استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد:

لزوم بازنگری اطلس توسعه کشور در جهش تولید/ ذخایر چندین میلیارد تنی معدنی در آذربایجان شرقی

1403/02/13 - 18:25 - کد خبر: 112445 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی به لزوم تغییر و بازنگری اطلس توسعه کشور در جهش تولید اشاره کرد  و گفت: ظرفیت های استان ما را در نظر بگیرید تا از آورده آن استان مشکل کشور حل شود.

به گزارش نصر، مالک رحمتی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور  اعضای کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، ضمن اشاره فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در خصوص شعار سال ۱۴۰۳، گفت: آذربایجان شرقی و اتاق بازرگان تبریز  همواره در حوزه تجارت و تولید جز اولین ها بودند و عشق تجار و فعالان اقتصادی این استان به مردم و خاک سبب شده است  همواره تلاش شبانه روزی داشته باشند.
وی با اشاره به مشکلات قابل توجهی که در اقتصاد کشور وجود دارد، افزود: برخی از مشکلات تولید کنندگان و تجار استانی است و به دست مدیران استانی حل می شود اما یک سری مشکلات ملی است که از اختیارات خارج استان است و در این جلسه تمرکز روی مسائل ملی خواهد تا قوانین اصلاحی ایجاد و راهبری شود.
وی با تاکید بر اینکه مردم، اتاق بازرگانی، تولید کننده و حتی رئیس جمهور و مقام معظم رهبری بر این موضوع که مسئله اول کشور اقتصاد است، واقف هستند، ادامه داد: با وجود این مهم ایا آرایش مدیریتی موجود مناسب با اقتصاد است؟‌ چراکه در گذشته عزتی که برای مردم و نظام جمهوری اسلامی خلق شد بخاطر آرایشی بود که نشان از اتحاد و انسجام در کشور داشت. 
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آرایش مدیریتی باید متناسب با شرایط رشد اقتصادی باشد، افزود: اگر دنبال ارتقا وضعیت آحاد مردم هستیم باید مدیریت کشور را نیز متناسب با این موضوع تشکیل دهیم.
وی اضافه کرد: شورای برنامه ریزی استان، باید قرارگاه جهش تولید باشد و یک هفته برای امورات استان و یک هفته برای جهش تولید اختصاص یابد تا آرایش اقتصادی و مدیریتی در استان شکل گیرد .
وی در ادامه با تاکید بر اینکه نظام مدیریتی کشور نباید در یک استان متمرکز شود، گفت:  اگر اختیارات را بین استان ها تقسیم نکنیم جهش تولید اتفاق نمی افتند چرا که برخی مدیران استانی تبدیل به نامه رسان شدند و هیچ اختیاراتی ندارند.
رحمتی اضافه کرد: نمیتوان همه‌کشور را از یک پنجره نگاه کرد، آذربایجان شرقی ۷۰درصد خرمای کشور را صادر می کند، ۸ میلیارد تن ذخایر قطعی معدنی در این استان وجود دارد و ۳۵۰هزار تن صادرات کنسانتره در حالی که ظرفیت کارخانه ۲هزار تن است ، پس تمام این موارد نشان می دهد که باید نگاه به این استان تغییر کند.
وی به لزوم تغییر و بازنگری اطلس توسعه کشور در جهش تولید اشاره کرد  و گفت: ظرفیت های استان ما را در نظر بگیرید تا از آورده آن استان مشکل کشور حل شود.
وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی در بحث صادرات غیر نفتی می تواند غوغا کند اما عدم آرایش مدیریتی درست سرعت توسعه را کاهش داده است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه وظیفه ما این است که مسیر رشد را برای تولید کننده باز کنیم، افزود: نشستند و گفتند و برخواستند باید حذف شود باید سریعا مصوبات بعد این جلسه امضا و اجرا شود.
وی با تاکید بر اینکه نظام مکتوبات و پیگیری در دستورات کار ما است، گفت: ۲۱۵ همت منابع بانکی موجود است که  ۱۶۳ همت مربوط به بانک دولتی و بقیه بانک های خصوصی است اگر بانک ها در همکاری و وصول تسهیلات نقشی نداشته باشند، جلسه بعدی اسم بانک ها را خواهم گفت تا کسی سرمایه گذاری نکند.
وی با بیان اینکه نسبت مصارف به منابع در کل بانک های استان ۷۹ درصد بوده است اما فقط ۹درصد بانک خصوصی مصارف به منابع ارائه می دهد،افزود:  ۹۱ درصد منابع بانک های استانی پنهان مانده است و به همین دلیل به زود اسامی را در اختیار رسانه ها قرار میزاریم تا مردم قضاوت کنند.
رحمتی اضافه کرد: بهره وری فقط با تغییر اتفاق می افتد و بهینه سازی مصرف سوخت هم از قانون مستثنی نیست و باید به سمت نوسازی برود.
وی در ادامه به لزوم ترخیص ماشین آلات با گذر موقت اشاره کرد و گفت:ماشین آلات جدید نباید پشت مرز بماند و باید با عبور موقت وارد منطقه آزاد شوند تا تعیین تکلیف شود.
انتهای پیام/
لزوم بازنگری اطلس توسعه کشور در جهش تولید/ ذخایر چندین میلیارد تنی معدنی در آذربایجان شرقی گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار