معاون وزیر بهداشت:

ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند/ فعالیت ۲۰ هزار ماما در کشور 

1403/02/18 - 15:29 - کد خبر: 112682 نسخه چاپی

نصر: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند، گفت: آموزش‌های هنگام ازدواج، مشاوره‌های فرزندآوری، آموزش‌های غربالگری تشخیص زودرس ناباروری، همکاری فعال در تهیه برنامه‌های جمعیت، آموزش و مشاوره به والدین برای فرزندآوری از وظایف ماما در راستای ترویج جوانی جمعیت است.

به گزارش نصر، حسین فرشیدی روز سه شنبه در مراسم روز جهانی ماما که در هتل قلب برگزار شد، افزود: حمایت از خانواده و اجرای قوانین جوانی جمعیت، برگزاری دوره های آموزشی منشور کرامت بارداری، برگزاری دوره های آموزشی هادیان زندگی و تربیت مربی در راستای حفظ حیات جنین، ازدواج بهنگام و تشویق فرزندآوری از اقدامات انجام شده است.
معاون بهداشت تصریح کرد: ماماها نقش بی بدیل در مشاوره فرزندآوری، سلامت دختران، ارتقای سلامت مادران و ترویج زایمان طبیعی دارند و در این زمینه ارائه مراقبت‌های حضوری و غیر حضوری به مادران، برگزاری جلسات مجازی به مادران باردار توسط نیز وزارت بهداشت انجام شده است.
فرشیدی افزود: انتظار می رود مادران به احیای شیر مادر به بانک های شیر در بیمارستان ها ترغیب شوند و در این خصوص ماماها نقش پررنگی خواهند داشت.
وی مراقبت از کودکان سالم و مراقبت از تکامل کودکان را از دیگر اقدامات ماماها در کشور دانست و افزود: آموزش پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های سینه و بررسی تاریخچه باروری از جمله دیگر اقدامات وزارت بهداشت با محوریت ماماها است.
به گفته فرشیدی، آموزش هنگام ازدواج، مشاوره های فرزندآوری همچنین آموزش های غربالگری تشخیص زودرس ناباروری از جمله اقدامات ماماها در سراسر کشور است.
وی با یادآوری اینکه ماماها در حفظ و ارتقای سلامت خانواده نقش دارند، افزود: خدمات بارداری و غیر بارداری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است زیرا این قشر نقش بی بدیلی در سلامت دختران و زنان و ارتقای سلامت مادران خواهند داشت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: در حوزه بهداشت بیش از ۲۰ هزار ماما مشغول به فعالیت در سراسر کشور هستند و نقش آنها در پزشکی خانواده موضوع سلامت خانواده نیز تعریف شده است.
وی گفت: به فرهنگ جوانی جمعیت و خانواده باید توجه ویژه ای کرد که در این خصوص ماماها نقش مهمی در حوزه جوانی جمعیت دارند.

اجرای تعرفه گذاری خدمات ماما
فرح بابایی رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت نیز در این رویداد گفت: اکنون ۲۰ هزار ماما در کشور مشغول به ارائه فعالیت هستند و آموزش مامایی در ایران رتبه سوم جهانی را به خود اختصاص داده است.
وی از تعرفه گذاری اقدامات حوزه ماما خبر داد و افزود: قانون جوانی جمعیت به نقش ماما در تحقق اهداف این قانون به وضوح اشاره کرده است.
بابایی تاکید کرد: وزارت بهداشت در خصوص خرید راهبردی نیروی ماما دستورالعمل هایی را مصوب کرده است.

استخدام بیش از هزار و ۵۷۰ ماما در سال گذشته 
شکیبا محبی تبار دبیر ستاد ملی جمعیت نیز در این مراسم از استخدام بیش از هزار و ۵۷۰ ماما در سال گذشته خبر داد و افزود: تعدادی از ماماها در سراسر کشور تبدیل وضعیت شده‌اند و نیروی جدید زیادی جذب نشده‌اند. 
دبیر ستاد ملی جمعیت تاکید کرد: بر اساس قانون جوانی جمعیت، باید حمایت ویژه‌ای از ماماها انجام دهیم و دولت تمام تلاش خود را برای حمایت گروه های مختلف مامایی انجام خواهد داد.
انتهای پیام/
ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند/ فعالیت ۲۰ هزار ماما در کشور  خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار