در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه رفت؛

استخوان لای زخم؛ روایت درد عشق

1403/03/20 - 19:22 - کد خبر: 114500 نسخه چاپی

نصر: نمایش «استخوان لای زخم» که این روزها در تئاتر شهر تبریز روی صحنه است، روایتی از زبان زنان طول دوران هاست که عشق را در ژرفای دل هایشان مدفون کرده و بی آنکه اشک بریزند، بی عدالتی تجربه زیستی شان را فریاد می زنند. 

به گزارش نصر، با بازیگر زن این نمایش مونولوگ در صحنه ساده تاریک، افسار آویزان میان میدان را به اسبی بدل و داغ دل تمام زنان عاشق را تازه می کند؛ آنجا که گلایه هارا با زبان عشق بیان می دارد در حالی که اسب را رقیب زندگی عاشقانه خود می پندارد. 
«فرناز فتح راضی» بازیگر توانمند نمایش «استخوان لای زخم» در خصوص ادراک این کاراکتر قدرتمند و در عین حال عاشق می گوید: دغدغه زنانی که در طول تاریخ رهبران قدرتمند جهان را پرورش داده اند ولی هرگز به جایگاهی که به آن تعلق دارند نرسیده اند، همواره در ذهن من بوده و سوالی همیشه برایم مطرح است که در درک این کاراکتر هم در گوشه ذهن من بوده و آن اینکه چرا همواره زنان برای احقاق حق برابری خود در تجارب زندگی شان باید در تلاش برای اثبات خود باشند؟ تمامی دغدغه های من در مورد زنان به درک خشم و عطوفت این کاراکتر کمک کرد. 
 

«فرناز فتح راضی» از سال ۷۹ با شرکت در کلاس های آموزشگاهی به مهارت بازیگری دست یافته و تجربه ایفای نقش را از سال ۸۰ در رزومه خود دارد. وی در جشنواره های مختلف منطقه ای و استانی در مقام بازیگر و دستیار کارگردان خوش درخشیده و همین دستیار بودن در پشت صحنه را انگیزه ورود خود به حوزه کارگردانی تئاتر خواند. 
وی در این خصوص می گوید: در زندگی من برنامه ریزی و دقت در تمامی کارهایم اهمیت دارد و کارگردانی حرفه است که این ویژگی ها را می طلبد. هدایت و راهنمایی گروهی که شاید کار اولی باشند و کم بودن تجربه شان، موجبات آشفتگی را فراهم کند، تنها با برنامه ریزی صحیح و نظم امکان پذیر است. 
وی به خلق اثر نمایشی در فضای کارگاهی علاقه مند است و دو اثر کارگردانی شده در رزومه خود دارد که در جشنواره تئاتر کوتاه ارس باران تحسین شده اند. نمایش«۹» سرنوشت کودکان جنگ را روایت می کند و نمایش «در ۱۵ دقیقه به بیست» که به موضوع تجاوز به زنان اشاره داشت و در سال ۹۷ بسیار مورد اقبال داوران قرار گرفت.
این هنرمند می گوید: کارگردانی تئاتر بسیار لذت بخش است و حضور در جمع های گروهی که ایده کارگردان را بال و پر می بخشند، این لذت را بسیار شیرین تر می کند.  
استخوان لای رخم
«این تن زنانه مزرعه زخم است و گودال چرک؛ میبینی؟ روی برنگردان! لاشه متعفن چشم های مرا ببین... نور میبینی؟»
نمایش استخوان لای زخم که در اواخر خرداد ۱۴۰۲ با حضور در جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان، رتبه سوم بازیگری را برای فتح راضی به ارمغان آورده ، این شب ها در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه می رود. فتح راضی در خصوص جشنواره می گوید: این جشنواره که به نمایش های مونولوگ و کوتاه اختصاص دارد و گروه ما پس از یک دوره تمرین ۱/۵ ماهه، خلاقه ای ده دقیقه ای از این نمایشنامه را به روی صحنه برد و در میان ۱۳۰ اجرا که ۳۶ اجرای آن به مرحله نیمه نهایی راه یافت، بنده رتبه سوم بازیگری و «محسن عبدلی» کارگردان این نمایش، کاندیدای بهترین طرح و ایده و کارگردانی بودند. 
اقبال عمومی از این نمایش، باعث شد پس از دو ماه تمرین، این نمایش به روی صحنه تئاتر تبریز برود. 

مقام هنرمند در اخلاق و نظم وی تبلور یافته است
وی در خصوص مقام هنری یک فعال در حوزه تئاتر می‌گوید: ما هنرمندان الگویی از خودمان به مخاطبین ارائه می دهیم که در ساحت بازیگری معتقدم اخلاق و نظم است که الگوی مفید برای جامعه مان است و این مهم در رفتار محترمانه اهالی تئاتر با پیش کسوتان این عرصه کاملا مبرهن است. ادب و احترام، حرمت گروه بازی را حفظ می کند و در کنار علم و دیدگاه آکادمیک، نمایش با کیفیتی به روی صحنه می رود. 
«فرناز فتح راضی» به تجربه ۵ ساله حضورش در انجمن نمایش تبریز به عنوان عضوی از هیئت مدیره اشاره کرد و از تلخی های اخیر و تفرقه بین انجمن و هنرمندان گفت و افزود: به نظرم هیچ مسئله ای به اندازه دوستی و احترام در این عرصه مطرح نیست و آرزو مندم روزی اختلاف نظرات در سطح استان حل شده و به همدلی و اشتراک بدل شود.
گفتنی است، نمایش «استخوان لای زخم» به کارگردانی «محسن عبدلی» و نوشته «جهانگیر چالاکی» تا ۲۳ خرداد ماه ساعت ۲۰ در سالن قبه زرین تئاتر شهر به روی صحنه می رود.
انتهای پیام/
استخوان لای زخم؛ روایت درد عشق فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار