یادداشت/

هزینه سنگین آذربایجان در سانحه‌ی دلخراش

1403/03/05 - 07:27 - کد خبر: 113600 نسخه چاپی

نصر: نگارنده، سعی خواهد کرد فارغ از هرگونه اعمال سلیقه های سیاسی و شخصی، واقعیت های موجود را به قلم تحریر در آورد.

انتظارات به حق مردم آذربایجان شرقی پس از مدتها رنگ و بویی جدید به‌خود می گرفت. پس از گذشت سال هایی تاریک و راکد برای این منطقه مهم از کشور، با انتصاب آیت الله شهید آل هاشم به امامت جمعه تبریز، بارقه های امید برای ترقی و پیشرفت این خطه درمیان مردم به وجود آمد.
آیت الله آل هاشم که برآمده از خانواده ای بسیار محبوب در شهر تبریز، به پشتوانه‌ی محبوبیت پدر در میان آحاد مردم و دیدگاه های اعتدالگرایانه و میانه در اتفاقات و مشکلات موجود در استان، دیری نگذشت که محبوبیت خود را در دل مردم آزادی خواه و قدرشناس آذربایجان چندین و چند برابر ساخت. او که در اولین روزهای امامت جمعه دستور حذف و برچیدن میله های جدا کننده مسئولین و مردم را صادر کرد تا مسئولین رده بالای استان فقط بتوانند در میان مردم حضور داشته باشند. همین دستور کافی بود تا صفوف نماز جمعه بیش از پیش شاهد حضور پررنگ مردم باشند. 
مردم آذربایجان شرقی شاهد تغیرات گسترده در دید و نگرش مسئولین ستادی، اجرایی و انتظامی بودند که به واسطه حضور این سید شریف در قامت امام جمعه تبریز به ثمر نشسته بود. 
سیدی شریف که همیشه خندان و تبسمی در خور نام خود داشت، توانست دیوارهای ضخیم موجود بین مردم و مسئولین را درهم شکند.
سیدی که همواره در میان مردم حضور داشت. او نه تنها نرده های مسئولین به نماز جمعه را برداشت بلکه خود نیز از ورودی عموم مردم وارد مصلی اعظم تبریز می‌شد. مردی که همواره نان سفره منزل را خود می خرید در خیابان بدون محافظ می‌گشت و سوار بر تاکسی می شد. این مرد بزرگ همواره گوشی شنوا برای شنیدن مشکلات مردم داشت و تا حد امکان از تلاش برای حل مشکلات مردم دریغ نکرد.
بعد از فوت استاندار فقید، سردار زین العابدین رضوی خرم، دولت سیزدهم در انتخابی دکتر شهید مالک رحمتی را به عنوان سکاندار کاخ استانداری در تبریز برگزید. انتخابی که در نگاه اول باتوجه به سن و عدم آشنایی با مالک رحمتی در بین آحاد مردم، انتخابی بس پر حرف و حدیث به نظر می‌رسید. دیری نگذشت که دکتر مالک رحمتی با حرکت های به جا و آگاهانه خود و با حضور بر پروژه های مختلف ملی، استانی و شهری و به چالش کشیدن مدیران مختلف همچنین گماردن مسئولینی آگاه و کاربلد در مسند های مختلف استانی و شهری، محبوبیتی در میان مردم بدست آورد که کمتر کسی فکر آن را در ذهن خود می‌پروراند.
این بار این عزیز مدیر با آگاهی کامل بر گلوگاه های استان همیشه در میان مردم و با کمک و همدلی بوجود آمده در بین مردم، تمامی مدیران تراز اول را بدون اطلاع غافلگیر می‌ساخت، بطوری که بدون تعارف یکی از مدیران کارکشته و قدیمی استانی را در بازدید سرزده به یکی از شهرستان های تابعه استان را تغییر داد. این تغییرات زنگ خطری برای سایر مدیران استانی بود تا در انجام مسئولیت های محوله تمام تلاش خود را به کار گیرند. 
بازدید شبانه از بیمارستان ورزقان، پروژه های ساخت مسکن ملی و پروژه های درحال اجرا در سطح شهر تبریز و سایر شهرستانهای استان، نه تنها باعث دلگرمی اهالی آذربایجان شرقی شد، بلکه اخبار دیدارهای سرزده و انجام کارهای دقیق وی بازتابی گسترده در سایتهای خبری و خبرگزاری های استانهای همجوار و ترک نشین داشت. بطوری که تمامی فعالیت های این مدیر جوان و مدبر را در مقام مقایسه با استانداران و مسئولین استانی برمی‌آوردند. 
واما اینک پس از گذشت چند روز از سانحه دلخراش، آذربایجان ناباورانه در غم از دست دادن دو مرد بی ادعا، مردمی و مدیرانی لایق و میانه رو، در اندوه و عزا نشسته اند. هنوز هستند افرادی که باور این اتفاق ناگوار و جانکاه را در خود هضم نکرده‌اند. 
اینک آذربایجان شرقی منتظر انتصاباتی سرنوشت ساز برای آینده خود است، بطوری که آینده را برای این دیار رشید پرور در هاله ای از ابهام فرو برده است. 
انتخابی که سکان امامت جمعه و استانداری را رقم خواهد زد . 
به باور کارشناسان مسائل داخلی، قدرت و نفوذ امام جمعه در مرکز استان نه تنها کمتر از استانداری نیست حتی در برخی از استانهای کشور قدرت امام جمعه فراتر از استاندار نیز هست، واین امر مهم اثرگذاری این انتصاب را دوچندان خواهد ساخت. 
در این میان نکته ای که حائز اهمیت است، مسئولیت بسیار سنگین برای منتصبین این پست ها خواهد بود. مسئولین جدیدی که برابر انتظارات به حق مردم این خطه از کشور باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.
با گذشت زمان باید دید آیا منتخبین جدید توانایی عملکرد به وظایف خود در برابر درخواستهای بحق مردم را خواهند داشت؟
آیا توانایی کسب محبوبیت دکتر ش.ه.ید آیت الله آل هاشم و مالک رحمتی که در چهار ماه خدمت بی منت خود، مالک دلهای مردم آذربایجان شد، خواهند داشت؟
همگی در سایه گذشت زمان عیان خواهد شد.
امید است منصوبین جدید درقامت امام جمعه و استاندار، با درپیش گرفتن خط مشی مسئولانه و در نظر گرفتن خواسته‌های مردمی، مسئولیت سنگین خود را به‌سرانجام برسانند.

به قلم هادی عمرانی
انتهای پیام/
هزینه سنگین آذربایجان در سانحه‌ی دلخراش نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار