کاربرد طرح کهربا بانک مرکزی (EMV)

1403/02/19 - 08:00 - کد خبر: 112698 نسخه چاپی

نصر: در طرح کهربا بانک مرکزی (EMV)، افراد می توانند در تراکنش های حضوری، بدون ارائه کارت بانکی و صرف نزدیک کردن گوشی همراه به دستگاه پرداخت، مبلغ خرید خود را بپردازند. برای استفاده از این طرح، فرد باید، اقدام به دانلود اپلیکیشن مخصوص و نصب آن بر روی تلفن همراه خود نموده و نسخه الکترونیکی کارت بانکی خود را ایجاد نماید.

به گزارش نصر، امروزه، کارت های عابر بانک متصل به حساب بانکی اشخاص، رکنی جدایی ناپذیر در پرداخت وجه در انواع و اقسام خریدهای حضوری و اینترنتی هستند و از آنجا که استفاده از این کارت ها برای پرداخت های حضوری، علاوه بر مزایا، دارای معایبی نظیر وارد کردن مبلغ اشتباه، سوء استفاده از اطلاعات کارت و مواردی از این دست نیز هست، بانک مرکزی، در پی ایجاد جایگزینی بهتر، برای آن ها است.
همین امر، سبب گردیده بانک مرکزی، در اقدامی جدید، اقدام به طراحی و اجرای طرحی تحت عنوان طرح کهربا بانک مرکزی (EMV)، نماید که به موجب آن، افراد دارای کارت بانکی می توانند، بدون ارائه فیزیک کارت در خریدهای حضوری و صرف استفاده از تلفن هوشمند خود، مبلغ خرید صورت گرفته را بپردازند.
پیرو پرسش ها و ابهامات فراوانی که در خصوص چیستی طرح کهربا و نحوه اجرای آن وجود دارد، در مقاله حاضر، اینکه طرح کهربا بانک مرکزی (EMV) چیست و نحوه دانلود اپلیکیشن و برنامه مخصوص آن، به چه شکل می باشد، مورد بررسی قرار گرفته و درباره اینکه در طرح کهربا، عابر بانک کدام بانک ها حذف خواهد شد و مزایای فعال سازی و اجرای این طرح چه می باشد، توضیح داده شده است.

طرح کهربا بانک مرکزی چیست؟
در پاسخ به این پرسش که مقصود از طرح کهربا بانک مرکزی چیست؟ لازم به توضیح است، مقصود از طرح کهربا، طرح کارت هوشمند همراه بانک است و در نظام بانکی به آن، "تراکنش ‎های حضوری بدون کارت" یا تراکنش های غیرتماسی (Near Field Communication) نیز می گویند که با هدف بالابردن استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور، طراحی و اجرا گردیده است. 
به موجب اجرای طرح کهربا بانک مرکزی (EMV)، شهروندان دارای کارت های بانکی می توانند، با نصب اپلیکیشن های معرفی شده برروی گوشی تلفن همراه هوشمند خود، اطلاعات کارت های بانکی خویش را در برنامه نصب شده برروی تلفن همراه، مجازی سازی و ذخیره کرده و بدین ترتیب، در تراکنش های حضوری و از طریق دستگاه های پوز، بدون ارائه کارت فیزیکی عابر بانک و صرف نزدیک کردن تلفن همراه به دستگاه پرداخت، تراکنش خود را انجام داده و مبلغ خرید خود را بپردازند. 
به عبارت ساده تر، در طرح کهربا بانک مرکزی (EMV) یا همان طرح "تراکنش ‎های حضوری بدون کارت"، نیاز به همراه داشتن فیزیک کارت بانکی، در زمان انجام تراکنش‎ های حضوری نیست و برای انجام تراکنش های خرید، کافی است از تلفن همراه هوشمندی که اطلاعات کارت ها، در آن مجازی و ذخیره شده، استفاده کرد و با نزدیک کردن تلفن به دستگاه پرداخت، تراکنش را انجام داد. 
بر اساس آنچه در اخبار مختلف آمده، در حال حاضر، بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات، تحت پوشش طرح کهربا بانک مرکزی (EMV) قرار دارند و به زودی، تمامی بانک ‌های کشور، به طرح کهربا یا طرح تراکنش ‎های حضوری بدون کارت، ملحق خواهند شد.
در تیتر پیشین، در این باره که طرح کهربا بانک مرکزی (EMV) چیست، توضیح داده شد. پرسشی که امکان طرح آن وجود دارد، مبنی بر این است که نحوه دانلود و استفاده از اپلیکیشن کهربا بانک مرکزی (EMV)، چگونه است؟ لذا در این تیتر، این پرسش، بررسی و در خصوص آن، توضیح داده خواهد شد. 
در حال حاضر، بانک مرکزی و سایر بانک هایی که طرح کهربا در آن ها اجرایی شده، در خصوص برنامه و اپلیکیشنی که امکان استفاده از طرح کهربا بانک مرکزی (EMV) را فراهم می سازد، تعیین تکلیف نکرده اند و بنابراین، نمی توان در خصوص نحوه دانلود اپلیکیشن و برنامه مخصوص طرح کهربا بانک مرکزی (EMV)، توضیحی ارائه داد.
 در خصوص نحوه استفاده از اپلیکیشن و برنامه مخصوص طرح کهربا بانک مرکزی (EMV) نیز باید گفت، فرد باید، پس از دانلود اپلیکیشن از بسترهای معرفی شده، آن را برروی تلفن همراه خود، نصب نماید و اطلاعات کارت های بانکی خود را برروی آن، وارد کند تا بتواند، بجای کارت بانکی، از طریق تلفن همراه هوشمند و نزدیک کردن آن به دستگاه های پرداخت، تراکنش های حضوری خود را انجام دهد.
 
در طرح کهربا عابر بانک کدام بانک ها حذف می شود؟
در پی اجرای طرح کهربا بانک مرکزی، این پرسش مطرح می گردد که در طرح کهربا عابر بانک کدام بانک ها حذف می شود؟ لذا، در این تیتر از مقاله، پرسش مذکور، بررسی گردیده و به آن، پاسخ داده خواهد شد. در پاسخ به پرسش حذف عابر بانک، بانک ها در پی اجرای طرح کهربا باید گفت؛ بانک مرکزی، صرفا با اهدافی نظیر بالابردن استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور، پیشگیری از اقسام مختلف جرم کلاهبرداری و تسهیل روند پرداخت تراکنش های حضوری، اقدام به اجرای طرح کهربا نموده و در حال حاضر، برنامه ای برای حذف کارت های بانکی بانک هایی که در این طرح، شرکت کرده اند، ندارد. 
البته، این احتمال وجود دارد که در برنامه ای بلند مدت، و پس از فراهم شدن زیر ساخت های لازم برای پرداخت از طریق تلفن همراه به جای استفاده از کارت فیزیکی عابر بانک در سراسر کشور، بانک مرکزی، در روندی آهسته، اقدام به حذف عابر بانک ها نماید.
 
مزایای فعال سازی طرح کهربا بانک مرکزی
پس از بررسی اینکه طرح کهربا بانک مرکزی (EMV) چیست و نحوه دانلود اپلیکیشن و برنامه مخصوص آن، چگونه است، در این تیتر از مقاله دینا، مزایای فعال سازی طرح کهربا بانک مرکزی، مورد بررسی و توضیح قرار خواهد گرفت.

مهم ترین مزایای اجرا و استفاده از این طرح، عبارتند از: 
از بین رفتن مخاطره کپی شدن اطلاعات کارت بانکی در زمان انجام تراکنش‎ های حضوری 
از بین رفتن احتمال وارد کردن مبلغ اشتباه، در زمان انجام تراکنش های حضوری  
بالا رفتن استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور
تسهیل پرداخت و کاهش هزینه صدور انواع کارت بانکی و یا تعویض آن ها
 بالا رفتن سطح بهداشت عمومی، از بین رفتن احتمال سرقت یا مفقود شدن کارت بانکی، بالا رفتن امنیت و کاهش جرم هایی نظیر Skimming یا کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر (کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌ های بانکی اشخاص با وسایل مخصوص) 
تنوع‌ بخشی به ابزارهای پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌ های شبکه پرداخت کشور. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص نحوه ثبت کارت در سامانه شاپرک می توانند، مقاله پیشنهادی در لینک در ادامه بخوانید را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و کاربرد طرح کهربا بانک مرکزی (EMV) در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و کاربرد طرح کهربا بانک مرکزی (EMV) پاسخ دهند.

سوالات متداول
1- طرح کهربا بانک مرکزی چیست؟

در طرح کهربا بانک مرکزی (EMV)، افراد می توانند در تراکنش های حضوری، بدون ارائه کارت بانکی و صرف نزدیک کردن گوشی همراه به دستگاه پرداخت، مبلغ خرید خود را بپردازند که جزئیات این امر، در متن مقاله، آمده است.

2- استفاده از طرح کهربا بانک مرکزی برای چه کسانی مقدور است؟
استفاده از طرح کهربا بانک مرکزی، برای افرادی مقدور است که این طرح، در بانکی که افراد، دارای کارت آن هستند، اجرایی شده باشد و فرد، اقدام به نصب اپلیکیشن مخصوص طرح کهربا و ذخیره اطلاعات کارت خود برروی آن، کرده باشد که جزئیات این امر در متن مقاله، آمده است.

3- مزایای طرح کهربا بانک مرکزی چیست؟
از مهم ترین مزایای اجرای طرح کهربا بانک مرکزی، می توان به از بین رفتن مخاطره کپی شدن اطلاعات کارت بانکی در زمان انجام تراکنش های حضوری اشاره کرد که جزئیات این امر در متن مقاله آمده است.
انتهای پیام/
کاربرد طرح کهربا بانک مرکزی (EMV) نصر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   فاطمه   1 روز پیش  

نظر برنامه عالی ول برنامه اجراح کند برنامه امینت داشت باش کلاهبران بشو جلو گیر کرد برنامه دانلود نمیش آیا بری بانک ثبت کن دورست باش
پژوهشیار