معاون بهداشت وزارت بهداشت:

مالیات سیگار چهار برابر افزایش یابد/سیگار الکترونیکی قاچاق است

1403/03/05 - 13:30 - کد خبر: 113712 نسخه چاپی

نصر: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار مرگ در سال ناشی از استعمال دخانیات در کشور است، گفت: باید مالیات سیگار چهار برابر افزایش یابد زیرا بسیار زیان آور بوده و خانمان‌سوز است.

به گزارش نصر، حسین فرشیدی روز شنبه در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات( ۵ تا ۱۱ خرداد) که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهدای خدمت افزود: بیش از ۵۰ هزار مرگ در سال ناشی از استعمال دخانیات در کشور است و میلیاردها دلار صرف درمان بیماری های ناشی از مصرف مواد دخانی می شود.
وی اظهار داشت: باید مالیات سیگار چهار برابر افزایش یابد زیرا بسیار زیان آور بوده و خانمان‌سوز است، متاسفانه برخی افراد تحت عنوان صنایع دخانیات باید مالیات زیاد بپردازند.
فرشیدی تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته شکل و شمایل سیگارها تغییر کرده و گرایش جوانان به خصوص دختران به سمت مصرف این ماده دخانی رو به افزایش است و متاسفانه سریال های سیما و شبکه های خانگی نیز استعمال دخانیات را بیشتر جلوه می دهند.
وی با اشاره به شعار هفته دخانیات با عنوان حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات ادامه داد: باید تلاش کنیم تا جلوی عوارض جبران ناپذیر استعمال دخانیات را در کشور بگیریم و از رسانه ها می خواهیم با اطلاع رسانی وسیع به ما در این زمینه کمک کنند زیرا در فضای مجازی تبلیغات فریبنده ای برای سیگار وجود دارد.
بیشتر بخوانید

سیگار الکترونیکی قاچاق است
فرشیدی با تاکید بر اینکه سیگار الکترونیکی مجوز تولید و واردات ندارد و قاچاق است، گفت: این نوع سیگار از مبادی رسمی کشور وارد نمی شود، وزارت بهداشت مجوزی نیز برای آن صادر نکرده و اکنون در حال برخورد با توزیع آن هستیم.
وی تاکید کرد: میزان مالیات مواد دخانی سال گذشته ۱۰ همت بود که به وزارت بهداشت داده نشد، برای مصرف دخانیات سوبسید می دهیم.
فرشیدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مورد قلیان اکسیژن گفت: مرکز دخانیات شهید بهشتی طرحی ارایه دادند که قلیان اکسیژن جایگزین قلیان های فعلی شود و در برخی استانها در حال آزمایش است و تمام موارد بر اساس استانداردهای تعریف شده و ضرر فیزیکی و جسمی ندارد .
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت این طرح تحقیقاتی را تایید کرده و منتظر خروجی اجرای آزمایشی آن هستیم و این قلیان اکسیژن وابستگی ایجاد نمی کند و خطراتی مانند سیگار و توتون ندارد و نسبت به دخانیات یک روش جایگزین بوده است .
فرشیدی تصریح کرد: فروش سیگار الکترونیکی در کشور خلاف قانون بوده و قاچاق است.
وی ادامه داد: سال ۲۰۲۲ براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در شاخص مبارزه با دخانیات رنگ قرمز داشتیم که در سال ۲۰۲۳ روند کاهشی استعمال دخانیات داشتیم و این رنگ به نارنجی رسید این نتیجه از ره آوردهای دولت شهید رئیسی است.

اماکن عمومی حق عرضه دخانیات را ندارند / تشدید سیگار کشیدن در سریال های خانگی
رئیس بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه ما برای مقابله با دخانیات تهدید و توهین می شنویم ، گفت: اماکن عمومی حق عرضه دخانیات را ندارند ، اگر قوانین حامی مقابله با مواد دخانی را داشته باشیم نظارت ها و برخوردها نیز محکم تر می شود.
جعفر جندقی ادامه داد: در شبکه های خانگی شخصیت های منفی و مثبت سیگار می کشند ، این کار مصداق تبلیغ است، درخواست می کنیم از نهادهای ناظر، که در این سریال ها مردم را به سیگار کشیدن تشویق نکنند.
وی با بیان اینکه چهار درصد مصرف کنندگان سیگار زنان کشور هستند، ادامه داد: گرایش مصرف سیگار در نوجوانان رو به افزایش است و این نگران کننده بوده و دلمان به درد می آید.
وی اظهار داشت: ما حقایق را به مردم می گوییم زیرا مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد قدرت کار ما در مبارزه با دخانیات را چندین برابر افزایش می دهد.

فشار زیاد بر وزارت بهداشت برای تولید سیگار برگ
 رئیس بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت تصریح کرد: در برخی کشورها سیگار را جلوی ویترین نمی گذارند در حالیکه در کشور ما اینطور نیست به ما فشار می آورند که سیگار برگ تولید شود، سیگار الکترونیکی عرضه شود، ما جلوی این کار را می گیریم.
وی با اشاره به اینکه قدرت آموزه های دینی باعث مقابله بیشتر با دخانیات می شود، گفت: قدرت ما در قدرت رسانه ها خلاصه و باعث افزایش آگاهی مردم در مورد مضرات دخانیات می شود.
به گفته جندقی، ۱۳۶ تریلیون ریال هزینه های مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت برای درمان بیماریها، ۲۲۶ میلیون تریلیون ریال خسارت برآورد شده بابت مرگ زودهنگام مصرف کنندگان دخانیات و ۱۳۹ تریلیون ریال خسارت ناشی از کاهش بهره وری در اثر غیبت از کار در کشور است.
مصرف قلیان ۵۴ درصد افزایش داشته است
رئیس کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: ۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف کنندگان مواد دخانی در سال ۱۴۰۰ هستند و مصرف قلیان نیز ۵۴ درصد افزایش داشته است.
بهزاد ولی زاده با بیان اینکه مصرف دخانیات در زنان ۹۰ درصد در افزایش یافته است، گفت: مصرف روزانه سیگار در بین زنان حدود ۱۹۰ درصد و در بین مردان ۴۶ درصد افزایش داشته است.
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت در حال استاندارد سازی مصرف دخانیات و نظارت بر بسته بندی مواد دخانی است، قیمت این مواد بسیار پایین است باید قیمت گذاری افزایش یابد تا منجر به کاهش مصرف شود.
رئیس کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه دخانیات در سبد خانوار تعریف شده و در حال پیگیری هستیم که از سبد خانوار حذف شود. باید مالیات سیگار ۱۵ درصد نشان ایرانی افزایش یابد و امیدواریم با اجرای مکانیزه کردن مراکز فروش به سیستم مالیاتی کشور شاهد کاهش عرضه آن باشیم .
ولی زاده تاکید کرد: نرخ های سیگار الان درصدی شده و مالیات از مصرف کننده گرفته می شود و باید مبنای قیمت مواد دخانی افزایش یابد.
وی تصریح کرد: پایین بودن میزان مالیات و قیمت محصولات دخانی و سود بالا برای تولید و عرضه دخانیات، عدم بازدارندگی جرایم تخلفات ناشی از عدم اجرای قانون جامع کنترل دخانیات و ضعف آموزش عمومی و اطلاع رسانی در خصوص مضرات مصرف و دود مواد دخانی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش مصرف دخانیات است.
رئیس کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با تاکید بر ممنوعیت فروش اینترنتی دخانیات، گفت: اخیرا وزیر بهداشت نامه ای بر ممنوعیت مصرف مواد دخانی در شبکه های خانگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و ارسال کرده و در این زمینه دادستانی نیز ورود کرده تا از استعمال این مواد در فیلم ها جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه ۶۳ شهر و روستای بدون دخانیات وجود دارد، اظهار داشت: کارهای زیادی برای مقابله با دخانیات از جمله تولید محتوای آموزشی توسط دانش آموزان در مدارس انجام می دهیم و از رسانه ها نیز می خواهیم ما را در این زمینه همراهی کنند.
انتهای پیام/
مالیات سیگار چهار برابر افزایش یابد/سیگار الکترونیکی قاچاق است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار