مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی؛

راهبری و کنشگری بانوان جامعه در دولت شهید رئیسی تقویت شد

1403/03/19 - 10:15 - کد خبر: 114388 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی در خصوص حمایت‌های دولت سیزدهم از بانوان، اظهار کرد: علاوه بر حمایت از حضور بانوان در پست‌ها و مناصب حاکمیتی، راهبری و کنشگری فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بانوان مورد توجه شهید رئیسی بود.

به گزارش نصر، زهرا کوهی روز شنبه در گفت‌وگویی، با بیان اینکه دولت‌ها در تمام دوران‌ها تلاش داشتند تا خدمت اثرگذاری در جامعه داشته باشند و کارآمدی و ناکارآمدی هر یک متفاوت است، اظهار کرد: ویژگی مهم دولت سیزدهم، خدمتگذاری و مردمی بودن آن است و شاید در این مدت، عملی شدن برخی از وعده‌ها و تعهدهای دولت سیزدهم کاملا مشهود نبود ولی روند آن توسط این دولت پایه ریزی شده و بسیاری از مواردی که بعدها نمود خواهد داشت، در این دولت پایه ریزی شده است.
وی افزود: بسیاری از منتقدان دولت سیزدهم نیز اذعان به رشد بسیاری از شاخص‌ها در این دولت دارند و برخی از نقدها به خاطر موارد خاصی است که در اواخر دولت قبلی پیش آمد و دولت سیزدهم ناگزیر شد تا چاله های دولت قبلی را پر کند.

شهید آیت الله رئیسی، اخلاق و معنویت را به حاکمیت گره زد
وی با بیان اینکه مردم در این دولت، حضور رئیس جمهور مردمی، ساده زیست و باصفا را بین خود احساس می‌کردند، گفت: شهید آیت الله رئیسی، اخلاق و معنویت را به حاکمیت گره زد در حالی که برخی با عمل، گفتار و اندیشه خود تلاش کرده بودند تا معنویت را از حاکمیت جدا کنند.
کوهی افزود: آیت الله رئیسی، مسیر دست یافتن حاکمان و مدیران به فضایل و صفات اخلاقی را هموارتر کرد در حالی که قبلا خواسته و ناخواسته نوعی سیستم فکری خاص به جامعه تزریق شده بود که گاه دولتمردان خجالت می‌کشیدند تا نشان بدهند اهل معنویت و فضایل اخلاقی هستند.
وی با بیان اینکه منش فردی و اجتماعی شهید آیت الله رئیسی از درون می‌جوشید، اظهار کرد: فضایل اخلاقی باید از طریق مدیران و مسئولان به جامعه نشات یابد و این موضوع در دولت شهید رئیسی مورد توجه قرار گرفت.
وی اظهار امیدواری کرد: در دولت چهاردهم، فضیلت‌ها و جایگاه‌های انسانی رشد یابد و همه ما شاهد رویش‌های اصیل نظام اسلامی در تمام جهان و آزادی خواهان و حق طلبان باشیم.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که موضوع بانوان در نگاه امامین انقلاب بسیار ارزشمند است، گفت: نگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب به جایگاه و نقش بانوان باید در ساختار حاکمیت و مسیر مدیریت و حکمرانی جامعه نیز دیده شود.
وی با اشاره به تاکید دولت سیزدهم بر حمایت از زنان کارآفرین و سرپرست خانوار و ارتقای توانمندی‌های آن‌ها، گفت: فضا برای اشتغال و کسب و کار خانگی تعدادی از بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار استان و کشور در سال ۱۴۰۱ با کمک نهادهای حمایتی چون کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی و بنیاد برکت برای بانوان فراهم شد و بسیاری از بانوان مجرد سن بالا، سرپرست خانوار و بدسرپرست توانستند مدیریت مالی خانواده را به دست بگیرند.
کوهی با اعلام اینکه سال ۱۴۰۲ از محل تبصره ۱۸ تعداد سه هزار و ۴۰۰ بانو در استان، وام اشتغال و کارآفرینی دریافت کردند، گفت: با توجه به مشکل تامین ضمانت دریافت وام برای بانوان سرپرست خانواری که توان آوردن ضامن نداشتند، صندوق ضمانت وارد عمل شد و حدود ۸۰ نفر از این طریق مشکل ضامن خود را حل کردند که اگر امسال نیز این حمایت تداوم یابد، تعداد بیشتری از بانوان می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.
وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در موضوع آموزش بانوان در عرصه‌های مختلف، افزود: قانون جوانی جمعیت، قانون بیمه مادران دارای سه فرزند و بیشتر که طبق قانون مادر و فرزند تا پنج سال بیمه رایگان هستند، قانون درمان رایگان کودکان زیر هفت سال، حمایت بیمه‌ای بانوان در درمان ناباروری و صرف یک درصد از بودجه کلیه دستگاه‌های اجرایی در حوزه زنان و خانواده بر اساس بند (ه) تبصره ۹ قانون بودجه از جمله طرح‌های بسیار خوب در دولت سیزدهم بوده که اجرایی شده است.
وی با بیان این‌که تعداد ۶۰ زوج دهه شصتی استان توانستند تسهیلات حمایتی دریافت کنند، اظهار کرد: نزدیک ۱۲۰ مادر دهه شصتی استان که فرزند سوم به بالای خود را در سال ۱۴۰۲ به دنیا آورده بودند به ازای هر فرزند مبلغ ۲۰ میلیون ریال دریافت کردند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: بر اساس مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان، برای سه خانواده که دارای فرزند چهار قلو به بالا بودند، مسکن رایگان تهیه شد.
وی خاطرنشان کرد: دکتر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در نامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ کردند که مشاوران امور بانوان در سطح مدیرکل و معاون دستگاه باشند که در یکسری از دستگاه‌ها عملیاتی شد.
وی ادامه داد: امسال در تداوم حایت از بانوان استان، تفاهمی با یکی از بانک‌ها منعقد کردیم که بر اساس آن به بانوان کارآفرین و بانوان سرپرست خانوار زیر ۵۰ سال و زیر دهک پنج که دارای فرزند دانش آموز و دانشجو هستند، تسهیلات پرداخت شود.
کوهی در خصوص برنامه‌های آموزشی بانوان استان نیز گفت: سال گذشته در بحث آموزش و توانمندی بانوان، نیمی از بودجه اختصاصی از سوی معاونت زنان رئیس جمهور را صرف کردیم و نیم دیگر از آن را نیز برای ورود به اشتغال مستقیم ۸۰ نفر اختصاص دادیم.
وی با بیان این‌که دولت سیزدهم در بحث حمایت از بانوان، برنامه‌های عملی داشته و نمایشی عمل نکرده است، گفت: رئیس جمهور شهید یک همسر فرهیخته‌ و اندیشمند دارند که در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار هستند و دکتر خزعلی نیز جایگاه ارزشمندی دارند و صحبت‌های ایشان همواره در برنامه‌های دولت نقش آفرین بوده که نشان از اهمیت دادن دولت سیزدهم به زنان است.
وی با اشاره به برگزاری کنگره بانوان تاثیرگذار کشور در ۲ سال گذشته و معرفی بانوان تاثیرگذار در رسته‌های مختلف از تداوم این برنامه در سال جاری خبر داد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی اظهارکرد: شهید مالک رحمتی، هم معتقد به حضور بانوان کارآزموده در پست‌های سیاسی بود و می‌خواست یک فرماندار بانو را در استان به روی کار بیاورد.
وی ادامه داد: سال گذشته در دوران عابدین خرّم، استاندار فقید آذربایجان شرقی نیز بر اساس جلسات برگزار شده، دیدگاه بانوان و برنامه‌های امور بانوان در مدل توسعه اقتصادی استان لحاظ و مقرر شد تا برای نخسیتن بار ۳۰ درصد از حمایت‌ها و تسهیلات اشتغالزایی برای بانوان اختصاص یابد و بر اساس مصوبات سفر رییس جمهور نیز ۲۰۰ میلیارد ریال برای بانوان کارآفرین و دانش بنیان اختصاص یافت.
وی با بیان این‌که کشور ما، مبناها و چارچوب‌های بسیار خاصی دارد، اظهار کرد: همه ما از حادثه شهدای خدمت بسیار ناراحت هستیم ولی این کشور بهشتی‌ها داده است، در حالی که هنوز انقلاب ریشه نینداخته بود، رئیس دولت، رئیس قوه قضاییه و نمایندگان مجلس ما شهید شدند اما انقلاب ماند و حرکت کرد.
کوهی با بیان این‌که این از دست دادن یک خسران بزرگ و غیرقابل جبران به خصوص برای استان ما است، گفت: دولت پیش رو نمی‌تواند این مسیر را نادیده بگیرد زیرا تمایلات مردم در حوزه خدمتگذاری تغییر کرده و انتظارات بالا رفته است.
وی ادامه داد: کسی که به عنوان خادم مردم معرفی می‌شود، باید ابتدا شاخص های خدمتگزاری را بداند و سپس پای در میدان بگذارد و به تفکر امامین انقلاب در حوزه زنان پایبند باشد.
وی افزود: استفاده از بانوان و توجه به توان آن‌ها را نمی‌توان تنها یک کار نمایشی دانست و وقتی در مورد بانوان و دختران جامعه حرف می‌زنیم، باید برنامه‌ها را در تمامی ابعاد در نظر بگیریم و نه این‌که به عنوان ابزار برای تبلیغ و کسب آرا از آن‌ها استفاده کنیم.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بانوان فقط شامل ۲۲ درصد قشر شاغل نیستند و باید باقی بانوان خانه دار و فعال فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز مدنظر باشند و برای این قشر نیز برنامه داشت و چشم انداز مدیریتی را به گونه‌ای طراحی کرد که مهمترین سلول حرکتی جامعه یعنی خانواده و در راس آن زن و مادر مورد توجه باشد.
وی با تاکید بر این‌که اگر بانویی شایستگی یک مقام را داشته باشد، باید از ظرفیت او استفاده کرد، گفت: وقتی مسئول و دولتی به روی کار می‌آید باید بانوان را برای عرصه‌های پرچم داری و پیشرانی تربیت کند و ما زمانی می‌توانیم سربلند شویم که بانوان، توان پیشرانی در عرصه‌های مختلف را داشته باشند و علاوه بر اشتغال در یک اداره، در داخل منزل و حوزه تربیت فرزند و مدیریت خانه نیز بتواند نظام اجتماعی کشور و جامعه را مدیریت و راهبری کند.
انتهای پیام/
راهبری و کنشگری بانوان جامعه در دولت شهید رئیسی تقویت شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار