جوسپ بورل/

اجرای کامل برجام، امروز از هر زمان دیگر حیاتی‌تر است

1398/10/16 - 17:17 - کد خبر: 11383 نسخه چاپی

نصر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با گام آخر ایران در کاهش تعهدات برجامی، با بیان اینکه وی به همکاری با همه طرف‌های برجام برای حفظ و اجرای این توافق ادامه می‌دهد، تاکید کرد که اجرای کامل برجام، در شرایط کنونی از هر زمان دیگری مهم تر است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، جوسپ بورل روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود، همچنین از اعلام اخیر ایران در ارتباط با گام پنجم کاهش تعهدات برجامی عمیقا ابراز تاسف کرد و نوشت: در شرایط کنونی، اجرای کامل توافق هسته ای  بیش از هرزمان دیگر برای ثبات و امنیت منطقه ای و جهانی مهم  است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیت دیگری نوشت که تماس تلفنی با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل داشته و با وی درباره  تحولات اخیر گفت و گو کرده است.
شب گذشته سرانجام مهلت دوماهه تعیین‌شده برای برداشتن گام‌های رو به جلو و ملموس از سوی اروپایی‌ها با هدف نجات برجام پایان یافت و جمهوری اسلامی شامگاه یکشنبه ۱۵ دی در بیانیه‌ای از جزییات گام پنجم و نهایی پرده برداشت.
بر پایه این بیانیه، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.
البته دو موضوع «همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» همچنان که پیشتر جریان داشته و نیز «بازگشت‌پذیری» در این بیانیه لحاظ و تصریح شده «در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می‌باشد.»
این گام نهایی که هیچ محدودیتی را در تعداد سانتریفیوژها نمی‌پذیرد همانند گام‌های قبلی ایران بر پایه بندهای ۲۶ و ۳۶ برداشته ‌شده‌است. دو ماه پیش در همین روزها بود که گام چهارم در «فُردو» برداشته‌شد و گازرسانی به یکهزارو 44 سانتریفیوژ این سایت در دستور کار قرار گرفت.
انتهای پیام/
اجرای کامل برجام، امروز از هر زمان دیگر حیاتی‌تر است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار