مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی؛

۱۶ درصد شهرهای آذربایجان‌شرقی طرح جامع مدیریت پسماند دارند

1403/02/09 - 11:54 - کد خبر: 112183 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: در زمان حاضر تنها ۱۲ شهر معادل ۱۶ درصد از شهرهای این استان دارای طرح جامع مدیریت پسماند هستند که رقم بسیار نازلی به شمار می رود.

به گزارش نصر، شهنام اشتری روز یکشنبه در گفت وگویی، افزود: اینکه از مجموع ۷۰ شهر آذربایجان شرقی تعداد ۱۲ شهر دارای طرح جامع مدیریت پسماند باشند، جای تامل و البته نگرانی دارد، چون در صورت بی توجهی به این موضوع مهم زیست محیطی آینده بهداشت محیط و فضای عمومی شهرها با مخاطرات بسیار عدیده ای مواجه خواهد شد.
وی هر گونه توسعه پایدار بدون توجه به موازین و ضوابط زیست محیطی را بی نتیجه و منجر به بروز انواع مشکلات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی دانست و یادآور شد: هر گونه توسعه باید با مد نظر قرار دادن مسایل زیست محیطی به ویژه در حوزه مدیریت پسماندها به انجام برسد.
اشتری از شهرداری و شوراهای اسلامی شهرهای آذربایجان شرقی خواست تا با نگرشی خاص به مساله حیاتی مدیریت پسماندها توجه و با اقدام به موقع و فوری خود زمینه های لازم و کافی برای تصویب این طرح ها را در ۵۸ را ایجاد کنند.
وی دفع پسماندهای غیربهداشتی در کلانشهر تبریز در دو سال اخیر را مناسب توصیف و اظهار کرد: در این دوره زمانی شهرداری بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای دفع بهداشتی پسماندهای شهری هزینه کرده است که این امر نشان دهنده توجه و اهتمام خاص این مجموعه به مسایل زیست محیطی است، اما انتظار داریم این اقدامات متوقف نشده و با قدرت و حدت بیشتری ادامه یافته و تقویت شود.
اشتری یکی از چالش های بسیار مهم و محوری در مدیریت پسماندها در آذربایجان شرقی به خصوص تبریز را عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء اعلام کرد و یادآور شد: این طرح باید در دهه ۱۳۹۰ اجرایی می شد که بنا دلایلی هنوز شاهد اجرای آن در این کلانشهر دو میلیون نفری نیستیم.
وی موضوع دفع و جمع آوری بهداشتی زباله ها را مهم‌ترین چالش کنونی زمین و محیط زیست عنوان و اضافه کرد: مدیریت نادرست پسماندها امروز یکی از مهمترین معضلات محیط زیستی در جهان است که خسارت ناشی از آن ارقام بسیار بالا و هنگفتی را در بر می گیرد و باید توجه داشت که تفکیک زباله از مبداء به احترام زمین پاک می تواند ثمربخش باشد.
مدیرکل حفتظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه های مختلف این مجموعه در هفته زمین پاک، اجرای پویش های عمومی و برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی پیرامون شعار "مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین" با محوریت ضرورت مدیریت پسماندها را از جمله این برنامه ها بیان کرد.
اشتری ادامه داد: امسال در سراسر آذربایجان شرقی، ادارات محیط زیست با اجرای پویش پاکسازی نمادین در تفرجگاه ها و مناطق طبیعی مصمم به پیام رسانی و اعلام یک هشدار جدی به موضوع رها شدن زباله ها و پیدا کردن راه حل و ترویج راه‌ کارهای اصولی و علمی برای دفع پسماندها برای آینده‌ای پایدار هستند.
وی پویش "مسیر سبز – ایران پاک " و " امروز من، بدون کیسه پلاستیکی" را از برنامه های فرهنگی محیط زیست آذربایجان شرقی در هفته زمین پاک بیان کرد که به نوعی در راستای ترویج مراقبت از زمین و نقش کلیدی آن در بهبود وضعیت زندگی شهروندان می شود تعبیر و تفسیر کرد.
 ۲۲ آوریل برابر با سوم اردیبهشت ماه که به عنوان روز جهانی زمین نامگذاری شده است، در ایران نیز سوم تا نهم همین ماه با نام هفته زمین پاک گرامی داشته می شود.
انتهای پیام/
۱۶ درصد شهرهای آذربایجان‌شرقی طرح جامع مدیریت پسماند دارند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار