گزارش نصر/

دنیای سحرآمیز کودکان کار زیر سقف خانه فرزندان رحمت/کودکان کاری که به جان و‌روح سرمایه وصل شده‌اند 

1403/04/05 - 11:36 - کد خبر: 114733 نسخه چاپی

نصر: حال و هوای مرکز نگهداری و آموزشی فرزندان رحمت با هرجا و‌کوشه‌ای از دنیا فرق دارد؛ از در و دیوار اینجا رنگ خدا می‌بارد. اینجا همه چیز خیلی بیشتر از استاندارد برای یک کودک فراهم شده است و هر کدام از بخش‌ها رستوران، استراحتگاه، کتابخانه مجازی، سالن ورزشی و مددکاری مستقل خودش را دارد و بخش‌ها قاطی هم نیستند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، تبریز شهر دیندارها و نوعدوستی است، دنیا تبریز را بر سر غیرت می‌شناسند؛ شهری که در آن مردم جلوتر از همه برای هر چیزی احساس مسوولیت می‌کنند مخصوصا اگر پای کودکی درمیان باشد. 
ساعت ۶ بعداز ظهر پایان یک روز بهاری است، روزی که مصادف با روز جهانی کودک کار است. در میان هیاهو و شلوغی جمعیت یکی از خیابان های پر تردد شهر، وارد مرکزی می‌شوم که حس و حالش با همه جای دنیا فرق دارد. اینجا مرد و زن نمی‌شناسد. از چشمان تک تک کادر و مسئولین مرکز فرزندان رحمت عشق می‌بارد. گویی اینجا همه نفسشان به یکدیگر وصل شده است.
مرکزی که باید از نزدیک دید که چطور پشت هر درش مهربانی نشسته است برای مهربانی؛ مرکزی که در هر ساعت از شبانه‌روز باز است و برای کنترل جمعیت کودکان کار اطلس بزرگی تدوین کرده است.
حال و‌ هوای اینجه با هرجایی که رفته و دیده‌ام فرق دارد. از در و دیوار اینجا رنگ خدا می‌بارد. اینجا همه چیز خیلی بیشتر از استاندارد برای یک کودک فراهم شده است و هر کدام از بخش‌ها رستوران، استراحتگاه، کتابخانه مجازی، سالن ورزشی و مددکاری مستقل خودش را دارد و بخش‌ها قاطی هم نیستند.


 
اینجا همه امکانات برای تفریحات سالم یک کودک فراهم است. یکی فوتبال دستی می‌زند، یکی پینگ پونگ بازی می‌کند و عده‌ای هم پا به توپ شده و داشتند و تمرین پنالتی می‌کردند. مربی کاراته دارند و کودکان با تمرین های رزمی هم انرژی خود را تخلیه کرده و هم برای مسابقات کاراته آماده می‌شوند.

_مرکز نگهداری و آموزشی فرزندان رحمت، دری به سوی مهربانی 
“حسن قصاب پور” مدیر روابط عمومی این مرکز اظهار کرد: فرزندان رحمت، اولین مرکز ساماندهی شبانه روزی کودکان کار و خیابانی کشور است که به صورت پایلوت در سال ۱۳۹۴ در تبریز تاسیس شده است؛ سایر مراکز در سایر استان و کلانشهرها نیز اغلب به صورت روزانه فعالیت دارند 
مجموعه ما یک مجموعه خصوصی است و درآمدش وابسته به دولت نیست. تشکیلات فرزندان مثل یک اداره است که هر سال بودجه‌بندی دارد، برنامه دارد و الحمدالله تا به امروز دست نیاز برای گرفتن پول از هیچ کسی دراز نکرده است.
وی افزود: ۸۵۱ کودک را از سطح خیابان ها جمع آوری و ساماندهی کرده‌ایم که به هیچ عنوان به خیابان بازنگشته و به تحصیل و کار حرفه‌ای سوق یافته و اینگونه زنجیره کودک کار قطع شده است.


 
قصاب پور با اشاره به اینکه اینجا همه‌مان از یک خانواده هستیم، خاطرنشان کرد و گفت: مربیان و کادر و دکترهای روانشناس و پزشکان ما همه جزو بچه‌هایی هستند که زمانی اینجا خانه‌شان بود و الان برای خودشان کاره‌ای شده‌اند ولی همچنان دست از سر این مرکز برنمی‌دارند.
وی ابراز کرد: طبق قانون، کودکان و فرزندان بی سرپرست و یا بدسرپرست،‌ بعد از ۱۸ سال ترخیص می‌شوند ولی ما این بچه‌ها را بعد از ۱۸ سال بیشتر در آغوش می‌گیریم؛ چراکه آن‌ها جوان هستند و بیشتر نیاز به حمایت و مراقبت دارند نباید دست‌شان را وسط این دنیا رها کرد به همین دلیل از شغل تا ادامه تحصیل و ازدواج‌شان بر عهده این مرکز است.

_بخش پذیرش، اولین قدم کودکان کار به آینده‌ای متفاوت است
قصاب پور گفت: کودکان کاری که در سطح خیابان حضور دارند توسط ماموران نیروی انتظامی، مامورین شهرداری و گشت‌های خود این مرکز جمع آوری و به فرزندان رحمت آورده و بعد از پذیرش، مصاحبه و اسکن عنبیه، تشکیل پرونده داده می‌شود که برای بار اول از خاواده تعهد گرفته و کودک را به خانواده تحویل می‌دهیم اما در صورت تکرار کودک از خانواده گرفته و در مرکز نگهداری می‌شود.
وی افزود: بعد از تشکیل پرونده تمام اطلاعات مورد نیاز اعم از جشن‌های عیدانه، ماهانه، آموزش مهارت های زندگی، مشاوره‌های فردی، دریافت بسته های معیشتی در پرونده‌ها به صورت جزئی و سیستمی وارد می‌شود.
قصاب پور با اشاره به اینکه کودکان کار سه دسته هستند، عنوان کرد: سه نوع کودک کار داریم؛ یک نوع کودک که به خاطر فقر مطلق، نوع دیگر به دلیل طلاق خانواده و یا اعتیاد خانواده بر حسب نیاز به خیابان‌ها آمده و نوع دیگر که خیلی رایج است به دلیل اجبار والدین و سواستفاده از کودک جهت درآمدزایی است.


 

_ هیچ باند کودک کار در آذربایجان شرقی وجود ندارد
وی با بیان اینکه فعلا باند کودک کار در آذربایجان شرقی وجود ندارد، تصریح کرد؛ اغلب باندهای کودک کار از قزوین، زنجان یا کردستان به صورت وارداتی هستند که در صورت مشاهده  توسط پلیس های امنیتی منحل و به شهر و استان خودشان انتقال داده‌ می‌شود. معضل کودک کار حل نمی‌شود مگر درصورتی که ارگان های زیربط با یکدیگر متحد شوند. 

_واحد مددکاری، راوی گذشته تلخ و آینده شیرین کودکان کار
قصاب‌ پور گفت: این واحد مددکاری کودکانی که از سر نیاز خانواده کار می‌کند را با جان و دل کمک می‌کند تا آن‌ها را توانمند سازد و اغلب به صورت ماهانه از وضعیت خانواده‌ها بازدید انجام می‌دهیم.
وی افزود: اتاق مددکاری پُر است از پرونده‌هایی به نام کودکان که هر کدام‌شان برای خودشان روایتی دارند اما پایان قصه‌شان مثل طعم بستنی بسیار شیرین و لذت بخش است.
قصاب پور ادامه داد: سه نفر به عنوان تیم روانشناس در این مرکز حضور دارند که مشاوره های فردی و خانواده‌ای برای کودک انجام می‌دهند. درسته که اینجا تلاش می‌کنیم تا بچه به دامان خانواده‌اش برگردد ولی اگر برنگشت هم زندگی‌اش نابود نمی‌شود بلکه قطعا به یک فرد تاثیرگذار و شاخص در اجتماع تبدیل می‌شود.

_اتاق قرنطینه مخصوص کودکان خیابانی که تازه وارد مرکز شده‌اند
قصاب پور اظهار کرد: این بخش مخصوص کودکان کار است، این بخش هیچ ارتباطی با بخش‌های دیگر ندارد و این کودکان بعد از گذراندن روند اداری و قضایی خود و انجام معاینات به مدت ۲۰ روز در اینجا می‌مانند و سپس تعیین تکلیف می‌شوند.
وی افزود: این اتاق مخصوص کودکانی است که تازه از کف خیابان به این مرکز ارجاع داده شده و ما هیچ اطلاعی از سلامتی و بیماری های زمینه ای کودک نداریم. لذا بعد از پذیرش ابتدا در قرنطینه نگهداری می‌شود تا تمام آزمایشات لازم گرفته شود و بعد از کنترل اگر مورد خاصی نداشته باشند می توانند در کنار سایر کودکان باشند ولی اگر بیمار باشند سریعا به بیمارستان انتقال داده می‌شوند.
 
_تجهیز سیستم های تخصصی در اتاق گیم

قصاب پور به سالن گیم این کودکان که دکوراسیون داخلی آن عین یک اتاق حرفه‌ای هکر و بازی است، اشاره کرد و گفت: ساخت این سالن یک پشتوانه تحقیقاتی دارد زیرا طبق روانشناسی انجام گرفته از این کودکان، ۹۰درصد هزینه کودکان کار که حاصل از سود کار در خیابان است، صرف گیم نت های خیابانی می‌شود؛ این درحالی‌است که متاسفانه فضای گیم نت‌ها بسیار آلوده به مشروبات الکی، مواد مخدر، گاهع تعرضات جنسی است که اغلب کودک در چنین فضاهایی وارد دوره شرط بندی می‌شود و یک محیط ناامن برای کودکان است. 
وی افزود: از این‌رو ما همین مجموعه گیم نت را در این مرکز احداث کردیم ولی در کنار آن یک معلم از فنی حرفه‌ای آوردیم که به صورت روانشناسی وارد ذهن کودک شده و در کنار گیم به بچه‌ها فتوشاپ، طراحی لوگو آموزش بدهد و در آخر سر هم یک مدرک فنی و حرفه‌ای به دست می‌آوردند.
قصاب پور با بیان اینکه ۷۸ نفر توسط مدرک فنی حرفه‌ای توانسته اند وام بگیرند، ادامه داد: هیچ ریالی از بابت آموزش‌ به کودکان فرزندان رحمت گرفته نمی‌شود بلکه مدرک رسمی فنی‌حرفه‌ای به فرد می‌دهیم و برای کودکان بالای ۱۵ سال به بالا که توسط مدرک فنی حرفه‌ای وام اخذ می‌کنند، خودمان ضامن می‌شویم.
وی ابراز کرد: این افرادی که آموزش می‌بینند، می‌توانند برای خود به راحتی اشتغال ایجاد کنند و با کسب درآمد حاصل از توانمندی خود، خانواده مستمند خود را توانمند کنند. 

_ترغیب به تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل
قصاب پور تصریح کرد: بچه‌های ما در مدارسی که بچه‌های جراحان متخصص و به نام کشور هستند، درس می‌خوانند، بچه‌های ما عین یک بچه خانواده پولدار و تحصیل کرده زندگی می‌کنند و لباس می‌پوشند و برخورد اجتماعی دارند.
وی افزود: صدها کودک از مجموعه فرزندان رحمت ترخیص یا بازپیوند و یا هم ازدواج کردند ولی همچنان با فرزندان رحمت ارتباط دارند، اینجا خانه پدری آن‌هاست و هر وقت دلشان بخواهد می‌آیند و می‌روند و بعضی‌ها هم جزو کادر خود مجموعه فرزندان رحمت شده‌اند.
 
_توانمندسازی خانواده کودکان کار توسط کارگاه‌های زودبازده

قصاب پور اظهار کرد: در این مرکز کارگاه‌های زود بازده داریم که در راستای توانمندسازی خانواده کودکان فعالیت می‌کنند که معروف ترین آن‌ها باقلوا یارات است. دومین کارگاه قطاعی است که در ایران فقط سه استاد دوره‌های قطاعی برگزار می‌کنند که یکی از اساتید در همین مرکز آموزش می‌دهد. سومین کارگاه آموزش ساخت تابلوهای مسی است که در حال حاضر هر روز سفارشات ما را در خانه خودشان انجام می‌دهند و پول‌شان را دریافت می‌کند و تا مادامی که توانمند هم نشده‌اند هر ماه تمامی اقلام مورد نیاز یک خانواده، پوشاک مورد نیاز برای‌شان ارسال می‌شود.

_وجود اتاق پزشک برای حالت‌های اورژانسی کودکان
وی عنوان کرد: دو‌ پزشک به صورت شیفتی در این مرکز فعالیت دارند که خدمات اورژانسی کودکان را تحت نظر دارند و چند پزشک متخصص خارج از موسسه وجود دارد که در صورت نیاز کودکان به متخصص ارجاع داده می‌شود.
فصاب پور تصریح کرد: ما از هیچ جا خدمات دولتی استفاده نمی‌کنیم و برای اخذ خدمات درمانی با تعدادی از داروخانه‌ها و بیمارستان کودکان قرار داد بسته‌ایم و آخر هرماه بدهی هایمان را تسویه می‌کنیم. می‌گویند درمان برای کودکان زیر ۷سال رایگان است اما تابحال ما که چیزی ندیده‌ایم!
 
_به کودکان کار کمک مالی نکنید
قصاب پور تاکید کرد: مطمئن باشید با هر خرید از این کودکان نه تنها به آن‌ها کمک نمی‌کنیم بلکه زندگی و آینده آن‌ها و جامعه را با خطر مواجه می‌کنیم و اگر فردا روزی یک نفر جلوی‌مان را گرفت و دستبند و انگشتر را از دست خودمان یا خانواده‌ام درآورد به خاطر این است که قبلا به فکر پیشگیری از ریشه این موضوع نبودیم.
انتهای پیام/
دنیای سحرآمیز کودکان کار زیر سقف خانه فرزندان رحمت/کودکان کاری که به جان و‌روح سرمایه وصل شده‌اند  سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار