خبر/

آشنایی با نحوه عملکرد شمع خودرو

1403/02/18 - 13:21 - کد خبر: 112669 نسخه چاپی

نصر: خودروها از هزاران قطعه مختلف تشکیل می‌شوند که هرکدام از این قطعه‌ها نقش مهمی در کارکرد و راندمان خودرو دارند. یکی از قطعات حیاتی که در خودرو قرار دارد و بدون وجود آن ماشین قادر به شروع حرکت نیست شمع است. خودروهای احتراق داخلی برای سوزاندن سوخت درون سیلندرهای موتور خود به یک محرک اولیه نیاز دارند. این محرک اولیه از طریق همین شمع به وجود می‌آید و در نتیجه باعث احتراق می‌شود.

به گارش نصر، در اصل این قطعه کوچک از بخش‌های اصلی موتور است و کار روشن شدن و شروع کار موتور به این قطعه بستگی دارد. اهمیت و نقش شمع خودرو به اندازه‌ای است که اگر دچار هرگونه نقص و یا اختلالی شود موتور دیگر قادر به روشن شدن و شروع کار نخواهد بود. در ادامه شما را بیشتر با اهمیت وجود این قطعه در خودرو آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

نحوه عملکرد شمع در خودرو
همانطور که ابتدای مقاله ذکر کردیم شمع در خودرو با ایجاد جرقه باعث احتراق شده و در نتیجه‌ این احتراق موتور روشن می‌شود. اما جالب است بدانید که این مسئله به همین سادگی انجام نمی‌شود و عوامل زیادی در ایجاد این جرقه و این احتراق نقش دارند که در ادامه آنها را به‌طور گسترده برای‌تان توضیح خواهیم داد.
برای ایجاد احتراق لازم درون موتور سه عامل اصلی وجود دارند که همانند سه راس مثلث هستند که یک دیگر را کامل می‌کنند. این سه عامل عبارت‌اند از: سوخت، اکسیژن و حرارت. حرارت همان قسمتی است که از طریق شمع با انجام عمل جرقه‌زنی ایجاد می‌شود. این جرقه در واقع مانند فندکی است که شعله گاز را روشن می‌کند و آتش اولیه و مورد نیاز را درون سیلندر به وجود می‌آورد.
جالب است بدانید هرچه این جرقه قوی‌تر و بزرگ‌تر باشد احتراق مورد نیاز موتور نیز بهتر و قوی‌تر شکل می‌گیرد. در نتیجه موتور انرژی لازم را دریافت می‌کند و صدای غرش دلنشینی از آن به گوش می‌رسد. بهتر است بدانید که شمع انرژی مورد نیاز خود را برای جرقه زدن از باتری خودرو تامین و دریافت می‌کند. در ادامه این مسئله را بیشتر برای‌تان توضیح خواهیم داد.

شمع انرژی مورد نیاز خود را از کجا تامین می‌کند؟
شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که شمع از کجا انرژی مورد نیاز خود را برای ایجاد جرقه تامین می‌کند. همانطور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم شمع انرژی مورد نیاز خود را برای ایجاد جرقه از باتری خودرو به دست می‌آورد. به عبارت ساده‌تر شمع انرژی الکتریکی باتری را به محفظه احتراق می‌رساند و با سوختن مخلوط سوخت و گاز درون این محفظه، انرژی گرمایی که خودرو نیاز دارد را تولید می‌کند.
محل قرارگیری شمع برای ایجاد جرقه بالای سیلندر و روی سرسیلندر و در محفظه احتراق است. برای هر سیلندر یک و یا دو شمع بکار گرفته می‌شود. باید دقت کنید که شمع را متناسب با موتور و نیاز خودرو انتخاب و استفاده کنید، در غیر این صورت طولی نمی‌کشد که به دلیل جرقه‌زنی بیش از حد دچار فرسایش شده و کارایی خود را از دست بدهد. همچنین عملکرد نادرست شمع نه‌تنها باعث احتراق ناقص می‌شود بلکه استهلاک دیگر قطعات خودرو را نیز به دنبال دارد.

اجزای شمع خودرو
شمع قطعه‌ای کوچک است که اهمیت بالایی در عملکرد خودرو داشته و وظیفه مهمی در شروع کار آن برعهده دارد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این قطعه برخلاف ظاهر کوچکی که دارد از قسمت‌های مخلتفی تشکیل شده است. البته این قسمت‌ها مانند دیگر قطعاتی که در خودرو بکار می‌روند پیچیده نیستند و به سادگی می‌توان آنها را شناسایی کرد. اجزای  شمع خودرو عبارت‌اند از:

عایق چینی
عایق چینی یکی از قسمت‌های تشکیل‌دهنده شمع است. این عایق از جنس اکسید آلمینیوم است و با یک لایه لعاب شیشه‌ای به عنوان پوشش خارجی پوشانده می‌شود. این لایه خارجی که رنگ آن سفید است و به خوبی می‌توان آن را روی شمع مشاهده کرد مانع از جذب آلودگی توسط عایق می‌شود و منافذ آن را به‌طور کامل می پوشاند. در واقع عایق، شمع را در برابر فشارها و حرارت‌ بالایی که با آن روبه رو است مستحکم می‌کند. جالب است بدانید در برخی از شمع‌ها عایق قابلیت جدا شدن دارد که به آنها شمع‌های دو تکه گفته می‌شود.  

بدنه شمع
بدنه شمع از جنس فولاد است و شمع را به‌ شکل محکم روی سیلندر قرار می‌دهد. بالای آن آچارخور و در انتهای آن رزوه و یا همان پایه شمع قرار دارد. بین بدنه و سرسیلندر از واشری به عنوان عایق بندی و جلوگیری از نفوذ مخلوط سوخت و هوا به بیرون از سیلندرها استفاده می‌شود.

ترمینال شمع
ترمینال بالاترین قسمت شمع است. در واقع ترمینال همان قسمتی است که از عایق بیرون می‌زند. این قسمت به وایر وصل می‌شود و ناقل قوی الکتریسیته است. ترمینال در مقابل زنگ‌زدگی از خود مقاومت نشان می‌دهد و زنگ نمی‌زند.

پایه شمع
پایه شمع همان رزوه است که به قسمت سر سیلندر وصل شده و روی آن بسته می‌شود، به شکلی که با محفظه احتراق هم سطح باشد. اگر این پایه شمع بیش از حد استاندارد کوتاه و یا بلند باشد طولی نمی‌کشد که شمع دچار خودسوزی شود. شمع‌ها از لحاظ اندازه و قطر پایه به دو دسته پایه بلند و پایه کوتاه تقسیم می‌شود که باید با توجه به موتور و سرسیلندر هر خودرو بکار گرفته شوند.

الکترود مثبت
الکترود مثبت که نام دیگر آن الکترود مرکزی است در وسط چینی قرار گرفته و از آلیاژهای فولادی مانند نیکل، کروم و منگنز ساخته می‌شود. این الکترود در معرض حرارت بالایی قرار می‌گیرد و به دنبال این موضوع باید از آلیاژی ساخته شود که در برابر این حرارت بتواند مقاومت لازم را از خود نشان دهد. در برخی موارد این الکترود دو تکه ساخته می‌شود و در بین این دو تکه یک مقاومت با جنس شیشه‌ای مخصوص بکار می‌رود که باعث افزایش طول عمر شمع می‌شود.
به تازگی در برخی از شمع‌ها از الکترود مرکزی با جنس مس پوشیده شده از نیکل کروم استفاده می‌شود که علاوه بر مقاومت حرارتی بالایی که دارد رسانای الکتریسیته خوبی نیز است. بین الکترود مثبت و عایق چینی یک فاصله هوایی وجود دارد که فضای لازم برای انبساط الکترود را فراهم می‌سازد. الکترود مثبت الکتریسیته را از ترمینال تا محفظه احتراق انتقال می‌دهد.

الکترود منفی
نام دیگر الکترود منفی الکترود کناری است که به بدنه یا پایه شمع متصل می‌شود. جنس این قسمت از آلیاژ نیکل و کروم است و در انتهای پایه و در اطراف الکترود مثبت به چشم می‌خورد. تعداد این الکترودهای منفی در انواع شمع‌ها مختلف است.

گپ
گپ که آن را با شکاف جرقه نیز می‌شناسند همان فاصله بین دو الکترود مثبت و منفی است که باید بسیار دقیق اندازه‌گیری و تنظیم شود. این فاصله اندازه معینی ندارد و برحسب نیاز موتور متفاوت است و در مناسب بودن شمع برای موتور بسیار موثر است. اگر بخواهیم به‌طور کلی بگوییم هرچه فاصله گپ بیشتر باشد، جرقه‌زنی با کیفیت بالاتری صورت می‌گیرد.
فروشگاه بازاری یکی از فروشگاه‌های بزرگ فروش لوازم یدکی و صنعتی است که چندین سال است در زمینه فروش این محصولات فعالیت دارد. اگر قصد خرید شمع خودرو را دارید پیشنهاد می‌کنیم از این فروشگاه دیدن کنید. بازاری محصولات خود را با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت به خریداران ارائه می‌دهد.

در آخر
شمع خودرو قطعه بسیار حساس و مهمی است که اگر به آن بی‌توجهی کنید و نوع مناسبی از آن را تهیه نکنید نه‌تنها خودش معیوب می‌شود بلکه به دیگر قطعات خودرو نیز آسیب وارد می‌کند. پس نسبت به این موضوع حساس باشید و حتما از افراد با تجربه برای انتخاب شمع مناسب خودروتان مشورت بگیرید.
با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید.
انتهای پیام/
آشنایی با نحوه عملکرد شمع خودرو نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار