دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه:

تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۰ متر و ۶۰ سانتی‌متر رسید

1403/02/18 - 13:09 - کد خبر: 112666 نسخه چاپی

نصر: دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در سال آبی جاری به ویژه در ماه‌های اخیر گفت: تراز دریاچه ارومیه هم اکنون نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۲۰ سانتی متر افزایش داشته و به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۶۰ سانتی‌متر رسیده است.

به گزارش نصر، محمدصادق معتمدیان در برنامه صفحه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران، وسعت دریاچه ارومیه را در حال حاضر ۲ هزار کیلومتر مربع عنوان کرد و افزود: وسعت دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۵۶۰ کیلومتر مربع افزایش یافته و حجم آب دریاچه نیز با ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، به دو و نیم میلیارد مترمکعب رسیده است.
وی مشکل دریاچه ارومیه را در ۲ بخش تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما و همچنین مداخلات انسانی از جمله توسعه بخش کشاورزی و افزایش کاشت محصولات پر آب بر عنوان کرد و ادامه داد: از سال ۱۳۷۷ شاهد روند نزولی آب دریاچه ارومیه بودیم و در مدت ۲۵ سال اخیر وضعیت دریاچه ارومیه به شکل کنونی درآمده است.
وی با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف سخت‌افزاری در دولت‌های مختلف در راستای احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: متاسفانه در این مدت در حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه کوتاهی شده و ما شاهد افزایش ۱۴۰ هزار هکتاری باغات حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستیم و این مساله موجب افزایش روند مصرف آب کشاورزی در این حوضه شده است.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به حجم مصرف آب در برخی از محصولات پرآب بر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: مصرف آب باغات سیب و محصولات چغندرقند و یونجه ۵۷ درصد از آب کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه است و این مساله ضرورت استفاده از محصولات جایگزین از جمله محصولات کم آب بر و تغییر الگوی کشت را در این حوضه افزایش می‌دهد.
معتمدیان رویکرد اصلی ستاد احیای دریاچه ارومیه را اجرای برنامه‌های نرم‌افزاری و تغییر الگوی کشت عنوان کرد و گفت: علیرغم وجود مشکلات موجود در این مسیر از جمله ۷۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز، با تاکید آیت الله رئیسی رییس جمهور و دکتر مخبر رییس کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، در کنار تامین معیشت مردم الگوی مناسب مدیریت مصرف آب در این حوضه طراحی و اجرا می‌شود.
وی با قدردانی از تلاش دولت‌های گذشته در اجرای پروژه‌های مختلف سخت‌افزاری احیای دریاچه، افزود: با نگاه ویژه دولت سیزدهم و شخص آیت الله رئیسی و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه در این دولت به پایان رسیده و هر سه ماه شاهد افتتاح و بهره‌برداری از یکی از پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه هستیم.
وی افتتاح تونل انتقال آب از کانی سیب را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه دانست و اضافه کرد: با عزم جدی دولت به ویژه وزارت نیرو و پیگیری‌های انجام شده و تامین اعتبارات مورد نیاز، این پروژه به دست رئیس جمهور کشورمان در پنجم اسفند ماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به رهاسازی آب از پشت سدهای استان در راستای احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در کنار انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از کانی سیب، از آذر ماه سال گذشته بر اساس مطالعات و برآوردهای انجام شده، حقابه دریاچه ارومیه از پشت سدهای مهاباد، بوکان، تکاب و چراغ ویس سقز به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
معتمدیان با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه حدود ۳۰ میلیون متر مکعب از طریق رهاسازی آب، به دریاچه ارومیه آب هدایت می‌شود و این روند تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به بارش‌های اخیر، پیش بینی می‌شود حجم آب دریاچه ارومیه تا سه میلیارد متر مکعب افزایش یابد.
وی گفت: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده در ستاد دریاچه ارومیه برای هدایت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب حق آبه از طریق رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه و همچنین رودخانه های فاقد سد بود که خوشبختانه این میزان به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب نیز افزایش یافته و این نشان از اثرات مدیریتی و کنترل های لازم در روند رهاسازی و انتقال آب به دریاچه ارومیه و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است.
وی افزود: در حوزه سخت‌افزاری پروژه نیمه تمام خط انتقال بادین آباد به طول چهار و نیم کیلومتر در راستای انتقال۱۸۰ میلیون متر مکعب آب به پشت سد کانی سیب و انتقال از طریق تونل به دریاچه که با تلاشهای شبانه روزی در حال اجراست و پیش بینی می شود تا پایان اردیبهشت ماه به اتمام می رسد.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با قدردانی از حمایت های آیت الله رئیسی از مطالبه ملی احیای دریاچه اضافه کرد: در دولت سیزدهم با حمایت رییس جمهور و تعامل و همکاری وزارتخانه ها و تمامی دستگاه های متولی، روند احیای دریاچه ارومیه با جدیت دنبال شده است.
معتمدیان با اشاره به اینکه حقابه تالاب های دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۵ میلیون مترمکعب تعیین شده بود، ادامه داد: تاکنون ۹۰ میلیون مترمکعب آب از سدها به سمت تالاب های اقماری دریاچه ارومیه هدایت شده و این مساله موجب تثبیت و احیای این تالاب ها شد.
وی همچنین با بیان اینکه شرایط خوب دریاچه ارومیه و تالاب ها، نشاط اجتماعی را برای جامعه به ارمغان آورده، اظهار کرد: بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری آن، آثار خوب زیست محیطی و میزبانی از صدها هزار پرنده مهاجر را فراهم کرده است.
استاندار آذربایجان‌غربی به استقبال گردشگران نوروزی و مسافران از بهبود شرایط دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری دستگاه های مختلف در راستای اجرای برنامه های فرهنگی احیای دریاچه ارومیه، اخیراً برنامه باشکوهی در ساحل دریاچه برگزار شد که با استقبال بی نظیر مردم روبرو شد و این مساله علاقه ویژه مردم به دریاچه ارومیه را نشان داد.
معتمدیان همچنین با بیان اینکه برای احیای کامل دریاچه ارومیه حجم آب آن باید به ۱۴ میلیارد مترمکعب برسد، اضافه کرد: حجم آب مورد نیاز برای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه نیز ۶ میلیارد مترمکعب است که با توجه به تبخیر سالانه ۲ میلیارد مترمکعب و میزان ورودی آب به دریاچه ، نیازمند زمان لازم و یک برنامه ریزی منسجم از جمله مراقبت، رصد و اجرای برنامه های نرم افزاری هستیم.
وی در ادامه با اشاره به رویکردهای نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه در کنار اهمیت صیانت و ارتقای معیشت مردم، افزود: در راستای تغییر الگوی کشت در شمال آذربایجان غربی، طرح سه هزار هکتاری کاشت درختان کم آب بر پسته و گردو اجرا شده است و این طرح می تواند به عنوان یک طرح نمونه در جایگزینی کاشت درختان گردو و پسته به جای درختان سیب در راستای افزایش درآمد کشاورزان و کاهش آب مصرفی در حوزه کشاورزی به باغداران معرفی شود.
وی به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر مردمی سازی امور نیز اشاره کرده و یادآور شد: همراهی مردم در اجرای سیاست هایی چون تغییر الگوی کشت، نیازمند تبیین برنامه ها و آگاهی مردم با استفاده از ظرفیت رسانه هاست.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص ۶۰ هزار میلیارد ریال برای اتمام پروژه های نیمه تمام نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم، افزود: در کنار اجرای طرح کشت جایگزین، استفاده از سیستم های نوین آبیاری و تداوم نهضت گلخانه ای نیز درخصوص احیای دریاچه ارومیه با جدیت دنبال می شود.
وی در پایان با تاکید بر اینکه مردم نقش اصلی را در حوزه نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه دارند، تصریح کرد: مردم منطقه در کنار همراهی برای اجرای طرح تغییر الگوی کشت که افزایش درآمد را نیز به دنبال خواهد داشت، با جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از حقابه دریاچه ارومیه، همکاری لازم را با دستگاه های مربوطه داشته باشند.
انتهای پیام/
تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۰ متر و ۶۰ سانتی‌متر رسید خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار