در راستای اجرایی کردن تفاهم نامه منعقده با معاونت عمرانی استانداری:

 نشست مشترک دانشگاه هنر اسلامی تبریز با شهرداران استان

1403/03/23 - 12:14 - کد خبر: 114619 نسخه چاپی

نصر: دومین نشست مشترک دانشگاه هنر اسلامی تبریز با شهرداران آذربایجان شرقی و با همکاری معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی باحضور رئیس دانشگاه هنر اسلامی، اعضای هئیت علمی و شهرداران مناطق مختلف استان برگزار شد. 

به گزارش نصر، در این نشست سجاد پاکزاد، رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به اهمیت وجود دانشگاه تخصصی هنر در ایران، گفت: دانشگاه تخصصی هنر در ایران به عنوان یک نهاد مهم، نقش تعیین کننده ای در تقویت و توسعه هنرهای مختلف در کشور ایفا می کند. حمایت و توسعه این دانشگاه ها می تواند تاثیر بسزایی در پیشرفت صنعت و فرهنگ هنری ایران داشته باشد.  
وی با اشاره به عقد تفاهم نامه مشترک بین دانشگاه هنر اسلامی تبریز و معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی که در اولین جلسه این نشست امضا شد، افزود: باید همگرایی بیشتری بین سازمان های باشد و مشکلات روابط بین سازمانی حل شود و تسهیل روند همکاری یک الزام است. 
وی با بیان اینکه دغدغه ما حرکت به سمت دانشگاه حکمت بنیان است، ادامه داد: این امر برای شناسایی مشکلات ملی و منطقه ای و تبیین راهکار مهم است. 
پاکزاد اضافه کرد: هدف از عقد تفاهم نامه ایجاد بستر برای ارتباط پایدار و حل مشکلات در همکاری بین سازمان ها است و تنها در یک  قرار داد ساده خلاصه نمی شود. 
 
همکاری شهرداران با دانشگاه هنر اسلامی تبریز؛ پشتوانه علمی در پروژه های شهرداری و ماندگاری هویت بصری  
این گزارش می افزاید، مرتضی موحدنیا ، مدیرکل امور شهری و شهرداران استانداری آذربایجان شرقی با ابراز خرسندی از ارتباط ارکان علمی و ارکان اجرایی شهرداری ها و الگو شدن برای شهرهای دیگر و لزوم استمرار این نشست ها، گفت: هدف از نشست دانشگاه هنر اسلامی با شهرداران استان داشتن پشتوانه علمی در پروژه های شهرداری، ماندگاری و جلوگیری از هدر رفت هزینه ها است. 
این گزارش حاکی است، محمد باقر خانی شهردار اهر در این نشست با اشاره به اینکه اهر، مهد هنر اصیل ورنی بافی است، گفت: منشا این هنر اصیل شهرستان اهر و روستاهای توابع بوده که در کشور به لحاظ زیبایی و کیفیت شناخته شده است، لذا آماده ایم تا با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز، زمینه لازم را برای توسعه این هنر، فراهم سازیم.  
 وی اضافه کرد: هنر اصیل ورنی ثبت ملی شده است و به دنبال ثبت جهانی این اثر فرا ملی هستیم و آمادگی‌ همکاری خود را با این دانشگاه اعلام میکنیم.  
این گزارش می افزاید، محسن رحیم زاده اسکویی شهردار اسکو در نشست مشترک دانشگاه هنر اسلامی تبریز با شهرداران آذربایجان شرقی با بیان اینکه شهر توریستی کندوان هر ساله میزبان گردشگران بسیاری است، گفت: در حال حاضر برای توسعه زیرساخت های گردشگری این منطقه برنامه ریزی شده است و نیاز به طراحی مبلمان شهری متناسب با آداب و فرهنگ کندوان هستیم از این رو همکاری خود با دانشگاه هنر اسلامی تبریز برای توسعه زیرساخت های این منطقه توریستی اعلام میکنیم. 
شایان ذکر است، محمد محمدی سرپرست شهرداری شهر جدید سهند در خصوص زیباسازی شهری این منطقه، سرپرست شهرداری مرند در خصوص ارائه طرح های توسعه شهری، شهردار کلیبر به همکاری در توسعه شهری در قالب طرح مطالعات دانشجویی با دانشگاه، شهردار هریس به دعوت به ایجاد کارگاه و نمایشگاه با همکاری دانشگاه و همچنین فرید پناهی قدیم شهردار شهرستان بناب به لزوم همکاری در مرمت آثار تاریخی این منطقه با دانشگاه هنر اسلامی تبریز تاکید کردند.  
در ادامه علیرضا جدیدیان به عنوان سرپرست معاونت اداری مالی شهرداری مراغه با اشاره به لزوم طراحی المان و مناظر شهری متناسب با قدمت تاریخی این شهرستان، گفت: دانشجویان، مهندسان و هنرجویان دانشگاه هنر اسلامی با همکاری در زمینه های مختلف از جمله طراحی نماهای شهری در ساختمان، طراحی طرح شهرک ویلایی تحلیل بافت فرسوده مراغه می توانند کلیدی برای خروج از بن بست اختلاف شهرداری مراغه با اداره کل میراث فرهنگی باشند. 
وحید بنایی شهردار شهرستان مهربان ضمن اشاره به تفاهم نامه همکاری این شهرستان با دانشگاه خواجه نصیر، گفت: متاسفانه به دلیل فاصله ای که دانشگاه خواجه نصیر داریم در طرح های اجرایی عقب ماندیم و فعلا در حد طرح های مطالعاتی همکاری داشتیم، قطعا همکاری شهرداری مهربان با دانشگاه هنر اسلامی کمک بسزایی در برندسازی صنایع فرش شهرستان و جذب توریست اقتصادی و همچنین ایجاد بازارچه مبادلات منطقه خواهد کرد. 
 
شکستن دیوار بی اعتمادی بین شهرداران و دانشگاه هنر اسلامی تبریز
این گزارش حاکی است، در ادامه نشست مشترک دانشگاه هنر اسلامی تبریز با شهرداران آذربایجان شرقی حام بیتی معاون پژوهشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ضمن اشاره به وجود ۷ دانشکده تخصصی  در این دانشگاه که هرکدام در نوع خود منحصر به فرد هستند، گفت:  معرفی توانمندی دانشکده ها در طراحی شهری،طراحی مبلمان و المان شهری، زیباسازی و نقاشی شهری، تولید محتوا و گرافیک، نگهداری و مرمت آثار یک الزام است و همکاری با شهرداری مناطق مختلف فرصتی بی نظیر برای این است. 
وی با بیان اینکه همکاری با شهرداری مراغه و انجام یک پروژه راکد ۱۲ ساله در ظرف ۶ ماه نمونه از هم افزایی دانشگاهی با شهرداری است، افزود: همکاری در ثبت شهر همدان و تبریز، همکاری با پروژه های فرا ملی، مرمت خانه ستارخان، مرمت مقبره الشعرا، زیباسازی خیابان راه آهن که در فاز مطالعه، اجرا و نظارت است،نقاشی موزه آتش نشانی و پروژه های دیگر به نوعی شکستن دیوار بی اعتمادی بین شهرداران و دانشگاه بود که با موفقیت پیش رفت. 
 

این گزارش می افزاید،  عبداله میرزایی ریس دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به بخشی از سخنان شهرداران نقاط مختلف استان، گفت: فاکتورهای ثبت جهانی ورنی اهر در دست بررسی است و برگزاری رویدادهای علمی در سطح ملی برای معرفی صنایع دستی بسیار مهم است.  
وی با بیان اینکه فرش به عنوان درآمد مکمل خانواده ها در نقاط مختلف آذربایجان شرقی شناخته می شود، افزود: کوتاهی هایی که در معرفی هنر فرش می شود سبب شده فرش ابریشم مراغه به نام قم مطرح کنند. 
در ادامه میثم خداشناس رئیس دانشکده طراحی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، به فعالیت و طراحی مهندسان این دانشگاه در نورپردازی، طراحی المان شهری و تلاش برای حل مشکلات شهری اشاره کرد و گفت: همکاری های چند جانبه شهرداری های نقاط مختلف استان با دانشگاه هنر باید قوت بگیرد، عدم برندسازی شهرداری ها ممکن آسیب های جدی بزند. 
 

فاطمه اکبری عضو هیت علمی دانشکده فرش با بیان اینکه طرح های بسیاری در دانشگاه برای کاربرد در آلمان های شهری ارائه شده است، افزود: متاسفانه بسیاری از این طرح ها توسط شهرداری ها رد می شود و به مرحله اجرا نمی رشد. 
در ادامه عباس غفاری رئیس دانشکده معماری و شهر سازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به محدودیت شهرداری در بودجه و الزام به هزینه در ردیف بودجه اشاره کرد و گفت: داشتن طرح های جامع و چندساله در شهرداری ها یک الزام است، برگزاری رویداد های مختلفی همچون مسابقات دانشجویی برای طراحی میادین شهری از اقداماتی است که در همکاری با شهرداری می توان اجرا کرد. 
محمد میرشفیعی مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به لزوم همکاری و تعامل و بدون هر چه بیشتر شهرداری با دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: ناتمام گذاشتن طرح ها از طرف شهرداران، کمبود بودجه و تاخیر در پرداخت حق الزحمه از مشکلاتی است که در حین همکاری با شهرداری ها پیش می آید.
شایان ذکر است، دومین نشست مشترک دانشگاه هنر اسلامی تبریز با شهرداران آذربایجان شرقی و با همکاری معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در راستای بررسی  اقدامات صورت گرفته و موانع پیش رو تفاهم نامه همکاری دانشگاه با معاونت عمرانی استانداری و باحضور رئیس دانشگاه هنر اسلامی، مدیرکل امور شهری و شهرداران استانداری آذربایجان شرقی اعضای هئیت علمی و شهرداران مناطق مختلف استان برگزار شد.
انتهای پیام/
 نشست مشترک دانشگاه هنر اسلامی تبریز با شهرداران استان گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار