این هنرمند، «شاهرخ اختیاری» دیده بودم. اکنون فریده طاهر در مقام استاد در آموزشگاه شاهرخ به تدریس نقاشی حسی به سبک خود می پردازد و می گوید که مخالف تقلید از قلم زنی استاد است و معتقد است با علم به مهارت، هنرجو باید سبک خود را بیابد.
 «شاهرخ اختیاری» هنرمند بنام تبریزی در مقام استاد آثار «فریده طاهر» را اینگونه توصیف می کند: در نقاشی رنگ روغن، استفاده صحیح و به جا از رنگ ها و کنترل رنگ گذاری روی بوم بسیار مهم است که این هنرمند چنین نکاتی را به ظرافت در آثارش رعایت کرده است. همچنین اصول طراحی را که مهم ترین بخش در خلق اثر است، به سبک خاصی پیاده می کند که این موضوع فقط از ذهن خلاق هنرمند بر می آید که آن را جایگزین تقلید از قلم استاد می کند. 
انتهای پیام/
نمایشگاه پیدایش؛ هنر خلاقه حسی در دل آثار فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار