علیرضا نوین در نخستین نشست رسانه‌ای خود مطرح کرد؛

دولت در اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی مسئول است/ با فیلترینگ مخالفم 

1403/02/23 - 09:35 - کد خبر: 112919 نسخه چاپی

نصر: منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: تفسیر قانون اساسی در مورد اصل ۱۵ چنین نیست که فقط آزادی تدریس زبان مادری را مطرح کرده باشد و دولت در این زمینه که جزو حقوق ملت است، مسئول است.

به گزارش نصر، علیرضا نوین عصر امروز در نشست با نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی، با قدردانی از اعتماد مردم افزود: از مردم تبریز، آذرشهر و اسکو متشکرم. آمدم تجربه‌هایی که با هزینه مردم کسب کرده ام را در طبق اخلاص و خدمت قرار دهم و خیلی جدی با فساد مقابله خواهم کرد.
وی ادامه داد: اصل کار مجلس قانون‌گذاری است، معنای این چنین نیست که به امور استان بی توجه باشم. موضوع اقتصاد و معیشت اولویت اول ماست، باور دارم اصل ۴۴ را در خدمت تقویت بخش خصوصی قرار دهیم.

صنعت آذربایجان اولویت است
نوین گفت: صنعت در آذربایجان اولویت اول است که بخش خصوصی سهم ۹۵ درصدی در آن دارد. تصمیمات دولت باید در خدمت رشد تولید و توسعه صادرات باشد. طبیعی است که دولت باید سنگ های پیش پای تولید را بردارد. برخی تصمیمات دولت نادرست است و باید اصلاح شود.
وی اضافه کرد: نوسانات ارزی مشکلات جدی برای بخش تولید ایجاد می‌کنند که باید حل شوند.

تصمیمات دولت بر خلاف شعارهایش است
نماینده منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امروز جوانان و ازدواج آنها باید بسیار جدی گرفته شوند، اما نه در شعار. آینده کشور برای جوانان است و اینطور نباید باشد که به جوانان بگوییم ازدواج کنند، اما تصمیمات دولت بر خلاف معیشت مردم و سخت کردن تهیه مقدمات ازدواج و زندگی باشد.

وقتی از خلیج فارس به مرکز کشور آبرسانی می‌شود، پس احیای دریاچه ارومیه هم ممکن است
نوین درباره بحران خشک شدن دریاچه ارومیه هم افزود: محیط‌زیست اولویت اول است، دریاچه ارومیه باید احیا شود، وقتی از خلیج فارس به مرکز کشور آب رسانی می‌شود، به دریاچه ارومیه هم می‌شود آبرسانی کرد.
وی اظهار کرد: بحث‌های مدیریت کشاورزی باید جدی گرفته شوند، مدیریت در این خصوص غیرانحصاری باشد و در جهت اصلاح روند و صنعتی سازی کشاورزی باشد.

مذاکرات هسته‌ای باید ادامه یابد
علیرضا نوین گفت: برای گشایش گره اقتصادی و بزرگ کردن سفره مردم، از اختیاراتی که مقام معظم رهبری در اختیار دولت در خصوص مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم ها در چهارچوب عزت، مصلحت و حکمت قرار داده‌اند باید استفاده کرد.

شرکت مستقل مس آذربایجان باید تشکیل شود 
وی در خصوص بهرمندی استان از منابع معدن مس سونگون آذربایجان هم گفت: معدن مس سونگون یک سرمایه ملی است و نمایندگان استان باید متفق‌القول باشند تا منافع استان از این معدن تأمین شود. مس سرچشمه عایدات کلانی برای استان کرمان ایجاد می‌کند و استان ما هم باید از عایدات مس سونگون بهرمند شود. تشکیل شرکت مس آذربایجان روی کاغذ مانده است و باید بطور جدی پیگیری کنیم تا شرکت مستقل مس آذربایجان تشکیل شود. همچنین در منطقه آزاد ارس هم باید از فرصت های مناطق آزاد به نفع توسعه استان بهره‌مند شویم.
نوین تاکید کرد: حق آذربایجان در حکمرانی و تشکیل هیأت دولت باید همواره لحاظ شود. این در صورتی است که همه نمایندگان استان یک صدا باشند و من آماده هستم تا منافع استان را با همراهی ۱۸ نماینده دیگر استان مطالبه کنم. باید حقوق آذربایجان از معدن مس سونگون آذربایجان تامین شود.

سایه تحریم ها در اقتصاد کشور 
نماینده منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث برجام می‌بینیم که سایه تحریم ها باعث شده مشکلاتی ایجاد شود، هر چند در لایحه بودجه مالیات ۹۵ درصد بودجه دولت را تامین خواهد کرد، اما باید دید چطور این مالیات ستانی انجام خواهد شد.
نوین اظهار کرد: ۱۰ سال است تاکید رهبری در نامگذاری سال‌ها مباحث اقتصادی است، این مهم را باید دولت و کارگزاران نظام عملی کنند. 

ضرورت تقویت مناسبات آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه 
نوین در ادامه بر ضرورت تقویت مناسبات با کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: ارتباطات با همسایگان حفظ و گسترش یابد. آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بسیار بزرگی در توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه دارد.
وی ادامه داد: من شفافیت آرا را قبول می‌کنم و در مجلس هر رایی را بدهم به مردم اعلام خواهم کرد. البته مطالعه می‌کنم و با اطلاع رای خواهم داد. من در سن و سالی نیستم که با کسی مماشات کنم و حق حقوق مردم را مطالبه خواهم کرد.

دولت در اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی مسئول است
منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی درباره اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی هم گفت: تمام اصول قانون اساسی باید در ۴۵ سال گذشته از انقلاب اجرایی می‌شد. خطاب من به مردم است که اول کودکان مان اول زبان مادری شان را یاد بگیرند بعد زبان معیار و زبان‌های خارجی را. البته در دانشگاه تبریز رشته زبان ترکی آذربایجانی ایجاد شده و اما خودمان هم باید از این رشته ها استقبال کنیم.
نوین افزود: اولین اقدام من در دوران شهرداری، تغییر تابلوهای معابر به زبان ترکی آذربایجانی بود. در آن زمان هم هزینه‌هایی برای انجام این کار مهم دادم، در مجلس هم تلاش خواهم کرد که این موضوع را به طور جدی پیگیری کنم.
وی ادامه داد: تفسیر قانون اساسی در مورد اصل ۱۵ چنین نیست که فقط آزادی تدریس زبان مادری را مطرح کرده باشد و دولت در این زمینه که جزو حقوق ملت است، مسئول است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک قانون مترقی است و اگر درخواست هایی برای اصلاح قانون اساسی باشد، باید بررسی کرد و طبق روند همان قانون اقدام کرد.

با فیلترینگ مخالفم 
علیرضا نوین در مورد فیلترینگ فضای مجازی هم گفت: در مورد فضای مجازی نمی‌شود مطلق حرف زد. نمی‌شود مطلق گفت که فضای مجازی بد است یا خوب است. الان دنیای مجازی بیشتر برای کسب و کار استفاده می‌شود و اگر مشکلاتی هم ایجاد می‌کند، نمی‌شود آن را بست و مردم را از آن محروم کرد. اعتقاد ندارم که در فضای مجازی محدودیت ایجاد کنیم.

در مبارزه با فساد مماشات نخواهم کرد 
وی در ادامه به موضوع فساد اشاره کرد و افزود: خیلی جدی با فساد مقابله خواهم کرد و در این زمینه هیچ مماشاتی نخواهم کرد. یکی از بزرگترین علل نارضایتی مردم همین فسادهای ریز و درشت است و امیدوارم قوه قضاییه هم بیشتر در خصوص با همراهی مجلس و دولت.
نوین در پایان درباره گرایش سیاسی خود هم گفت: اصلاح‌طلبی و اصولگرایی خط کشی های جناحی است و من اعتقادی به آنها ندارم. من یک عمل‌گرای انقلابی هستم.
انتهای پیام/
دولت در اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی مسئول است/ با فیلترینگ مخالفم  محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار