خبر/

وداعی ماندگار با امام جمعه ای محبوب

1403/03/03 - 11:54 - کد خبر: 113634 نسخه چاپی

نصر: مراسم تشییع نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امام جمعه تبریز یکی از شهدای سانحه سقوط بالگرد صبح امروز پنجشنبه با حضور پرشور مردم قدرشناس و آگاه مردم تبریز از میدان شهدای این شهر آغاز شد و خیل عظیم حاضرین برای آخرین بار با امام جمعه خود وداع کردند تا یاد و محبوبیتش برای همیشه در دل ها ماندگار باشد.

به گزارش نصر، با اینکه قرار بود مراسم ساعت ۹ صبح در این میدان آغاز شد اما مردم عاشق برای بجا آوردن آخرین وظیفه شان در قبال مردی که مردمی بود با بالا زدن آفتاب و از سپیده دم در میدان شهدای تبریز حاضر شدند و دسته دسته از خیابان های منتهی به سوی این میدان رهسپار شدند تا نشان دهند که برای خادمان ملت و هرکسی که برای مردم دل بسوزاند و خدمت کند، ارزش قائلند و خوبی را فراموش نمی کنند.
شهید آیت الله آل هاشم که منتخب مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان بود منتخب خداوند نیز شد و در سی اردیبهشت ماه سالجاری و در ۶۲ سالگی به آرزوی دیرینه اش که شهادت در راه خدا و مردم بود رسید و نامش به عنوان سومین امام جمعه شهید تبریز در یادها جاودانه شد.
وی دهم خردادماه ۱۳۹۶ و با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ایشان در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز منصوب شد و از همان ابتدا با منش و رفتاری که داشت با رویکردی جدید وارد میدان شد و نگاه ها به امام جمعه و تفکرات به این مسند را تغییر داد و با حضور در بین مردم و پیگیری مشکلات و مطالبات مردم، در دل مردمی که نسبت به همه چیز و همه کس آگاه هستند جای گرفت.
شهید آل هاشم در نخستین اقدام پس از آنکه در تبریز حضور یافت برای اینکه فاصله ها با مردم را از بین ببرد از نماز جمعه شروع کرد نرده های بین مردم و مسئولان را حذف کرد شاید در ابتدا همگان این حرکت را نمادین تلقی کردند اما بعدها با اقدامات و رفتاری های این سید بزرگوار، متوجه شدند که ایشان واقعا برای از بین برداشتن فاصله ایجاد شده بین مردم و مسئولان همت دارند و هیچ شک و عبایی در این زمینه ندارند.
ایشان در ادامه اقدامات مردمی شدن و به مردم بودن خود، در بیشتر مراسم ها بدون تشریفات خاص حضور می یافتند، با وسایل حمل و نقل عمومی به برخی ادارات سر می زدند و پیگیر مشکلات، کمبودها و بسیاری از موارد دیگر بودند که شاید به گوش مسئولان نمی رسید و مردم با دیدن این صحنه ها، متوجه شدند که فردی از جنس آنها جلوتر از آنها به دنبال احقاق حقوق مردم بوده و حتی مطالبات استانی را از مسئولان کشوری پیگیر است.
در مدت هفت سالی که امام جمعه تبریز بود، در همه حوزه ها سرکشی کرد و از نزدیک با مشکلات و موانع این حوزه ها آگاه شد و مطالبات مردمی را نیز مطرح کرد و همین رفتارها بود واژه امام همه روزها را برای ایشان خلق کردند.
امام جمعه ای که فقط جمعه ها در خطبه ها سخنرانی نمی کرد بلکه این تنها یکی از کارها و وظایف بود در شهرستان ها، در روستاها و در هر جایی که نیاز به حضور و پیگیری بود حضور می یافت و به صحبت ها گوش می داد و در همان جا پیگیر می شد و فرهنگ آل هاشم را در جامعه بنا نهاد و امروز به گفته رئیس عقیدتی سیاسی ارتش، هر امام جمعه ای چنین رفتار و اقداماتی داشته باشد از آن به عنوان رفتار آل هاشمی یاد می کنند.
پیگیری موضوع احیا دریاچه ارومیه در دیدار با مسئولان کشوری و هر فرصتی که که مناسب این امر بود، تشکیل شرکت مستقل مس سونگون، اتمام طرح های نیمه تمام، مشکلات ورزشکاران، تیم ها و هیات های ورزشی، حضور در بین اصحاب فرهنگ و هنر و شنیدن مشکلات فعالان این عرصه، توجه به دستفروشان و توصیه های لازم به مسئولان شهری برای مماشات با آنها، حضور در بین دانشجویان و خوابگاه های دانشجویی، پیگیری مداوم رفع مشکل آب شرب شهرهای استان به ویژه تبریز، تلاش برای موفقیت دیپلماسی خارجی دولت و ارتباط با کشورهای همسایه و حضور و اظهارنظرهای تاثیرگذار در مورد موضوعات ملی و فراملی از جمله ویژگی های این امام جمعه محبوب و به فرموده رهبر معظم انقلاب معتبر بود.

شهید آل هاشم وحدت، الفت، محبت، مهر و عاطفه را بین آحاد مردم جاری ساختند
آیت الله علی ملکوتی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری درباره شهید آیت الله آل هاشم، می گوید: ایشان برادر عزیز من بودند. من با تمام وجود به ایشان و به ویژه پدر بزرگوارشان عشق و ارادت دارم.
وی افزود: آیت الله آل هاشم، مایه حیثیت، آبرو و شرف آذربایجان بودند در این مدتی که از طرف رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان قبول مسئولیت کردند، وحدت، الفت، محبت، مهر و عاطفه را بین آحاد مردم جاری ساختند و همه را به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی علاقمند کردند.
وی ادامه داد: زمان بدی از پیشمان رفتند ولی کارهای خداوند متعال، حکمت دارد. حتما در پس این مصیبت و داغی که بر دل‌هایمان قرار داده است، خیر و مصلحتی برای مردم نصیب می‌کند.

شهید آیت الله آل هاشم با رفتار و کردارش فاصله مردم و مسوولان را کم کرد
نماینده ولی فقیه در سپاه عاشورا نیز در گفت و گویی با اشاره به اینکه امام جمعه فقید تبریز نرده های مصلای این شهر را که خواص را از عوام جدا می کرد برداشت، اظهارکرد: آیت الله آل هاشم با رفتار و کردارش فاصله مردم و مسوولان را کم کرد.
حجت الاسلام عبدالرحیم نجفقلی زاده سرایی با بیان اینکه حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه نبود امام هر روز بود، گفت: وی در دل مردم جا داشت و قبل از اینکه به دیگران توصیه ای بکند خود عمل می کرد.
وی با تبریک و تسلیت شهادت این شهدا به مردم و خانواده های شهدا و خانواده های آنان، اظهار کرد: آیت الله آل هاشم در قلب های اقشار مختلف مردم نفوذ کرده و جا گرفته بود.
نماینده ولی فقیه در سپاه عاشورا با بیان اینکه این محل (مصلای اعظم تبریز) روزهای جمعه شاهد خطبه های غرای آیت الله آل هاشم بود، گفت: وی مردی دوست داشتنی و شخصیتی بود که در قلب های اقشار مختلف جامعه نفوذ کرده بود.
آل هاشم نه امام جمعه تبریز که غمخوار مردم بود و هر آنچه از زبانش جاری می شد حرف و درددل مردمانش بود، او دغدغه مردم داشت و از هیچ تلاشی برای در خدمت بودن برای آحاد مردم فروگذاری نکرد.
امروز تبریز و آذربایجان با کسی وداع کرد که هفت سال امامت جمعه آنها را بر عهده داشت و در این سال های کوتاه مرد و زن، کوچک و بزرگ از اقشار و طبقات مختلف جز نیکی از او ندیدند و چه سخت است این فراق تا قیامت ...
سید شریف تبریز بسیاری از سنت های نادرست گذشته را شکست او به جوانان و نوجوانان نزدیک و همراه شد، با هواداران تراکتور نشست و برخاست داشت، درد دل آنها را می شنید و آنها را راهنمایی می کرد و تنها امام جمعه ای در ایران بود که در ورزشگاه یادگار امام به تماشای مسابقات می رفت.
آل هاشم با مردم و برای مردم زندگی کرد، در خیابان ها و معابر تبریز قدم می زد، سوار اتوبوس و تاکسی می شد، باکی از آن نداشت که صاحب منصب است تا مثل عده ای دیگر خود را جدا از مردم کند؛ سید تبریز به معنی واقعی کلمه محبوب و محجوب بود.
شهید شریف تبریز نه محبوب طبقه ای خاص که برای همه مردم از طیف ها و سلایق مختلف شریف و عزیز بود؛ او موانع بزرگ تفاوت ها را که سال ها در تبریز ترسیم شده بود، شکست و خطی کشی های غلط را از میان برداشت، آل هاشم کسی بود که در تمام هیات های حسینی بدون توجه به گرایش آنها حاضر می شد تا نشان دهد همه ملت امام حسینی اند و فرهنگ عاشورایی مرز و حدی ندارد.
امروز روز سختی برای تبریز و آذربایجان بود، روزی بود که باید از محبوب خود دل می کندند اما به این امید که این فرهنگ و رفتار آل هاشمی در جامعه نهادینه شود و دیگر مسئولان نیز مشی و منش وی را سرلوحه قرار دهند آمدند و با محبوب خود وداع کردند.
مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزش پشتیبانی نیروهای زمینی ارتش، رئیس عقیدتی سیاسی لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان، رئیس اداره عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان، معاون روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان، جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش،
جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش، معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا و رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش از جمله سوابق شهید آیت الله آل هاشم بود.
ایشان همچنین عضو میز آذربایجان در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
 آیت الله سید محمد علی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی به همراه آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور، سرهنگ خلبان سیدطاهر مصطفوی، سرهنگ کمک خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی در اثر سانحه هوایی همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شدند.
انتهای پیام/
وداعی ماندگار با امام جمعه ای محبوب خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار