رئیس سابق تحقیقات و آموزش کشاورزی مطرح کرد:

تامل کنیم! / چشم طمع دانشگاه تبریز به اراضی خلعت‌ پوشان

1403/02/15 - 19:52 - کد خبر: 112501 نسخه چاپی

نصر: فعال محیط زیستی و رسانه ای آذربایجان شرقی گفت: زمانی که امنیت غذایی به فشار و مخاطره بیفتد، خاک حاصل‌خیز نداشته باشیم و سطح خاک درجه یک، دو و سه کم شده باشد آن زمان دیگر جوابی برای نسل آینده نخواهیم داشت و در این رابطه صرفا در آن توییت یک هشدار دادم که این اراضی در حقیقت باید با بررسی و تامل و حساسیت بیشتر وارد شد و نه از روی رفع تکلیف. 

به گزارش نصر، "احمد بایبوردی" در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: دی ماه سال گذشته دانشگاه تبریز طی نامه ای درخواست کرد تا اراضی خلعت پوشان را از لحاظ کاربری اراضی بررسی کنیم و نقشه ها و مساحتی که در نظر گرفته شده است توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، بررسی شود.
وی ادامه داد: حدود 40 - 50 هکتار از این نقشه در نظر گرفته شده است و مساحت کل اراضی نیز طبق نقشه ها مشخص است.
بایبوردی توضیح داد: برای تغییر کاربری اراضی؛ کمیسیون ماده یک، تبصره یک باید درجه خاک مشخص شود و متولی این امر بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات در استان است که سازمان امور اراضی کشور این وظیفه حاکمیتی را به ما محول کرده و فقط این اراضی می توانند از لحاظ قانونی تغییر کاربری پیدا کند تا درجه خاک آن از 3 بیشتر باشد و بصورت خاص باید بررسی و مطالعه گردد نه این که بصورت چشمی بگوییم این محل قابلیت تغییر کاربری دارد یا خیر! اراضی درجه یک، دو و سه را از لحاظ قانونی نمی‌توانیم تغییر کاربری بدهیم و بر این اساس برای هر یک سانتی متر خاک، یک سانتی متر خاک حاصل خیز، آن هم اگر شرایط ایده آل (اقلیمی، رطوبت، دما و..) مهیا باشد 300 سال زمان لازم است، لذا باید از ذخایر ارزشمند محافظت کرده و اجازه ندهیم تا از بین رود.
وی خاطرنشان کرد: صرفا در این زمینه فکر نمی کنم گناه خاصی را مرتکب شده ام و تنها هشدار داده ام به متولیان امر در استان که در این رابطه با حساسیت بیشتری موارد را جلو ببرند.
بایبوردی گفت‌: زمانی که امنیت غذایی به فشار و مخاطره بیفتد، خاک حاصل‌خیز نداشته باشیم و سطح خاک درجه یک، دو و سه کم شده باشد آن زمان دیگر جوابی برای نسل آینده نخواهیم داشت و در این رابطه صرفا در آن توییت یک هشدار دادم که این اراضی در حقیقت باید با بررسی و تامل و حساسیت بیشتر وارد شد و نه از روی رفع تکلیف.
وی گفت: در این مورد حرفی که زده ام به نظرم کاملا مستند و حرفه ای است.
رئیس سابق مرکز تحقیقات گفت: اگر می‌خواهیم در راستای مسکن ملی گام برداریم، زمین های بسیاری داریم که نامرغوب و درجه 4، 5 یا 6 هستند اعم از پایگاه هوایی، پایگاه شکاری، مسیر صوفیان و دیگر اراضی غیر حاصل‌خیز، اراضی که شیب بالا و نا مناسبی دارند؛ در راستای مسکن ملی با اراضی بسیاری موافقت کرده ایم و این چنین نیست که می‌خواهیم جلو مسکن ملی سنگ اندازی کنیم، این طرح نیز بر اساس طرح ملی لازم است رو به جلو پیش رود.
وی افزود: در شهرستان های زیادی از جمله خاروانا، چاراویماق، هشترود که به ما رجوع کرده و در آن ها حاضر و کمک کردیم و قطعا بر اساس وظیفه ای که داریم باید چنین شود.
وی تاکید کرد: در تبریز حساسیت خاصی داریم و اراضی در تبریز از محدودیت های خاصی برخوردارند که باید جلوی آن ها گرفته شود.
بایبوردی اضافه کرد: در بحث ویلا سازی از تبریز به طرف بستان آباد، تبریز به مرند و.. وقتی به این ها نگاه می کنیم واقعا دردناک است، فکر کنید هر ویلایی که ایجاد می شود باید آب هر ویلا، مقدمات آن پیش‌بینی و برق و گاز و راه ارتباطی فراهم شود.
وی افزود: آیا برای شهرداری در خلعت پوشان راحت است که فضای سبز ایجاد کند یا آسفالت ریزی و خدمات دهی کند؟ برای همه این موارد نیاز است فکر کرده و موضوع بصورت همه جانبه بررسی شود.
فعال محیط زیست استان گفت: وقتی از تبریز به سمت بستان آباد حرکت می کنیم می‌بینیم که اراضی (خاوران) به ساختمان تبدیل شده است و این روند خطرناک است و وظیفه دیدم به عنوان یک فعال محیط زیستی و رسانه ای در این زمینه عکس العمل نشان داده باشم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده هیچ گونه اختلافی با شخص آقای استاندار نداشته و کاملا ایشان را قبول و اعتقاد دارم و آقای دکتر رحمتی نیز به عنوان یک مدیر جهادی و فنی، صاحب فکر و پیگیر قبول داشته و برای همه مسئولین عزیز آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
انتهای پیام/
تامل کنیم! / چشم طمع دانشگاه تبریز به اراضی خلعت‌ پوشان محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   شهروند   هفته پیش  

حرف منطقی و علمی نیاز به بحث نداره که
پژوهشیار