خبر/

ابتکار بسیج‌سازندگی آذربایجان‌شرقی در ساخت مسکن نهضت ملی

1403/02/16 - 11:01 - کد خبر: 112524 نسخه چاپی

نصر: بسیج سازندگی آذربایجان شرقی با ابتکار عمل جدید برای نخستین بار در ایران طرح ساخت مسکن نهضت ملی را به گونه ای متفاوت و در قالب واحدهای کم تراکم اجرا می کند که در هیچ یک از استان های کشور چنین طراحی واحدهای آپارتمانی وجود ندارد.

به گزارش نصر، با وجود اینکه بر اساس ابلاغ دولت و وزارت مسکن و شهرسازی واحدهای مسکونی نهضت ملی قرار است در قالب بلوک های هفت طبقه به بالا اجرایی شده و برای متقاضیان واگذار شود، بسیج سازندگی آذربایجان شرقی در اقدامی بدیع و نوآورانه بخش مهمی از واحدهای این مساکن را در قالب بلوک های سه طبقه که در هر طبقه دو واحد وجود دارد، با امکانات بسیار مناسب برای هر واحد را اجرا می کند.
این واحدهای مسکونی در شهر سهند و در یکی از بهترین مناطق این شهر مشرف به باغات خسروشاه در دست ساخت است که در متراژهای ۶۰ تا یکصد مترمربعی در دو فاز شمالی و جنوبی با سرعت مناسبی در حال اجرا است که با توجه به روند پیشرفت فیزیکی این طرح ها، انتظار می رود تا پایان سال بخش اعظمی از آنها تکمیل و در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار بگیرد.
گروه جهادی شهید مهدی باکری آذربایجان شرقی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی به عنوان کارگزار، شرکت عمران شهید سهند به عنوان کارفرما و سازمان بسیج سازندگی به عنوان سازنده در آماده سازی، محوطه سازی و ساخت تعداد دو هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن را در دست اجرا دارد که قرار است واحدهای مزبور در مساحتی معادل ۲۷ هکتار احداث شود.
بر اساس اعلام سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی مجموع زیربنای واحدهای یاد شده حدود ۲۸۹ هزار مترمربع است و مساحت هر واحد مسکونی نیز بین ۶۵ تا یکصد مترمربع پیش بینی شده است که مدت قرارداد این طرح ۳۶ ماه با مدنظر قرار دادن وقفه های مربوط به واگذاری زمین تعیین شده است.
رییس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه این مجموعه با تلاش های فراوان و شبانه روزی عملیات اجرایی تعداد ۲ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی را از حدود ۱۸ ماه قبل اغاز کرده است، گفت: ابتکار عمل بسیج سازندگی استان در ساخت این واحدها سوق دادن آنها به سمت واحدهای شخصی ساز است که تاکنون در هیچ یک از استان های کشور چنین موضوعی سابقه ندارد.
سرهنگ جواد ملک لو یادآور شد: طرح نهضت ملی مسکن شهر سهند تنها طرح کشور است که ۵۰ درصد واحدهای آن به صورت شخصی ساز و در قطعات و بلوک های سه طبقه ۶ واحده ساخته می شود.
وی برخورداری از مرکز محله مدرن شامل مدرسه ۱۲ کلاسه، مسجد، مراکز سلامت، بهداشت، فرهنمگی و انتظامی، مسیر دسترسی به مجتمع رفاهی تفریحی هشت بهشت سهند، عبور جاده اتصالی به خسروشهر با احداث خیابان ۲۴ متری، اجداث پارک و فضای سبز بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج و همچنین امکان سنجی برای ساخت استخر و مراکز تفریحی را از جمله مزیت ها و خصوصیات مهم طرح مسکن نهضت ملی در سهند بیان کرد که در هیچ یک از شهرهای ایران مانندی ندارد.
ملک لو با اشاره به اقدامات گروه جهادی شهید باکری در طرح یاد شده، اظهار کرد: انجام ۱۶ هزار تن آرماتور بندی، ۱۲۵ هزار مترمکعب بتن ریزی، یک میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۲۰ کیلومتر جاده سازی و ۳۲ هکتار محوطه سازی از جمله فعالیت های این گروه جهادی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر سهند است.
وی فاز جنوبی نهضت ملی مسکن در سهند را یکی از بهترین و باکیفیت ترین در نوع خود در سطح کشور نام برد و با بیان اینکه این فاز در تعداد ۲۱ بلوک ساختمانی و در مساحت ۱۴ هکتار ساخته می شود، ادامه داد: مجموع زیربنای این واحدها ۱۴۰ هزار مترمربع و تعداد واحدهای مسکونی ۸۸۸ مورد بوده که تعداد طبقات مسکونی هر ساختمان نیز سه طبقه و برای هر واحد پارکینگ های مجزا پیش بینی شده است که هر واحد یکصد مترمربع مساحت دارد.
ملک لو با تاکید بر اهتمام ویژه بسیج سازندگی آذربایجان شرقی برای اجرای دقیق و فنی پروژه فوق و نیز اتمام آنها در موعد مقرر، گفت: بر همین اساس و با تلاش های صورت گرفته تعداد ۷۲ واحد از فاز جنوبی تا اوایل تیرماه آماده تحویل می شود که امیدواریم متقاضیان از نوع و نحوه عملکرد این مجموعه رضایت داشته باشند و این مهمترین دستمزد جهادگران در نهضت ملی مسکن است که با هیچ معیار و شاخص مالی قابل قیاس نیست.
به گفته وی هم اکنون میزان پیشرفت فیزیکی ۷۲ واحد فاز جنوبی معادل ۷۰درصد است که به طور قطع تا تیر ماه تمام نواقصات آن رفع شده و واحدها آماده تحویل می شود.
ملک لو درباره فاز شمالی مسکن نهضت ملی سهند نیز ، گفت: این فاز دارای ۲۷ بلوک با مساحت ۱۳ هکتار است که کل زیربنای ساخت ان معادل ۱۴۹ هزار مترمربع بوده و تعداد واحدهای مسکونی نیز ۹۸۷ واحد تعیین شده است.
به گفته وی واحدهای فاز شمالی در پنج و ۶ طبقه با یک طبقه پارکینگ و یک طبقه زیرزمین ساخته می شود که متراژ آنها بین ۶۵ تا یکصد مترمربع است.
ملک لو با اشاره به اینکه سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی در فروردین ماه ۱۴۰۱ زمین های واحدهای نهضت ملی مسکن را از شرکت عمران سهند تحویل گرفته است، یادآور شد: مدت بیش از پنج ماه آماده سازی اراضی و خاکبرداری طول کشید و عملیات اجرایی آن نیز از مهر ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده است.
وی از آمادگی کامل بسیج سازندگی و گروه جهاد شهید باکری برای اجرای شبانه روزی طرح مسکن نهضت ملی در آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار کرد: چنانچه اعتبارات لازم برای پروژه به موقع تخصیص یافته و بانک های عامل نیز همکاری های لازم و کافی را داشته باشند از نظر نیروی انسانی هیچ کمبودی نداریم و می توانیم در اسرع وقت فعالیت های اجرایی را توسعه داده و افزایش دهیم تا در موعد مقرر و طبق قرارداد یعنی پایان سال ۱۴۰۴ واحدهای مسکونی به دست مردم برسد.
ملک لو ادامه داد: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن سهند ماهانه به یکهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که متاسفانه این میزان بودجه تاکنون در اختیار بسیج سازندگی قرار نگرفته است، به طوری که متوسط پرداختی پارسال ماهانه حدود ۳۵۰ میلیارد ریال بوده است، اما با این وجود ما هیچ گاه شاهد توقف پروژه نبوده و با قدرت تمام و بسیج امکانات طرح را جلو برده ایم.
در همین ارتباط مدیرعامل شرکت عمران شهر سهند از پروژه نهضت ملی مسکن در این شهر به عنوان خاص ترین پروژه در سطح کشور نام برد و گفت: به جرات در پیشگاه رسانه های گروهی اعلام می کنم که نمونه ای همتراز با این پروژه در کشور وجود ندارد.
فرهاد سعیدی اظهار کرد: اینکه نهضت ملی مسکن در قالب ۲ فاز و به صورت کم تراکم و تنها در سه طبقه ساخته شود، در حقیقت به معنی تحویل واحدهای آپارتمانی شخصی ساز به متقاضیان است که در هیچ نقطه ای از ایران همتا ندارد.
وی چشم انداز بسیار زیبا و منحصر به فرد ساختمان های نهضت ملی مسکن به باغات و فضای سبز خسروشاه را یکی از مزیت های بسیار مهم این پروژه عنوان و اضافه کرد: بدون تردید در آذربایجان شرقی و سایر شهرهای ایران چنین مزیتی با آب و هوای بسیار مطبوع برای نهضت ملی مسکن نمی توان یافت.
سعیدی اتصال به تفرجگاه هشت بهشت شهر سهند را از دیگر ویژگی های ممتاز طرح مسکن نهضت ملی برشمرد و با تاکید بر اینکه ثبت نام کننده های این طرح برنده اصلی هستند، افزود: اینکه هر مترمربع آپارتمان با هزینه های حدود ۹۰ میلیون ریال به دست مصرف کننده می رسد، در بازار کنونی مسکن بسیار مهم و شاید غیر قابل باور برای عموم باشد، اما چون دولت مردمی و انقلابی زمین را به صورت رایگان در اختیار مردم گذاشته است، هزینه های آماده سازی و ساخت به طور فزاینده ای کاهش می یابد.
وی با قدردانی از زحمات و همکاری های بی وقفه گروه جهادی شهید باکری در اجرای طرح مسکن نهضت ملی، یادآور شد: از زمان شروع این پروژه بسیار بزرگ و مهم شاهد حضور این گروه جهادی و تلاش های شبانه روزی اعضای آن هستیم که این موضوع نشان دهنده روحیه جهادی داشتن بسیجیان در حوزه عمران و آبادانی کشور است.
سعیدی با اشاره به وجود برخی نواقصات در پروژه فوق، ادامه داد: در حال حاضر در زمینه برقراری انشعابات مشکلاتی وجود دارد که با رایزنی های انجام شده در اسرع وقت این مسایل نیز حل و فصل می شود.
به گفته وی، تا زمان تحویل و بهره برداری از تعداد ۷۲ واحد فاز شمالی انشعابات برق، آب و گاز تامین شده و ساکنان در این خصوص هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت.
وی با تاکید بر نقش بسیار مهم آورده های شخصی در پروژه مسکن نهضت ملی، گفت: بخش مهمی از هزینه های این طرح باید از مسیر آورده های متقاضیان تامین شود که هر میزان در این رابطه شاهد پیشرفت و واریزی های مستمر ئ به موقع باشیم، به همان اندازه نیز پیشرفت فیزیکی طرح جلو خواهد رفت.
سعیدی از متقاضیان مسکن نهضت ملی سهند درخواست کرد تا با واریز به هنگام تعهدات مالی خود، بسیج سازندگی و دولت را در اتمام به موقع و حتی زودتر از برنامه زمان بندی یاری دهند، چون هدف اصلی از اجرای این طرح مسکن دار شدن جوانان و مردم نیازمند است و هر چقدر فاصله تحقق این هدف کمتر شود، رفاه و آسایش برای خانواده ها نیز سهل تر فراهم خواهد شد.
 انتهای پیام/
ابتکار بسیج‌سازندگی آذربایجان‌شرقی در ساخت مسکن نهضت ملی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار